Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- a világ legrosszabb embere
- joachim trier
- norvég
- mozi
- film
- szerelem
- romantika
- ajánló
Romantikus filmen még sosem bőgtünk ennyit
További Cinematrix cikkek
Szerelmes filmet sokféleképp lehet készíteni. Az elmúlt pár évben jó néhány olyan produkció érkezett a mozivásznakra, amik így vagy úgy, de meglepték a közönséget. Ott volt Damien Chazelle-től a Kaliforniai álom című remek musical, a forró nyarak hangulatát felidéző Szólíts a neveden, vagy éppen A víz érintése, amely A szépség és a szörnyeteget értelmezte újra, Guillermo del Toro furcsa, de imádni való stílusában.
A világ legrosszabb embere című új norvég film azonban még ezekhez képest is jókora bravúr. A melankolikus stílusáról ismert Joachim Trier újdonsága úgy gyomron vágott minket, hogy még mindig csak keressük a szavakat. A produkció egy, a végletekig európai film, ennek megfelelően darkos és őszinte. Már csak a hab a tortán, hogy olyan életszagúan beszél ez a történet életről-halálról, na és persze a szerelemről, hogy az ember kénytelen egy kicsit utána magába szállni, és elgondolkozni a dolgokon.
A cselekmény középpontjában egy Julie (Renate Reinsve) nevű fiatal nő áll, aki orvosi iskolában húzza az igát, ám egy napon rájön, hogy őt ezek a fizikai, túlzottan megfogható dolgok nem is annyira izgatják. Elmegy inkább pszichológiát tanulni, majd újabb megvilágosodása után fényképésznek áll. A 20-as, 30-as évei fordulóján járó főszereplő aztán összeismerkedik egy Aksel (Anders Danielsen Lie) nevű képregényalkotóval, akivel szimpatikusak lesznek egymásnak, és össze is költöznek.
A produkció kettejük kapcsolatát dolgozza fel. Julie és Aksel a férfi rokonaival buliznak az elején, és úgy tűnik, hogy kettejük között az erős kötelék hosszú ideig kitarthat. A nő a véletlennek köszönhetően azonban összefut egy másik fickóval, Eivinddel (Herbert Nordrum), és komoly dilemma elé kerül.
Otthagyja-e jelenlegi kapcsolatát valami újért és izgalmasért… ami persze bizonytalan is egyszersmind?
Joachim Trier új filmje egy bizonyos szempontból nagyon hétköznapi alkotás. Egy szerelmi háromszögről szól, illetve küszködő művészekről, akik a helyüket keresik a világban. Julie is csatlakozik közéjük, közzétesz egy Orális szex a #MeToo korában című publikációt, amelyet rettenetesen felkap az olvasóközönség. A film nem mondja ki, de végig azt kutatja, hogy vajon mi az a hajtóerő, ami művésszé tesz bizonyos embereket. Választ viszont nem igazán ad. Amikor az egyik főszereplő pedig halálos betegségével szembesül, lehull a lepel. Legyen szó művészről, tanárról, orvosról vagy kávézói baristáról, ugyanannyira retteg a haláltól mindenki, és a közelgő elmúlás gondolatával egyszerűen nem lehet mit kezdeni.
Talán ennyiből is látszik, hogy A világ legrosszabb embere többnyire nem egy felemelő film. A szerelemről szól, de a készítő végig ügyelt arra, hogy elkerülje a nyáltengert.
A világ legrosszabb emberét Trier technikailag ügyesen rakta össze. teli van emlékezetes és ebben a műfajban nem sűrűn látott, helyenként mágikus realizmusba hajló megoldásokkal.
Például, amikor Julie elgondolkozik azon, hogyan folytassa az életét, leáll a nő körül az idő, és a megfagyott Oslón végiglibegve szemléli a kővé dermedt idegeneket, miközben új szerelméhez igyekszik. Hasonló az is, amikor Julie és barátai úgy döntenek, droggal dobják fel a partijukat: az esemény olyan vizuális őrületbe torkollik, amit még a horror műfajba tartozó, pszichedelikusabb alkotások sem sűrűn szoktak bevállalni. A világ legrosszabb emberében mégis a legemlékezetesebb snitt a legvisszafogottabb: a haldokló visszaemlékezése a saját életére.
Általában erőltetetten hat, de jelen esetben szépen rendszerbe szedi a filmet, hogy 12 fejezetbe – plusz egy prológusba és epilógusba – sűrítve kapjuk meg a történetet. A 120 perc alatt van minden, életigenlés és optimizmus, megtörtség, remény, majd végül az elfogadás. Annak az elfogadása, hogy nem lehetünk állandóan a topon.
A film címe is erre utal egyébként. Magyarul kicsit sem egyértelmű, hogy ki A világ legrosszabb embere, vagy egyáltalán mit takar a kifejezés. Egy kis utánaolvasás után kiderül, hogy Joachim Trier egy norvég mondást használt fel hozzá, miszerint néha mindannyiunk életében eljön az a pillanat, amikor egy rakás szerencsétlenségnek, a világ leghasznavehetetlenebb, a világ legrosszabb emberének érezzük magunkat. Ezt a magyar fordítás sem adja át jól, és az angol sem. Félrevezető a dolog, mert első blikkre azt gondolhatjuk, hogy tényleg egy iszonyúan nagy szemétládáról szól a történet. Félreértés ne essék, mindegyik főszereplőnek megvannak a maga ballépései, a bunkó és szexista képregénykészítő Akselnek, a földhözragadt és begyöpösödött Eivindnek, illetve az elbűvölő, de rettenetesen önző Juliének is. De végső soron mindannyian szerethető arcok, akikkel örülünk, hogy megismerkedtünk.
A világ legrosszabb emberét már játsszák a mozik, és érdemes is rá elmenni, mert számunkra ez az elmúlt évek egyik legerősebb romantikus filmje, 2021 legjobb női alakításával a középpontban. Egy vérbeli európai történet, amelybe könnyű beleszeretni, a végén pedig nehéz elengedni.
A film a 2021-es cannes-i filmfesztiválon debütált, ahol Renate Reisve a Legjobb színésznőnek járó díjat nyerte el. A világ legrosszabb emberét Norvégia nagy reményekkel indította el a 94. Oscar-gálán, a Legjobb nemzetközi film kategóriában.
Rovataink a Facebookon