Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- dramedy
- vígjáték
- chuck lorre
- netflix
- michael douglas
- mozi
- pilot
- évadkezdés
- rejtett kincs
- kritika
- hollywood
- insider
Megtaláltuk az elmúlt évek legjobb Netflix-sorozatát
További Cinematrix cikkek
Száll a kakukk fészkére, A smaragd románca, Elemi ösztön, Végzetes vonzerő, Tőzsdecápák... napestig lehetne sorolni Michael Douglas érdemeit a filmiparban, a két Oscar-díjas veterán színész-producer letett egyet s mást az asztalra a Hollywoodban eltöltött szorgos évtizedei alatt. Igaz, a 78 éves sztárnak akadtak látványos mellényúlásai is, például, hogy igent mondott Hank Pym eljátszására a Marvel Studiosnak, és ezzel a nevét adta a borzalmasan sikerült Hangya-trilógiához, de élete egyik, ha nem a legjobb sorozatát is mindössze pár évvel ezelőtt adta ki a kezei közül Douglas.
A Kominsky-módszerre gondolunk egészen pontosan, amely 2018 novemberében debütált a Netflixen, és összesen három évadot ért meg, de ez idő alatt valahogy idehaza nem lépte át az ingerküszöböt, és csúnyán radar alatt maradt. Pedig minden adott lett volna a sikerhez, hiszen az Agymenőket, a Két pasi – meg egy kicsit, Az ifjú Sheldont és a Mike & Mollyt is jegyző szitkomzseni, Chuck Lorre állt a produkció mögött. Híres, nézőcsalogató vendégszereplőkből ráadásul az első résztől kezdve olyan nevek sorakoztak, mint Jay Leno, Danny DeVito, Bob Odenkirk, Morgan Freeman vagy éppen Jon Cryer.
De mégis, hogy a fenébe nem durrant be A Kominsky-módszer?! Tény, hogy a Netflix sorozata olyan témát dolgoz fel, amivel legfőképp a fiatal közönség, a 20-as és 30-as éveiben járók egyszerűen nem hajlandók foglalkozni: az öregedést. Chuck Lorre-ék viszont tényleg olyan érzékenységgel, óvatos humorral és remek dialógusokkal állnak hozzá az egészhez, hogy nem kell neki 2-3 epizód, az ember óhatatlanul A Kominsky-módszer rajongójává válik. Elkerülhetetlen, mert akkora szíve van ennek a dramedynek.
A történet középpontjában egy régen sikeres, most már inkább a színészmesterséget csak oktató művészember, Sandy Kominsky (Michael Douglas) áll, aki, amikor nem arról dicsekszik a tanítványainak, hogy miképp fektette meg a fiatal Jessica Lange-ot, akkor ügynökével, Normannel (Alan Arkin) pöröl, amiért az képtelen értelmes szerepet szerezni az egykori sztárnak. Még mielőtt bárki megijedne, nem... ebben a sorozatban nincsenek se csecsenek, se kiégett bérgyilkosok, A Kominsky-módszer ehelyett
két idősebb és sokat megélt férfi barátságára összpontosít, hihetetlenül jól működő, fanyar tálalással.
Ahhoz, hogy A Kominsky-módszer úgy igazán működjön, nagyon kellenek a főszereplők, Michael Douglas és a szintén Oscar-díjas, ugyancsak színészlegenda Alan Arkin, akik látványosan elviszik a hátukon a show-t. Még úgy is, hogy rajtuk kívül a fiatalabb karakterek – és úgy egyáltalán a női figurák – elég vázlatosan megírtak. Gondolunk itt Sandy lányára, Mindyre (Sarah Baker) és Norman éppen a szemünk előtt darabjaira hulló gyerekére, Phoebe-re (Lisa Edelstein) többek között. Nagyon érdekes, hogy Chuck Lorre nem igazán veszi a fáradságot, hogy a két főszereplő lányainak komolyabban vehető személyiséget kölcsönözzön, mégis egy nő tragédiája indítja be a cselekményt, az ügynök-jóbarát Norman feleségének, Eileennek (Susan Sullivan) a tragikus halála.
Ahogy azt feljebb említettük, a Netflix dramedyje nagyon bátran áll bele tabutémákba, az öregedés mellett boncolgatja a modern népbetegségnek számító rákot, az idősebb férfiakat érintő prosztataproblémákat, itt hozzák be A Kominsky-módszerben urológusnak álló Danny DeVitót egy őrült vendégszerepre, de terítékre kerül az is természetesen, hogy túl lehet-e lépni azon, ha valaki több évtizedes együttélés után elveszti a házastársát.
Michael Douglas, túlzás nélkül mondhatjuk, hogy évek óta nem volt annyira jó, mint a Netflix talán legalulértékeltebb sorozatában. Bár egy megfáradt fickót alakít, mégis élettel teli, ahogy a kamerák előtt mozog, kiegészülve az ugyancsak komoly szakmai múlttal rendelkező Alan Arkinnal, aki meghazudtolja a korát és azt a tényt, hogy a forgatások alatt már bőven betöltötte a 80-at.
Csak kettejük miatt is megéri ebbe a sorozatba belenézni. Az már csak hab a tortán, hogy a poénokon képtelenség nem vigyorogni, a fényképezés és úgy összességében a tálalás technikailag mozis élményt nyújt, és a 25-30 perces epizódok is kedveznek a gyors darálásnak.
A Kominsky-módszernek extra ízt ad, hogy amellett, hogy idősebb emberek perspektívájából mutatja a világot, az alkotó, Chuck Lorre részéről egyfajta önreflexiót is látunk. Gondolunk itt elsősorban arra, hogy már a pilotban leoltja az egyik szereplő a CBS-t és az általuk gyártott tucatszitkomokat, és a későbbi részek egyikében a Két pasi – meg egy kicsi csúnyán meg is kapja a magáét. Az biztos, hogy az Agymenők atyjától nem számítottunk egy ennyire érzékeny, szarkasztikus és szatirikus darabra, de áldjuk a szerencsénket, hogy rábukkantunk.
Tökéletes példa A Kominsky-módszer, hogy az archív kínálatot is megéri serényen nézegetni (nemcsak a Netflixen, hanem az online videótár bármelyik versenytársán), mert könnyen megtörténhet, hogy az ember hasonló gyöngyszemre talál.
9,5/10
A Kominsky-módszer mindhárom évada a Netflixen nézhető meg.
Rovataink a Facebookon