Hol van Arnie, amikor szükség lenne rá?

2009.06.04. 12:12 Módosítva: 2009.06.04. 15:01
Végre nálunk is látható a Terminátor - Megváltás, de akinek nem jön be a Schwarzenegger nélküli T4, vigasztalódhat Che Guevarával, vagy az Intim fejlövéssel.

Terminátor - Megváltás

Két héttel a május 22-i világpremier után a hazai mozikban is eljött az Ítélet napja, Schwarzenegger-robotok helyett Transformerekkel, és a a Batmant is megújító Christian Bale-lel. Az év legjobban várt filmjét 200 millió dollárból forgatták le (Etyek helyett Új-Mexikóban), de még csak 114 milliós bevételnél jár. A rajongóknak tetszett, 7,3 ponton áll az IMDb-n, ezzel beelőzte a 6,7 pontos harmadik részt is, a Rottentomatoeson csak 34 százalékot kapott. Két hete már kigyűjtöttük a kritikákat, de itt van még néhány: „Az új robotok nem néznek ki jól, de kapunk annyi robbanást és lövöldözést, hogy mégis hiteles a világvége" (Los Angeles Times); „A T4-ből pont az a B-filmes humor és látványvilág maradt ki, ami popkulturális ikonná avatta az első két részt” (Globe and Mail). „A Star Trekhez hasonlóan ez a film is elfelejt ésszerű lenni. Hol van a gépek hideg racionalitása?” (New York Post); „Christian Bale az eddigi legrosszabb John Connor. Hol van Arnie, mikor igazán szükség lenne rá?” (New York Magazine). Schwarzeneggert tényleg csak digitális barátja helyettesíti. A Terminátor-sorozat történetében egyébként csak ez a rész kapott R helyett PG-13 besorolást, így sajnos nem láthatjuk a félmeztelen Moon Bloodgoodot sem, aki zsoldost játszik a filmben.

Intim fejlövés

Szajki Péter minimál-költségvetésből készült filmje Simó Sándor-díjat kapott a 40. filmszemlén, vagyis a Papírrepülőkkel megosztva a legjobb elsőfilmes lett. Szabó Győző ingyen, Gáspár Tibor, Huszár Zsolt és Kovács Lehel a szokásos gázsijuk töredékéért ugrottak be eljátszani a négy szexfüggő férfit, akik a négy szálon futó történet után egyik este ugyanabban a night clubban kötnek ki. Kritikusunk szerint "Az Intim fejlövés az idei filmfesztivál egyik legnagyobb meglepetése: a váratlan, vagy inkább hiteltelen fordulatok ellenére ugyanis működik". A kisfarkú, komplexusos főszereplőt alakító Kovács Lehel interjúnkban elmondta, szerinte az elsőfilmes rendező kicsit zakkant volt, de meglepően jól helyzetbe hozta a színészeket és improvizálni is engedte őket. Ami kezdőnek tűnt szerinte, az a költségvetés: körülbelül hat producer hozta össze a hétmillió forintot, ami miatt 3 nap alatt vették fel a 10 napra való jeleneteit. Volt olyan producer, aki saját millióit áldozta a projektbe, de hát állami támogatás nélkül nehéz. Gáspár Kata is játszik a filmben, ha nem is nagybátyjával közös jelenetben: az biztos, hogy ez a produkció az Apám beájulnával ellentétben nem ront a megítélésén. Sőt.

Che - Az argentin

Steven Soderbergh tavaly 70 millió dollárból forgatott duplafilmet a pólóárusok kedvenc forradalmárjáról, Che Guevaráról. Eddig csak 9,63 millió dollárt keresett vele, a főszereplő Benicio Del Toro viszont három díját is kapott. Az argentin alcímet viselő első részben az 1956-os kubai hadjárat képei váltakoznak Che tíz évvel később elmondott ENSZ-beszédeivel. A film 7,5 ponton áll az IMDb-n, 73 százalékot kapott a Rottentomatoeson. „Ez nem egy átlagos hollywoodi életrajzi film, de nem is Che ikonná emelése. Ez egy lassú és lenyűgöző mozgókép-bravúr” - írja a Guardian. A Reeling Reviews szerint „Soderbergh kitűnő forgatókönyvből dolgozott, és a művészi kameramunkájával megint olyan jó filmet hozott össze, mint a Traffic.” Szerintünk ez egy lassú film kitűnő rendezéssel, remek színészi játékokkal.

Oltalom

A robotok és a csöcsök mellé azért jut művészfilm is a héten. Marco S. Puccioni 2007-es drámája egy szerelmi háromszögről szól, főszerepben a Bruce Willis butácska nőjével a Ponyvaregényből (Maria de Medeiros), aki itt egy leszbikus szerelmespár domináns tagja. Érzelmileg labilis barátnőjét Antonia Liskova játssza, aki két díjat is bezsebelt ezért az alakításért: a konfliktusforrás ugyanis itt az, hogy elkezd kavarni a kocsijuk csomagtartójában talált marokkói bevándorló sráccal (Mounir Ouadi). A kelet-nyugat, férfi-nő, szegénység-gazdagság, törvényesség-illegalitás ellentétekre építő film 6,3 ponton áll az IMDb-n, és a rendező is kapott érte egy díjat az Annecy filmfesztiválon.

Otthonunk

Yann Arthus-Bertrand dokumentumfilmje szépen párhuzamba állítható a Terminátor - Megváltás posztapokaliptikus képsoraival. Az Otthonunk is füstölgő gyárakat, erdőtüzeket, meg hídon rekedt autókat mutat, de ugyanakkor színes madárrajokat, meg bálnacsaládokat is, a Föld 60 különböző pontjáról. Aki szeret helikopterről fotózott, rohanó elefántokat meg jegesmedvéket nézni, vagy pont ellenkezőleg, a takaros sorokba rendezett utasszállító repülőkre gerjed, ne hagyja ki!