Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- film
- sci-fi
- disztópia
- ausztrália
- világvége
- streaming
- kritika
- zac efron
- ajánló
- dráma
- thriller
Egy csoda Zac Efron új filmje, kár, hogy senki nem látta
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Zac Efron lépésenként távolodott el a karrierjét látványosan beindító High School Musical franchise-tól, először olyan kevésbé gagyi vígjátékokban bukkant fel, mint a Megint 17, a Rossz szomszédság és a Baywatch, de aztán elég keményen és látványosan elkezdte átpozicionálni magát drámai színésszé. Jött 2019-ben az Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány című életrajzi film, melyben a hírhedt sorozatgyilkos Ted Bundy bőrébe bújt a most 35 éves szívtipró, idén folytatta a sort, a Tűzgyújtó című, megrázónak szánt Stephen King-adaptációval és az Arany című disztópikus thrillerrel – ez utóbbi jelen cikkünk tárgya.
Az Arany (Gold), melyet mi a scream.hu-n találtunk meg, de amúgy a mozik április 14-én mutattak be idehaza, egy kicsit olyan, mintha a Mad Max kamarára átírt változatát néznénk. Nem tudjuk meg pontosan, hogy mikor és hol játszódnak az események, csak annyit lehet sejteni, hogy a jövőben, egy elsivatagosodott tájon, egy olyan országban, ahol teljesen megbicsaklott a társadalom. A főszereplő egy meg nem nevezett férfi (Zac Efron), aki egy másik férfinak (Anthony Hayes) fizet jó sok pénzt azért, hogy elvigye őt úti céljához.
Egy ócskavasnak is beillő tragaccsal indulnak el ők ketten, és talán nem lesz nagy spoiler, ha annyit elárulunk, hogy nem érnek oda... az autó ugyanis félúton lerobban. Öröm az ürömben, hogy a homoktenger kellős közepén hőseink jókora aranyrögre lelnek, talán a legnagyobbra, amely valaha a Földön felbukkant. Fel is osztják egymás között a feladatot: míg egyikőjük – ez lesz Zac Efron karaktere – őrködik a zsákmány felett, addig a Hayes által játszott sofőr elmegy eszközökért, hogy ki tudják emelni a zsákmányt.
Az igazán őrült része itt jön el a filmnek, amikor Zac Efron figurája egyedül marad, és nemcsak a kegyetlen elemekkel, hanem saját démonaival és néhány váratlanul felbukkanó idegennel is farkasszemet kell néznie. Egészen sokkoló, ahogy az Egyes Számú Férfi (így nevezzük innentől az egyszerűség kedvéért) elkezd leamortizálódni, de ugyanakkor ez teszi egyedi és különleges néznivalóvá az Aranyat. Az emberen eluralkodó őrületet kicsavart sci-fis, világvégés hangulatban ritkán látni.
A vizualitást tekintve az Arany remek megoldásokkal van teli, Efron kicserepesedett szája, leégett bőre, a folyton rászálló legyek mind kibillentenek minket, nézőket a komfortzónánkból. A helyzet később még tovább durvul, megjelennek vad kóbor kutyák, és egy Veszélyes Idegen (Susie Porter) is az arany körül kezd el körözni, afféle keselyűként, míg a Kettes Számú Férfi ki tudja, merre lehet.
Bár a forgatókönyve elég vázlatos, elnagyoltnak is nevezhetnénk, feszültségépítés szempontjából nagyszerűen működik a produkció. Nincs túlhúzva a maga 90 percével, és mire eljutunk a fő konfliktusig, mi magunk segítenénk be, és zavarnánk el legszívesebben a francba az Idegent. Efron helyett, aki félholtan kapálózik ekkorra, a saját beteges vagy inkább horrorisztikus hallucinációi által kínozva.
Az előadásmódja hatásos és hidegrázós az Aranynak, ám az üzenete, a forgatókönyvhöz hasonlóan, elég leegyszerűsített. Az írás szempontjából a rendező, a Kettes Számú Férfiként is látható Anthony Hayes annyit próbál mindössze beleverni a fejünkbe, hogy a kapzsiság rossz dolog. De legalább a body horror és a borzongatás rajongói megkapják a magukét. Szokatlan csomagolásban, azt hozzá kell tenni, mert az Arany más thrillerekhez hasonlóan nem sötétben, mondjuk egy kis szobában játszódik, hanem szabad téren, nappal. És igen, így is simán érezheti magát az ember bezárva, reménytelenül.
Ez a film a bizonyíték rá, hogy Zac Efront itt az ideje komolyan venni, mert bár kereste magát az elmúlt években, itt egy közepesnél picit jobb koncepciót simán felráncigál egy erős pontszámra, a visszafogott játékával, meggyötört tekintetével és az életbe való fáradhatatlan kapaszkodásával.
Az Arany talán nem kapta meg idehaza azt a közfigyelmet, amit megérdemelt volna, pedig a vizualitását tekintve egy csoda Zac Efron disztópikus újdonsága, az a fajta néznivaló, ami még egy kisebb képernyőn, tévében is nagyot üt. Köszönhetően annak, hogy az operatőrök, és a sminkesek úgy kihozták a maximumot a porlepte szereplőkből és a kegyetlen ausztrál tájból, mint annak a rendje.
7,5/10
Az Arany (Gold) a Scream! nevű streamingszolgáltatón elérhető, szinkronnal és magyar felirattal.
Rovataink a Facebookon