Veszélyes lehet a fagyi?

2022.11.13. 05:55

Amikor először olvastam a készülő filmről, a címe fogott meg. Majd a koncepció és a szereposztás hívta fel rá a figyelmemet, az pedig, hogy a főszereplő Stork Natasa vihette haza a New York-i filmhéten a legjobb színésznőnek járó díjat, kifejezetten jót sejtetett. Most végre láthattam Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmjét, és a Veszélyes lehet a fagyi szerencsére megfelelt az előzetes várakozásaimnak.

A film az ikerkapcsolatok viszontagságaiba enged betekintést, de igazából ezer más dologról szól. Persze, a tény, hogy főszereplőink ikrek, ezáltal Natasa két (azaz négy, de erről majd később) szerepet játszik, ad egy külön ízt, izgalmat, de lecsupaszítva mégiscsak két ember életéről, küzdelmeiről szól, és a vágyról, hogy kapcsolódhassunk valakihez.

Az emberek a testvéreikkel sok esetben eleve úgy vannak, hogy minden civakodás, szülők figyelméért való versengés és egyéb csínyek ellenére egy testvér egyfajta természetes szövetséges. Ikrek esetében ez a kapcsolat talán még különlegesebb. Ám más kihívások is tarkíthatják ezt a viszonyt. Hiszen adott kettő vagy több személy, akik fogantatásuk pillanatától kezdve össze vannak kötve, ha egypetéjű ikrekről beszélünk, akkor ez a világ számára is egyértelmű. A hasonló külsőnél a belső eltérések lesznek fontosabbak.

Gombócból is sok

A Veszélyes lehet a fagyiban Stork Natasa játssza a testvérpár mindkét tagját. Adél radiológusként dolgozik, méghozzá rengeteget, láthatóan nem sok pénzért, kikapcsolódást az alvás helyett használt videójátékok jelentenek neki. Éva ezzel szemben jó anyagi körülmények között él és neveli pár hónapos kisfiát vállalkozó férje oldalán. Az egyértelmű külső hasonlóságok ellenére máshogyan látják magukat és egymást, mindkettőjüknek a másik élete tűnik könnyebbnek és jobbnak. Konfliktusokkal terhelt kapcsolatukba egyszer csak megjelenik Ákos (Patkós Márton), Éva férjének egyik alkalmazottja, aki talán tudtán kívül megbolygatja mindkét nő életét.

A film dramaturgiailag úgy épül fel, hogy először Adél szemszögén keresztül látunk bele kettejük életének nagyjából két hetébe. Nézőként emiatt az ő személyével azonosulunk, átérezzük fullasztó életét, amelyben Ákos friss levegőt jelent, és vele együtt várjuk, hogy megkapja azt a munkát, ami fizikailag is kiemelné a céltalannak tűnő, fojtogató hétköznapokból.

Majd a film felénél Évára irányul a figyelem, és az eddig bemutatott eseményeket most az ő szemén keresztül nézhetjük és élhetjük végig. Amint megjelenik a felirat, ami egyértelműsíti, hogy Adélról Évára váltunk, fellobban bennünk az érzés, hogy az eddig látottak alapján nem szeretnénk elhagyni Adél szemszögét, ám pillanatokon belül kiderül, hogy a kapcsolódásunk Évával is borítékolható. Kiderül, milyen izgalmas, amikor két nő különböző nézőpontból látja egymás életét.

Ez pedig azt jelenti, hogy Éva egészen más Adél történetében, és Adél is különbözik attól a képtől, amit „magáról mutatott” Éva szemszögén keresztül. Ezért van, hogy Stork Natasa nem kettő, hanem egyből négy karaktert jelenít meg a filmben, méghozzá bravúrosan.

A színésznő többször nyilatkozta, és amint lehetősége van rá, szinte egyből felhívja a figyelmet arra, hogy színészileg messze nem tudott volna ilyen remekül alakítani, ha nincs segítsége Csikász Ági színésznő személyében, aki „dublőrként” segítette Natasa munkáját.

Mivel a film cselekménye csak egy rövid időt ölel fel az ikerpár életéből, így nézőként mi is csak egy kicsit láthatunk bele a problémáikba, de ez is bőven elég ahhoz, hogy kellőképp elmerenghessünk mindkét karakter problémáin. Szilágyi Fanni hihetetlen érzékenységgel képes megjeleníteni a belső vívódásokat, amitől szinte minden jelenet észrevétlenül önreflexióra késztet.

Veszélyes is lehetett volna

Bár elsőre úgy tűnik, hogy Ákos megjelenése a két nő közötti távolságot egyre csak mélyíti, mégis ő az a külső hatás, ami arra készteti Adélt és Évát, hogy kicsit jobban figyeljenek a másikra. Épp Ákoshoz fűződő viszonyuk erősíti fel nagyítóként saját problémáikat. Az utolsó pillanatig lehet izgulni és drukkolni a testvérpárnak, hogy visszataláljanak egymáshoz,

mert mindkettőjüknek a másik figyelmére és szeretetére van szükségük ahhoz, hogy kicsit könnyebben vegyék saját életük nehézségeit.

A film alkotói között rengeteg a nő: Stork Natasa és Szilágyi Fanni mellett Lányi Zsófia forgatókönyvíró, Tasnádi Zsófia látványtervező, Ördög Zsófia vágó, Kenesi Edina és még a producer Pataki Ági is a női narratívát erősíti. Ettől függetlenül ez a film nem nőkről szól nőknek, hanem két nőről mindenkinek, és ezt hihetetlen finomsággal és érzékenységgel teszi.

Ne felejtsük el a férfiakat sem, ugyanis Szilágyi Gábor operatőrnek köszönhetően a képi világ csodálatosan erősít rá arra a belső vívódásra, amit a fent említett alkotók megmutatnak. Patkós Márton A besúgó után egészen másik arcát mutatta meg a vásznon, egy sokkal visszafogottabb karaktert, akinek egyszerűségében rejlik valódisága. Egyszerre van meg benne a nyers erő, ám sose nyomja el jelenlétével Stork Natasát.  Szabó Máté alakítja Éva férjét, játéka mindig pontosan olyan érzelmeket vált ki a nézőből, ami a lányokhoz való viszonyt szolgálja.

A film az Inkubátor Programban jött létre, ez pedig tagadhatatlanul ad hozzá egy külön izgalmat. Nem akar megfelelni korábbi alkotások által támasztott elvárásoknak, képes és mer is egyedi lenni. Egy olyan alkotás jött létre, amire megéri odafigyelni, mert egészen frissen használ egy médiumot, amiről néha már azt hisszük, nem képes újat mutatni.

A Veszélyes lehet a fagyi november 17-től látható mozikban.