Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- sorozat
- western
- skyshowtime
- taylor sheridan
- streaming
- paramount
- ajánló
- yellowstone
- spinoff
- előzménysorozat
- kritika
Ezt az új westernsorozatot egyszerűen nem lehet abbahagyni
További Cinematrix cikkek
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
A SkyShowtime idei magyarországi indulásának egyik nagy hozománya az volt, hogy a Yellowstone-univerzum végre streamingen elérhetővé vált. Ráadásul nemcsak a kőgazdag Dutton família modernkori, néha szappanoperába hajló kalandjai érkeztek meg a nappalinkba, hanem a Yellowstone két spin-offja, az 1923 és az 1883 is. Ez utóbbiak közül az 1923-ról már írtunk ajánlót, szóval itt volt az ideje, hogy elővegyük az 1883-at is, mely a Yellowstone igazi eredettörténetét meséli el, egészen pontosan azt, hogy Duttonék ősei hogyan szelték keresztül Amerikát, és találták meg helyüket, na és építették fel maguknak a legendás farmot.
Az 1883 című sorozat ennek megfelelően egy roadmovie a prérin, azt követjük, hogy egy hatalmas karaván milyen megpróbáltatásokon megy keresztül, mire elérnek úti céljukba, Oregonba. Na, és ugyanakkor
egy tősgyökeres, régimódi westernsztorit is kapunk egyben.
Nem lenne könnyű megmondani, hogy a szereplőgárdából ki a főszereplő, az 1883 nézése közben a bőség zavarában vagyunk, annyi nagy egyéniség tesz-vesz, lovagol és lövöldözik a képernyőn. Kezdésnek ott van Shea Brennan (Sam Elliott) figurája, aki a széria nyitójelenetében még az öngyilkosságot fontolgatja családja tragédiája miatt, hogy aztán magára öltse cowboykalapját, és elfogadjon egy nehéz melót: egy csapatnyi európai bevándorló végigráncigálását egy veszélyes úton. Az 1883-ból a Duttonök se maradnak ki, Brennan útja keresztezi James Dillard Duttonét (Tim McGraw), aki családjával, köztük nejével és 17 éves lányával, Elsával (Isabel May) menekülnek egy jobb élet felé. A Duttonök csatlakoznak a karavánhoz, a többi meg már történelem, amit Taylor Sheridan, a Paramount+ westernpápája bont ki nekünk lassan csordogáló, de gyönyörű és brutális 10 epizódon keresztül.
Különleges néznivaló az 1883, mert ennyire realistán talán még senki nem ábrázolta a vadnyugatot. Itt kőkemény szabályok vannak, és aki hibázik, az az életével fizet. Üdítő, hogy Sheridanék nem estek át a ló túloldalára, már ami például az indiánok által okozott fenyegetést illeti. Az 1883-ban sokkal nagyobb veszélyt jelentenek a kígyók, illetve az, hogy valaki véletlenül leesik a szekérről, és eltöri valamijét, mint hogy nyilat kap a vállába.
Míg a Yellowstone másik előzményszériájának, az 1923-nak a húzónevei Helen Mirren és Harrison Ford, itt ugyanezt a szerepet egy westernikon, Sam Elliott tölti be, aki élete egyik legmélyebb és legmegtörtebb alakításával örvendeztet meg bennünket. Nemcsak az ő karakterét, Shea Brennant, hanem a Tim McGraw által játszott Jamest ugyancsak szomorítja napról napra a polgárháború emléke, a kőkemény cowboyok mégis mennek előre, vezetik a világtalan európaiakat, akik új életre, szabadságra vágynak, már ha megérik, hogy odaérjenek Oregonba.
Elég meglepő, de örömteli, hogy az 1883-ban a nagy nevek jó teljesítményei ellenére egy fiatalabb színésznő emelkedik ki úgy igazán, és lopja a show-t: Isabel Mayre gondolunk természetesen, aki Elsa Dutton szerepében egy igazi, a lelket megérintő felnövéstörténetet hoz el nekünk, eközben az eseményeket narrálja szinte költői módon, és igazából az ő szemein keresztül látjuk a vadnyugatot. Annak minden veszélyével és gyönyörűségével együtt.
Ebben a westernsorozatban a hangulat nagybetűs, köszönhetően a mozivászonra kívánkozó, nagyon szép fényképezésnek és a zeneszerzőknek, Brian Tyler és Breton Vivian párosának, akik olyan dallamokat álmodtak meg az 1883-hoz, amiket a zsáner nagy klasszikusai is simán megirigyelhetnek. Pedig a westernfilmeknek azért mindig nagyon hősies és emlékezetes betétdalaik voltak, ezzel talán senki nem fog vitatkozni, ha ki merjük jelenteni.
Taylor Sheridan, aki mind a 10 epizód forgatókönyvét jegyezte, kegyelmes isten, mert a hosszúra szabott játékidőknek köszönhetően engedi, hogy elmerüljünk az 1800-as évek Amerikájában, annak minden porával, mocskával és nőcsábász macsóságával együtt.
A tempó mondjuk elég lassú és komótos, például a második részben még Duttonék pár banditával viaskodnak, és el se indul úgy igazán a harmadik epizód elejéig a karaván, az alaposság mégse megy a műélvezet rovására, és nagyon lehet szeretni ezt a szériát.
A Yellowstone-nak nagyon sokat ártott, hogy szappanoperává silányult a későbbi évadokra, a konfliktusok és az egyes karakterek pedig alig vehetőek mostanra komolyan. Az 1923 és az 1883 esetében azonban ilyesminek, azaz olcsó guilty pleasure hajhászásnak nyoma sincs. Ezek oldschool westernek, pisztolypárbajokkal és mogorva férfiakkal, akik A-ból B-be haladnak kérlelhetetlenül. Megvan ennek is a maga szépsége, mert a mozikból pont hiányzik a western, de amíg Taylor Sheridan ilyen produkciókkal örvendeztet meg bennünket, addig nincs igazán okunk a panaszra.
Mert az 1883 egy igazi gyöngyszem, az elmúlt évek legjobb drámasorozata, és nem csak a western műfajban, amelyet ráadásul úgy is lehet élvezni, hogy valaki egyetlen részt se látott a Yellowstone-ból. Egy tévéképernyőre ültetett regény az 1883, amely pont olyan elegáns szórakoztatást nyújt, mintha valaki egy könyvet lapozgatna.
9,5/10
Az 1883 című sorozat magyar felirattal nézhető a SkyShowtime-on.
Rovataink a Facebookon