Sokkot kaptunk ettől az új horrorfilmtől
További Cinematrix cikkek
A rendező korábban olyan produkciókat adott ki a kezei közül, mint az Ex Machina című, Alicia Vikandert meztelen androidként villogtató sci-fi, vagy az Expedíció, amelyben Natalie Portman indult veszélyes felfedezőútra egy űrlényektől és mutáns állatoktól hemzsegő karanténzónába. Akik jó ideje filmfanatikusok, jól emlékezhetnek a 28 nappal később című zombifilmre és a Sunshine-ra is – ezekhez a nagyszerű alkotásokhoz is köze volt Garlandnak, csak épp íróként.
A szakember korábbi munkáit figyelembe véve az Ők (Men) című új horrorfilmjétől, amelyet szeptember 8-án mutattak be a mozik, azt vártuk, hogy megrázó lesz. Nem lőttünk mellé nagyon, de mégis meglepődtünk, hiszen a hátborzongatás mellé jó adagnyi sokkot és body horrort kaptunk az arcunkba, olyan körítéssel, amitől egy hét múlva is rémálmaink lesznek.
![https cdn.sanity.io images xq1bjtf4 production b7f7aa5c5e3bfe5](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4518/45182/451824/45182476_fa4cad21571ba8557da2c85ae981cd0c_wm.png)
Az Ők története egy fiatal nőről, Harperről (Jessie Buckley) szól, aki borzalmas körülmények között özvegyült meg: a férje a szeme láttára lett öngyilkos. Ez nyilván egy olyan trauma, amit nehéz feldolgozni, a film főszereplője fogja is magát, és leköltözik vidékre, a nyugalmasnak tűnő Costonba. Bár napsütés itt sincs sok, hiszen Angliában járunk, a táj csodálatos. Teli erdőkkel, romokkal – és az árnyak között rejtőzködő borzalmakkal.
A gyászoló Harper, ahogy egyre több időt tölt el új lakhelyén, úgy válik számára egyértelművé, hogy Coston lakosaival valami nem stimmel. A főbérlője, Geoffrey egy igazi perverznek tűnik, de a többiek sem barátságosabbak nála: a helyi pap rámozdul Harperre, miután kiélvezkedi magát a nő tragikus sorsán, egy kisgyerek mindenféle riherongynak hordja le szerencsétlen nőt, akinek mindezek tetejében még a kertjében ólálkodó, őt üldöző meztelen férfival is meggyűlik a baja.
A gonosznak sok arca van? Igen is, meg nem is
Érdekes ötlet a készítőtől, hogy az összes férfi karaktert egyetlen színészre, a James Bond-filmek Bill Tannerjét alakító Rory Kinnearre bízta. Garland húzása akár visszafelé is elsülhetne, és komikussá tehetné az Őket, ehelyett hozzáad a borzongató hangulathoz. Van abban valami különösen tragikus, hogy Harper annyira elmerült az önsajnálatában, hogy észre sem veszi, hogy konkrétan a faluban minden hímnemű ugyanazt az arcot viseli.
![https cdn.sanity.io images xq1bjtf4 production e7719169af202df](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4518/45182/451822/45182286_99b286b0391a1b375ac176153f368178_wm.jpg)
A film legnagyobb erőssége, hogy a nagy részében szépen lassan, komótosan halad előre, mint amikor valaki a mocsárban gázol. Szinte észre sem vesszük, hogy a feszültség miképp kúszik a bőrünk alá, és robbanásszerűen válik elviselhetetlenné a végére.
A forgatási helyszín is hozzájárul ahhoz, hogy azt mondhassuk, az Őkben a hangulat nagybetűs. A hab a tortán pedig, hogy Jessie Buckley és Rory Kinnear párosa végig parádézik. Még akkor is, amikor az utolsó fél órában a dolgok elszabadulnak, és
az Ők végén kapunk egy olyan ötperces szekvenciát, amitől majdnem elhányjuk magunkat. Kissé öncélúnak tűnik a jelenet, és bevalljuk, majdnem kimentünk a teremből miatta, de Garland mégis sikerrel kanyarította úgy a tanulságot a filmben, hogy el tudjuk fogadni, hogy belekerült. Értelmetlennek tűnik elsőre, de mégis van értelme.
Ahogy az ijesztgetéseknek is, egy pillanatra nem éreztük elcsépeltnek a jump scare-eket, még úgy sem, hogy a második felére túl misztikus lett a tálalás. Az Őknek sokkal jobban állt a visszafogott, minimalista jelleg az elején. Bár ez Garland minden filmjére igaz, a rendező valamiért szeret túlzásokba esni, és elvetni a sulykot. Az Őkre ez halmozottan igaz.
A magyar mozikba elég sűrűn besurrannak a legközepesebb horrorfilmek, amikre nemhogy a mozijegy árát kiadni túlzás, de mi még a Netflixen sem indítanánk el őket (gondolunk itt például A meghívásra…). Az Ők egyáltalán nem tartozik ebbe a kategóriába. Merésznek merész. Felkavaró. 18+-os, az igaz. De mégis úgy nyomja le a torkunkon az üzenetét, hogy hiába válik undorítóvá, amit látunk, mégse öklendezünk rajta.
Helyette gondolkodóba esünk.
Annak kifejezetten örülünk, hogy a végső tanulság nem annyi lett, hogy minden férfi egy szemétláda, ahogy azt az eredeti, Men cím sugallta előre. Ennél Garland jóval komplexebb alkotó, és elég élvezhetően – a hátborzongató zenékért külön jár a dicséret – prezentálta nekünk, hogy nemtől, lakhelytől, életkortól függetlenül érheti akkora fájdalom az embert, hogy elveszti a kapcsolatot a valósággal. Ez a film arról szól, hogy lehetséges a talpra állás, de az utazás irtó keserves és fogcsikorgással teli lesz.
7/10
Az Ők jelenleg is látható a magyar mozikban.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon