Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- film
- streaming
- thriller
- idris elba
- ajánló
- skyshowtime
- baltasar kormákur
- szavanna
- afrika
- oroszlán
- túlélés
Idris Elba új thrillerje tökéletes néznivaló a nyárra
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
A Fenevad (Beast) című thrillert már tavaly augusztusban bemutatták a magyar mozik, a streamingpremierre azonban jó sokat kellett várni, Idris Elba feszült kalandját a közelmúltban hozta el nekünk a SkyShowtime. A külföldi kritikusokat jócskán megosztotta Baltasar Kormákur rendezése, jó páran A cápához, a nagy Steven Spielberg-klasszikus hangulatához hasonlították a látottakat, dicsérve a Fenevadat a tisztességes múltidézése miatt, de a többség mégis leforrázva nyilatkozott a filmről. Épp ezért lepődtünk meg nagyon, amikor leültünk elé, és a tévében adtunk egy esélyt a Fenevadnak, amely egy teljesen korrekt „guilty pleasure” alkotásnak bizonyult, tősgyökeres popcornfilmnek, amely
jó kikapcsolódást nyújt, amíg a tikkasztó melegben ráérősen elszürcsöljük a jéghideg üdítőnket.
A történet középpontjában egy Dr. Nate Samuels (Idris Elba) nevű fickó áll, akinek nemrég hunyt el a neje, így két tinilánya, Meredith (Iyana Halley) és Nora (Leah Jeffries) felnevelésének súlya immár az ő vállát nyomja. Az egyedülálló családapa fogja tehát magát, és elviszi gyermekeit neje szülőföldjére, Dél-Afrikába, ahol hatalmas oroszlánok és mindenféle vadállatok pásztáznak szabadon a szavannán. Ugyan, mi sülhetne el rosszul?
Túl sok sallang felaggatására a játékidő rövidségéből adódóan nincs alkalma a direktornak és készítőcsapatának, de azért néhány ügyes vágóképpel így is a fejünkbe verik, hogy Afrika forró és veszélyes, és ha megáll az ember egy picit, és szétnéz, igazi csoda tárul a szeme elé. A nagybetűs hangulathoz hozzáadnak a már említett vadállatok, amelyek a környéket uralják, a Samuels családot vendégül látó és a vadrezervátum felett őrködő Martin (Sharlto Copley) pedig már a legelején fel is hívja a figyelmet, hogy itt a falkákban rohangáló bestiákkal nem érdemes szórakozni, mert a 40 fok ellenére könnyen ráfázhat az ember.
Nate és családja a sors fintorából adódóan pont azért kerül bajba, mert a környéken ólálkodó, pofátlan orvvadászok lecsapnak egy oroszlánfalkára, és az egyedüli életben maradt hím nekiáll, hogy bosszút álljon mindenkin, aki csak szembejön vele. Nyilván az Idris Elba és Sharlto Copley által vezetett csapat is összeakad a fenevaddal, és egy őrült, életre-halálra menő vadászat veszi kezdetét.
Csakhogy ezúttal az emberek a prédák.
Amennyire a tájat és a dél-afrikai hangulatot sikerül jól átadniuk Kormákuréknak, úgy buknak meg az állatvilág ábrázolásával. Amikor közelről mutatják az oroszlánokat, kedvünk támadna eltakarni a szemünket vagy hunyorogva nézni a képernyőre, annyira lerí, hogy CGI-fenevadakról van szó. Valószínűleg mindezt a direktor is érezte, így a lehető legkevesebbszer mutatja az őrjöngő hím oroszlánt, és inkább él azzal a kissé klisés, de jól bevált megoldással, hogy rejtőzködő bestiaként használja a kvázi főellenséget, amely időről időre nagy elánnal előugrik, lecsap valakire, hogy aztán visszaugorjon a bokrokba.
Idris Elba egy elég vázlatos karakterből hozza ki a lehető legtöbbet, nemcsak a lányaival való feszültséget és rossz kapcsolatot adja át a veterán színész nagyszerűen, hanem a világban egyedül maradt, szomorú özvegy tragédiája is kizárólag azért üt bármilyen szinten, és lesz átérezhető számunkra, mert egy A listás tehetséget nyertek meg a főszerepre.
Ettől persze a Fenevad marad az, ami: egy láthatóan aprópénzből összerakott film, de tényleg a jobb fajtából. Nem ér fel a mások által emlegetett A cápához, és nagy eséllyel kultfilm se lesz belőle, de az oldschool, túlélős, ember a vadállat ellen tematikára építő thrillereket ügyesen megidézi. És a slusszpoén? Idris Elbát sokkal szívesebben nézzük ilyen filmekben, mint egy Halálos iramban spin-offban, lelketlen szuperemberként.
Arról meg nem is beszélve, hogy ha valaki mindig is arra vágyott, hogy megnézze, a Luther kőkemény nyomozója képes-e puszta kézzel kiütni egy oroszlánt, annak a kívánsága a Fenevaddal valóra válik. Már csak hab a tortán, hogy a maga izgalmas tálalása mellett ez az akció-thriller leteszi a voksát az orvvadászok ellen, és bár kissé valószerűtlenül viselkedik benne a címszereplő oroszlán, pont ezáltal tragikus gonoszként prezentálják nekünk a vadállatot, amelytől amennyire félni lehet, ugyanannyira sajnálatra méltó.
6/10
A Fenevad (Beast) szinkronnal és magyar felirattal nézhető a SkyShowtime-on.
Rovataink a Facebookon