István, Vajk
20 °C
35 °C
Index - In English In English Eng

Bezzeg 3d-ben jönnek fel a magyarok

2011.02.19. 00:50
Filmkészítésben Magyarország nincs versenyhelyzetben: jelenleg egy játékfilm létrehozására is nehéz összeszedni a pénzt, pláne 3d-éhez. Mégis ráakadtunk három esetre, amikor külföldi szaktudással vagy magyar leleményességgel 3d kamerával forgattak filmeseink.

Játék az erdőben

Első körben elnéztünk a Pig magyar gyártóstúdióhoz a Perc utcába, ahova azok a megrendelők fordulhatnak, akik a digitális átállás miatt is élőszereplős 3d reklámfilmeket, videóklipet, műsorokat készítenek. Itt a kanadai Kerric Macdonald forgatókönyvíró-rendező segít 3d tanácsokkal a Kázmér Miklós társproducer vezette csapatnak.

Egy 3d erdei forgatásra invitáltak, ami annyiban különbözött egy normál filmétől, hogy két kamerával, két lencsével és nagyobb stábbal vették fel a jeleneteket egy kanadai színész szereplésével. Ezt a cég kísérleti mozinak szánta, és jelenleg javában utómunkáznak rajta. Ami nagyobb előkészítést igényelt a forgatáson, az a közeli jeleneteknél a szemek közötti távolságot imitáló kameratávolság beállítása. Attól függően változik ugyanis a térélmény, hogy milyen messze van egymástól a két kamera, és milyen szögbe állítják őket. "A távolabbi felvételeknél már megnőhet a kameratávolság is - magyarázta Kerric. - A NASA által készített 3d Hold-anyagoknál például már két távoli műholdról készítik egyszerre a felvételt."

MG 7793 low colored

Az erdei részeknél különösen kell figyelni a beállításukra: fontos, hogy a pöffeteggomba ne legyen árnyképes, de a távoli hegygerinc se tűnjön papírmasénak, részletezték. Amikor 3d tévén néztünk bele a nyersanyagba 3d szemüvegben, rájöttem, miért fognak ráharapni a műsorvezetők a technikára: az erdőben kószáló szereplőt kifejezetten slankította a végeredmény.

Forgatási nehézségként Kerric azt nevezte meg, hogy a hibák a nagyobb stáb és a két kamera miatt hatványozódhatnak. Speciális nehézségek lehetnek például, ha a két kamerakép nem illeszkedik, vagy különböznek a fénybeverések. Az utómunkánál meg kétszerannyi adattal kell dolgozni.

A munka elejétől vigyázni kell a 3d forgatásnál, már a forgatókönyvet úgy írja, hogy a vásznon jól mutasson, magyarázta Kerric. Most 3d játékfilmet készítenek egy forgatókönyvéből, amiben három gyerek eltűnik egy démoni lyukban. Ez a projekt az IMDb-n a The Gate-címmel szerepel.

Pantomime

Saját fejlesztésű 3d-kamerával készült egy kisfilm Magyari Zsolt rendezésében a Művészetek Palotája tetején, címe a Pantomime. Még nem mutatták be a tízperces mozit, de most közzétesszük az előzetesét. Jelenleg a folytatásához keresnek Dan Burlac cannes-i fődíjas producerrel befektetőket.

A 3d technikát azért választották, mert illik a történethez. "Egy pantomimművész találkozik egy Rubik-kocka bajnokkal, mire a pantomimes legyőzi a racionailtást és a gravitációt, dimenziót lép" - magyarázta Magyari az összefüggést.

Autodidakta módszerrel jutott el a 3d technikához. A műszaki egyetemen a térinformatikai szakirányon a földrajzi felületek vagy épületek térbeli feltérképezésére használt sztereo fotogrammetria ragadta meg az egyébként bukaresti és budapesti színművészetire is járó operatőrt, hogy saját gyártású 3d kamerát (riget) készítsen Szigethy Mártonnal annak tervei alapján, Mártont aztán a film operatőrének is felkérte.

