Vajna központosított filmalap élén
További Cikkek cikkek
"Az a feladatunk, hogy visszahódítsuk a magyar közönséget és felkeltsük a világ figyelmét a magyar filmek iránt - mondta Andrew Vajna. - Áttekinthető és informatív filmes finanszírozási struktúrát terveztünk." Egy zsűri dönt majd a forgatókönyvekről, amiből már így is vagy 50 terv áll az új alap asztalán. Az ötfős döntéshozó bizottság tagjai még nem ismertek az elnök Andrew Vajnán kívül, a tagok között egy szakterületen dolgozó egyetemi oktató, egy forgalmazó szakember, egy forgatókönyvíró vagy forgatókönyvdoktor, egy gyártási szakember lesz. Eddig csak az egyetemi szakemberre van tippünk: Kovács András Bálintra, az ELTE filmszakának vezetőjére.
Havas Ágnes producer, kormánybiztosi tanácsadó ismertette a szervezeti részleteket: a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszüntetésével az állam új, központi filmelosztó szervezete a Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Zrt.-t a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hozza létre.
A játékfilm (beleértve a koprodukciós filmeket), az egészestés animáció, az egészestés dokumentumfilm a filmalaphoz kerül. A koncepció alapeleme, hogy minden filmalkotás, ami létrejön, eljusson a közönséghez. Tévéfilmekhez, sorozatokhoz elkezdtük a tárgyalásokat a Médiaszolgáltatás - támogató Vagyonkezelő Alappal és a Médiahatósággal, hisz a médiatörvény rendelkezik a médiaszolgáltatók 2,5 százalékos reklámbevétel befizetéséről, mondta. Az egész estés dokumentumfilmeket a Magyar Nemzeti Filmalap az MTVA-val közösen finanszírozza. A magyar dokumentumfilmek gyártását már megkezdő HBO-val is tárgyalnak.
Visszaállamosítják a filmes vagyont: az MNFA felállításának második fázisában a 2006-ban MMKA-hoz kerülő filmes vagyon is átkerül az új filmes alaphoz: a Mafilm, a Mafilm Audio, a Filmlabor, a Mokép és ezek ingatlanai, valamint a Nemzeti Filmarchívum kezelésében lévő filmjogok is ide kerülnek. A Hunnia, a Dialóg, az Objektív és a Budapest filmstúdiók átvizsgálása és megszüntetése folyamatban van. A jó forgatókönyveket onnan is átveszik, hangsúlyozták.
A pályázati rendszer folyamatos lesz: forgatókönyv, filmötlet, adaptáció-javaslattal pályázhatnak azok, akinek szakmai referenciája van. A filmalap részéről szakemberek kísérik végig, segítik a megvalósítást a forgatókönyvfejlesztéstől (forgatókönyvíró, scriptdoctor) a gyártáson át (executive producer) a könyvelésig.
Projektcégeket kell létrehozni a producereknek az alap által támogatott filmekhez. A filmek marketingére is odafigyelnek: az első perctől kezdve számolnak majd állítólag azzal, hogy ki a célközönség. Illetve a forgalmazásra is ügyelnek, a külföldi eladást is beleértve: hogy "kezeljék komolyan a magyar filmek jogtulajdonosait."
Filmenként alapesetben 150 millió forint támogatásra lehet pályázni, illetve kisebb költségvetésű filmeknél a költségvetés legfeljebb 50 százalékáig, mondta el Radnai Károly adótanácsadó, aki a támogatásokkal kapcsolatban dolgozott a terveken.
Ennél nagyobb összegű támogatásra (úgynevezett többlettámogatásra) is lesz lehetőség, ebben az esetben az is feltétel lesz, hogy a filmalap a koprodukciós partnerek mintájára a bevételből is részesedjen, így a bevételeket más jövőbeli alkotásokra fordíthatja. A többlettámogatás akár a teljes büdzsé 90 százalékáig is elmehet (azzal, hogy ebbe már a 20 százalékos adókedvezmény is beleszámít). A normatív támogatás rendszere, vagyis a film sikerét utólag díjazó struktúra lényegében megszűnik.
