Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSzédületes akcióthrillerrel jelentkezett a Netflix
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Az ember keze könnyen megremeg, amikor egy új Netflix-filmet indít el, a nagy tartalomdömpingben ugyanis elég nagy rá az esély, hogy valami közepesbe vagy esetleg annál is rosszabb, nézhetetlen vacakba fussunk bele az online videótáron. A március 31-én közzétett, Boksoon kettős élete esetében azonban felesleges minden aggodalom, ez a dél-koreai akcióthriller bizony jóval nagyobbat durran a képernyőnkön, mint amire számítunk. A film középpontjában egy mindenre elszánt bérgyilkosnő áll, aki egy titkos, aszaszinok által uralt társadalomban evickélve próbálja nem kinyíratni magát, és eközben tinédzser lányát is megfelelő neveltetésben részesíteni.
Merész húzás, hogy a John Wick: 4. felvonás után ennyire hamar hozta el nekünk a Boksoon kettős életét a Netflix, de az egyértelmű áthallások ellenére sem lehet ráfogni Byun Sung-hyun rendezésére, hogy a Keanu Reeves neve által fémjelzett akciófranchise másolata lenne.
A Boksoon kettős élete erős női főszereplőjével sokkal inkább támaszkodik a Kill Billre, az eredeti cím, a Kill Boksoon is a Tarantino-klasszikusra való utalás.
A főhőst, Gil Boksoont (Jeon Do-yeon) egy elhagyatott hídon látjuk először, ahogy az egyik küldetését végzi, egy ismert maffiózót küld éppen a másvilágra. A bérgyilkosnő arról ismert Koreában, hogy eddig egyetlen rábízott merényletet sem rontott el, száz százalékos a rátája, mindeközben ráadásul egyedülálló anyaként a lánya, Gil Jae-yeong (Kim Si-a) útját is többé-kevésbé sikerrel egyengeti. Hozzá kell tenni azért, hogy az idősebbik Gil utóbbiban látja a nagyobb kihívást, amikor fejszével, karddal vagy éppen pisztollyal kell rosszfiúkat hidegre tenni, meg se rezzen, a titokban a szexuális beállítottsága miatt küszködő gyerekével viszont folyton csúnya vitái vannak, és az otthonukban a dühös ajtócsapkodás is gyakori vendég.
A Boksoon kettős élete, bár egy pocsékul hangzó magyar címfordítás, mégis jól körvonalazza, hogy mire számíthatunk az elég bő lére eresztett, 134 perces játékidő alatt: arra, hogy azt nézzük, hogy Gil Boksoonnak vajon sikerül-e a professzionális és a magánéletét mederben tartania, és titokban tudja-e tartani lánya elől, hogy ő az ország legelismertebb bérgyilkosa. A dél-koreaiak a családi szálakat általában gagyi humorizálással, túljátszott alakításokkal próbálják érdekesebbé tenni, nagy szerencse, hogy a Netflix új filmje nem esik ebbe a hibába, itt jóval inkább a drámára, az egymás elől titkolózó anya–lánya párosra építették fel a Boksoon kettős élete ezen oldalát.
A film másik felében nyilván a véres, erőszakos akciójelenetek dominálnak, amelyek bár nem veszik fel a versenyt az új John Wickkel, mégis rettenetmód élvezetesek. Főleg annak köszönhetően, hogy Gil Boksoonnak a direktor adott némi „szuperképességet”: a bérgyilkosnő az összecsapásai előtt látja maga előtt a lehetséges végkimeneteleket, ezeket pedig vizuálisan is mutatják. Olyan tehát, mintha hősünk előre megálmodná a csatáit, ami leírva talán nem tűnik olyan zseniálisnak, de látva igen hatásos, és az ötlet minden egyes használatakor leesik tőle az ember álla.
A női akcióhősökkel kapcsolatban sokszor felhozzák, hogy hiteltelen, hogy egy 40 kilós nő 100 kilós férfiakat ver hülyére. A Boksoon kettős életében a főszereplő, Jeon Do-yeon karizmája olyan erős, hogy izmok nélkül is elhisszük róla, hogy egy valódi gyilkológépről van szó. Ugyanakkor egy törődő, érzékeny nőről is egyszerre.
Hollywoodban remélhetőleg sokan megnézik a fejesek közül a Boksoon kettős életét, jegyzetfüzettel a kezükben, mert karakterábrázolás és több szálon futó történetmesélés terén van mit tanulniuk ettől a dél-koreai thrillertől.
Tegyük hozzá gyorsan, hogy a Boksoon kettős élete a hibákat se nélkülözi, a hosszát lejjebb kellett volna nyesniük a készítőknek, nem is kevéssel. Másfél óránál több valós tartalom nem volt ebben a filmben, egy csomó beszélgetős jelenetről azt lehetett érezni, hogy időhúzásnak hagyták csak meg őket, például az iskolai történések 70 százalékát a vágóasztalon lehetett volna hagyni. Ki tudja, lehet, hogy van a dél-koreai rendezőkön egy teher, a játékidővel kapcsolatos elvárás, és ezzel a tradícióval sajnos a direktor nem is mert szakítani. Ettől eltekintve egy nagyon élvezetes és feszült thrillert rakott le az asztalra, amely a Squid Game-hez hasonlóan bárki számára befogadható, éljen az ember az USA-ban, Magyarországon vagy éppen Brazíliában.
A hosszúsága ellenére meglepő, hogy mégse jutott mindenre ideje a forgatókönyvet is jegyző Byun Sung-hyunnak, aki kurta-furcsa módon zárta le a sztorit. Igen, az utolsó jelenetben lehet mélyebb mondanivalót, mögöttes üzenetet sejteni, de a több mint két órája ellenére a Boksoon kettős élete végét csúnyán összecsapták, és az általunk nagyon várt katarzis emiatt elmaradt. Csalódás, annak tükrében, hogy a legtöbb odáig vezető fordulat nagyon is működött a thrillerben.
Bár nem valószínű, hogy valaha is klasszikusként emlegetik majd a Boksoon kettős életét, és a Squid Game után sem ez lesz a dél-koreai filmipar új szenzációja, így is a netflixes átlagból látványosan kiemelkedő filmről van szó. Lehet, hogy nem mestermű, de egy jó film, ami időnként úgy szórakoztat, hogy az ember feje beleszédül.
7/10
A Boksoon kettős élete szinkronnal és magyar felirattal nézhető a Netflixen.
Rovataink a Facebookon