"3d-ben filmezni az elején tapogatózás volt a sötétben" - magyarázta Magyari. Fényképezőgéppel csináltak teszteket, aztán 2009 tavaszán megépítették a technikai felszerelését a filmnek: egy riget hoztak létre, vagyis két kamerát megfelelő szögben befogó szerkezet, és egy side by side-ot, vagyis két egymás melletti kamerát befogadó víz alatti dobozt. A rig-re felszereltek két red-kamerát, és kezdődött a kísérletezés. A hibák ugyanazok lettek, amik a nagy profi rendszereknél is előfordulhatnak. Ezeket az utómunka során korrigálni tudták.

pantomime3d werk 2

A kis költségvetés miatt a stáb minimális volt. Magyari a forgatókönyvet is jegyzi: "Plánozásnál van lényeges különbség a mono és sztereofilm (3d) között, azt is figyelembe vettük, mi néz ki jól 3d-ben" - mondta. A kép szélén például nem lehet félbeszakadt kiugró figura, ez is fontos képkompozíciós szabály. "A 3d-nek ott van jelentősége, ahol a kép expresszíven hozzájárul a történet meséléshez. Egy thrillerben, akciófilmben, fantasyben a képi világnak nagyobb a jelentősége."

Az első német 3d operatőre is magyar

A The Forbidden Girl című film munkálataiban is részt vett Magyari Zsolt Keményffy Tamás operatőr-rendezővel. Ez a film arról híres, hogy az első német 3d mozi lesz. Angol szakemberek is dolgoztak a filmben, köztük olyanok is, akik már találkoztak a technikával. Az European Motion Pictures produkciójában készülő filmnek jelenleg az utómunkáján dolgoznak, idén ősszel mutatják be amerikai és európai mozikban. Keményffy operatőr, Magyari sztereográfus volt az augusztustól októberig tartó, türingiai vadászkastélyban rendezett forgatáson.

"Semmilyen 3d operatőri tapasztalatom nem volt, mikor felhívott a rendező Till Hastreiter, hogy 3d-ben forgassak vele - mondta Keményffy, akivel legutóbb a Mázli című filmjének cserhátszentiváni bemutatóján találkoztunk. -  Till legutóbbi filmjét is együtt forgattuk" - tette még hozzá. Akkor még a német rendező sem volt profi 3d-ben, mindketten a budapesti SZFE-n diplomáztak, ahol azóta sem tananyag a sztereoszkopikus filmezés.

A misztikus thriller költségvetését nem a boszorkányok, varázslók vagy a dán Klaus Tange alakította farkasember dobta meg, hanem a 3d vitte a pénzt. A hírek szerint emiatt a forgatáson gyakran szembesültek anyagi korlátokkal: hol a világításra jutott kevesebb az ígértnél, hol darus kocsit nem lehetett rendelni.

A 3d kamerát kühlschranknak becézték a hűtőszekrényre hajazó mérete miatt: a súlya miatt sokkal nagyobb körültekintést igényelt, mondta Keményffy. "Minden optikacsere időigényesebb a monofilmezésnél, és a kamera sztereóbeállításait is kézben kellett tartani, éppúgy mint az exponálást vagy az éllességállítást."

Till Hastreiter rendez
Till Hastreiter rendez

"A kameracsapat kiegészült még két személlyel, egy sztereográfussal és egy technikussal  - mondta a stábról Magyari, akinek előbbiként az volt a dolga, hogy a rendezővel, operatőrrel tanácskozva beállítsa a 3d paramétereket, segítsen a kompozíció létrehozásában. - Még bejön két plusz paraméter az expozíció és az élesség mellé, a két optikai tengely közötti távolság, és a térbeli metszéspont, ami összefüggésben van a fókusztávolsággal." A klasszikus monofilmeknél az  élesség hasonlóan fontos, hisz senki sem a homályos Brad Pittre vált jegyet.

Már a kastélyba kitelepített utómunkastúdióban rendezett napi musztervetítéseken meghálálta a 3d a befektetett energiát, és a duplaannyi anyag elkészítését. Mint mondták, a stáb részéről óriási volt az érdeklődés, sokkal nagyobb élményt nyújtott sztereóban visszanézni a felvett képeket. "Az unalmasnak tűnő, szobában sétálós jelenetet is zseniálisra gyúrhatja a 3d" - számolt még be az élményeiről az operatőr.

Ha 3d kamerával már találunk is elvétve itthon forgatást, a nyersanyagot a jelenlegi, elterjedt síkképernyős technológiával nézőként még kevés helyen lehet élvezni, legalábbis el kell menni a legközelebbi imaxig/3d moziig, hisz lelkes elemzők jóslata szerint három éven belül is csak az eladott új tévéknek a negyede lesz 3d. Mi mindenesetre még várjuk a szemüveg nélküli változatát, és reméljük, hogy addig még jó pár 3d anyag készül magyar részvétellel.