2011-ben 3-4 film támogatása várható, a keret kétmilliárd forint. 2012-ben 8-10 film támogatása a terv, ami függ az Országgyűlés által jóváhagyott költségvetéstől. A készülő filmek eddigi szerződéseit és finanszírozását újra átnézik. A Nemzetierőforrás-minisztérium (Nefmi) és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) a kormánybiztossal a konszolidációs kérdésben szerdán egyeztet. A megbeszélésen a mozgóképszakmai feladatok elmaradt kifizetéseiről és a befejezés előtt álló filmek felé fennálló MMKA-s tartozásairól lesz szó. Még nem tudják, mekkora lesz ennek kifizetésére a konszolidációs keret, az azonban biztos, hogy minden esetben átnézik a producerek részéről fennálló visszatérítendő támogatásokat is.
"A koprodukciós támogatásnál is döntő lesz a kulturális tartalom (kulturális teszt), illetve költségvetés felállása, de nálunk minden esetben a forgatókönyv a döntő, ennek alapján újra kell pályázni minden produkciónak" - mondta Havas. A filmszakmai képzésben is a forgatókönyvírás az elsődleges szempont: az ELTE filmkészítő szakiránnyal és a Színművészeti Egyetemmel is együttműködnek és tanoncprogramot dolgoznak ki a hallgatóknak.
A dokumentumfilmek, a kisjátékfilmek, az ismeretterjesztő filmek és a rövid animációs filmek a Médiahatósághoz, illetve az alatta működő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alaphoz (MTVA-hoz) kerülnek pályáztatás szempontjából. A pályázatok támogatásáról a Médiatanács dönt. Erre az évre 725 milliós keret van, és már idén szeptembertől működik. A tévéfilmekről és tévésorozatokról a filmalap és az MTVA tárgyalásokat folytat, és a filmalap által támogatott filmek tévés bemutatásában, finanszírozásában is egyeztetnek velük.
A művészfilmek támogatására még nincs végleges koncepció. Ami biztos, hogy a Nefmi, a Nemzeti Kulturális Alap vagy más állami intézmény alá is kerülhetnek egyes feladatok: a Mozgókép mestere-díj, a filmes rendezvények, kutatások, filmes műhelyek támogatása, képzés, filmklubok támogatása, filmes folyóirat és könyvkiadás.
Az Eurimages, a Mediadesk, fesztiváloztatás is a filmalaphoz kerül. A Filmiroda átkerül az NMHH hatáskörébe. Arra a kérdésre, hogy filmszemle lesz-e jövőre, még nem tudtak választ adni, mert még nem foglalkoztak a kérdéssel.
A 20 százalék adókedvezmény rendszere megmarad.
A filmalap központi irodát is szeretne létrehozni, ami főleg a külföldi filmek munkáját segítené forgatási helyszínek engedélyeztetési eljárásával.
Egy műfajjal egy helyen lehet pályázni, egy ablaknál, mondta Vajna. "A közönség és a művészfilmeket nem akarjuk kettéválasztani. Létezik egy Taxidermia, amit hatvan ország vett meg, Mundruczó Deltája is nagyon sok helyen eladásra került, ezek a nemzetközi piacon sikeresek. A Kontrollt 250 ezren látták itthon moziban, a kritika is kedvelte és hosszú fesztiválkörútja volt a filmnek. A koncepció lényege kettős: hogy ne kelljen sorban állni több helyen egy projekttel, és hogy eljusson a közönséghez az elkészült film" - összegzett Havas.
A zsűri kiléte még nem ismert, de a kormánybiztosi koncepció kidolgozásában segédkezők Havason és Radnain kívül a jogi hátteret biztosító Dr. Loványi Róbert és Dr Pintér Aurél.