Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAz Avatarnál bonyolultabb dolgot készítünk
További Cikkek cikkek
A kaliforniai trükkmesterek nehéz helyzetükben nyílt levelet írtak: sok a meló, kevés az elismerés. Ön is aláírta, ebből mit tapasztalt?
Az elmúlt öt évben sokat változott az ipar: a stúdiók egyre többet akarnak, a filmeknek már sokszor a 80-90 százaléka visual effects. Mégis csak a stáblista végén írják ki a nevünket, olyanok után, akik egy produkciós teherautót vezettek egy hétig. Ez nincs arányban azzal a munkával, amit mi csinálunk.
Mi a filmekben a VFX?
Minden, ami számítógépes munkát jelent az animációtól kezdve a háttérépítésig, a különböző effectekig (tűz, víz, füst, satöbbi). Míg a Budapesten készült I Spy-ban még csak 600 VFX jelenet volt (pedig a Lánchíd tetején készült részt sem Budapesten forgattuk, hanem egy amerikai stúdióban a digitálisan, 360 fokban felvett városképpel), addig az idén bemutatott TRON című filmben több mint 1500 VFX jelenetben dolgoztunk néha igazi szereplőkkel, de sokszor a teljes jelenet - beleértve a szereplőket is - számítógéppel készült. Ma már a filmek nagy része a vizuális munkán alapszik, egyre többet dolgozunk, egyre komplexebb feladatokat oldunk meg, rövidebb határidő alatt. Hiába nem becsülnek meg minket, és hiába alapítanak máshol is VFX-cégeket, mindig Kaliforniába érkezik vissza a munka, mert itt van a szakértelem.
Milyen az, amikor elismerik a munkáját?
Többek között a Terminátor 2-ben, a Mátrixban, a Pókemberben, a Harry Potterben, a Narniában dolgoztam, ami ha jól tüntetik fel az embert a stáblistán, már maga elismerés. De díjat eddig reklámfilmekért kaptam, például a Bacardi Sundance-reklámfilmért a szakmai VFX Society–díjat.
Milyen furcsa helyzeteket szül ez a munka?
Olyanokra gondol, hogy Angelina Jolie-t a Beowulfban digitálisan feljavított testdublőr helyettesítette? Történnek ilyen dolgok is körülöttünk, de már a jelenlegi munkakörülményeink is extrémek. Egyre inkább elkényelmesednek a stúdiók, a rendezők és a forgatókönyvírók. Régen csak kivételes esetben volt ránk szükség: 97-ben a Titanicnál még az első digitális óceánon dolgoztunk valódi víz mellett, és a Harry Potter első, 2001-es részében háromfejű kutyát kellett létrehoznunk a csapatommal, vagy egy kentaurt megalkotni, akivel Harry beszélget, és ilyenkor az egész jelenetet digitálisan kellett megoldani. Viszont ma már, ha valamit nem jól világítanak meg vagy nem jól forgatnak le, akkor is teljes egészében kicseréljük digitális változatra.
Tudna erre példát mondani?
Például az X-Men: Az elsők-ben is már eleve képtelen forgatási helyzetek adódtak, amit csak mi oldhatunk meg: adva van egy tükörfalú szoba egy tengeralattjáróban, amiben nem lehet forgatni, amit nem lehet bevilágítani, hisz mindenképpen látná a néző a lámpákat, a kamerákat és a stábot, tehát csak CG-vel lehet megoldani. A szereplők ráadásul verekednek, a tükrök törnek, és közben különböző vaselemek, vascsövek röpködnek körbe. És ez a film még nem is számít nagy trükkfilmnek, az előző munkánkhoz a Tronhoz viszonyítva.
Milyen volt az X-Menben dolgozni?
A csapatommal ilyenkor már a három hónapos forgatáson is részt veszünk, ahol vékony testhez simuló ruhában, vagy épp - szerződésüktől függően – majdnem meztelenül, ragtapasszal letakarva akcióznak a főszereplők, akiknek még a ruhájukat is utólag egészítjük ki. A forgatásra kisebb létszámmal megyünk, attól függően, mi a feladat, de fontos, hogy előre tudjuk, mit akar a rendező, és abban veszünk részt, hogy jól legyenek felvéve az alapok, a hátterek, a szereplők. A forgatás után még akár 1-2 év is lehet az utómunka. Naponta több belső vetítés van, a rendező is folyamatosan látja az anyagot. Ha egy új trükköt alkalmazunk, akkor csak a fejlesztése 2-3 hónap. Közben jönnek a határidők: az első trailer megjelenése, amihez olykor elkészítünk egy-egy jelenetet, de van, hogy csak félig kész jelenettel megy ki a trailer.
Mennyien dolgoznak egy szuperprodukció effektjein?
Több cég dolgozik rajta, legalább 200 emberrel. Most a Digital Domain technikai rendezője vagyok: az X-Menben 50 emberünk készített el mindenféle effectet a karakteranimációtól kezdve a legbonyolultabb trükkökig. Egyébként három másik filmen is dolgoztunk az utóbbi hónapokban: a Thor, a Real Steel és a Transformers a mi feladatunk is volt.
Mennyi szakembert rejt a nyílt levél?
A Visual Effects Society-ben jelenleg 2400 ember tartozik gyakorlatilag az összes nagy cégből, mint például a Digital Domain, a Sony, az ILM, az R&H, a Disney és a Dreamworks.
Kik azok, akiket önök közül a stúdiók is megbecsülnek?
A jó vezető VFX szakemberek között látni olyanokat is, akik az eredeti Star Wars-filmben dolgoztak, és ők bizony sok érdekes technikát, és megoldást hoznak egy-egy új filmbe.
Milyen előléptetési lehetőségek vannak?
Ami nekem jó lehetőség, az egy saját projekt: egy egészestés animációt tervezek magyar történettel, hollywoodi írókkal, tervezőkkel és színészekkel.
Milyennek találja a magyar filmes trükköket?
A magyar filmek, amiket láttam, sajnos technikailag nagyon gyengék, pedig minden eszköz megvan ott, ami itt is. Ami hiányzik, az a jó szakmai oktatás. Nemcsak a pénzen múlik, hogy milyen a végső kinézete egy filmnek vagy reklámnak.
Milyen munkán dolgoznak most?
Több munka előkészítése mellett van egy nagy 2013-as produkció is, amiről csak annyit mondhatok, hogy nagyobb és bonyolultabb lesz, mint az Avatar.
Hisz itt az új őrület, hogy szinte minden új filmet 3D-ben csinálunk, ami extra munka. A legújabb pedig, hogy régen minden 24 kocka/másodperc volt, de most kezdik a 48 kocka/másodperces új technikát bevezetni, ami megkétszerezi a munkánkat. Hollywood sohasem nyugszik.