Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Liszt és Nina végre egymáséi lesznek

2011.10.25. 09:26
Összegyűrt kottalapok, összetörendő teás csészék, preparált, nem csöpögő gyertyák, és kézdublőr, ezeket jegyezték az Utolsó rapszódia-című tévéfilm egyik utolsó forgatási napjának a gyártási lapjára. Az MTVA mellett a Nemzetierőforrás-minisztérium (Nefmi) is támogatja a tévéfilmet, hogy az emlékév végén legalább egy Liszt-filmet bemutathassanak. A rendező és producer a remake-eket is jegyző Gyöngyössy Bence.

"Ez más világ, mint a remake-jeim, itt az érzelem dominál, ott a humor - mondta Gyöngyössy Bence, akinél korábbi filmjeivel indítottunk az interjút a budakeszi úton található Ybl villában berendezett monitorszobában. Hogy a régebbi rendezéseit ne felejtsük: Egy szoknya, egy nadrág, Egy bolond százat csinál. "Lehetőségeinkhez képest eddig is erős anyagokat tettünk le az asztalra, de az biztos, hogy ebben a  világban érzem a legjobban magam" - tette hozzá.

A hétfői sajtónapon az ebédszünet előtt az egyik kis szobába leselkedhettünk be, ahol Liszt Ferenc Jordán Tamás alakításában megdöbben, hogy két vonatjegy van az asztalon egy helyett, vagyis meglepetésére fiatal szerelme is vele utazik a koncertturnéjára.

Majd még a rendezővel és a Ninát alakító Sárközi-Nagy Ilonával egy fotózásra is beálltak. "Nem vagyok elég lisztes", panaszkodott a Liszt védjegyévé vált parókával ellátott Jordán a rendezőnek, aki valószínűleg sokadszorra is megnyugtatta: "Elég lisztes vagy". Majd a színész arra unszolta a vonakodó színésznőt, hogy valamilyen karakterközeli képet készítsenek, például csókoljon neki kezet: "a forgatás első három-négy napján úgyis végig a kezemet csókolgattad". Hiába unszolta.

Persze a forgatásrészlet csak annyi volt, hogy a szmokingmellényes inas (Kállóy-Molnár Péter) becsomagol, Liszt meg csodálkozik. Így csak a gyártási tervből tudtuk meg, hogy az izgalmasabb dolgokat más napokon forgatják: volt itt Nina tör-zúz, Nina hálóingben oson, Liszt szonátát ír, és Liszt és Nina végre egymáséi lesznek-jelenetek is, utóbbi 1,2 perces.

A helyszín a film szerint a Zeneakadémia, és Liszt ezen belüli lakása. A 19. században valódi világsztárnak számító zeneszerző utolsó napjait és utolsó szerelmét három idősíkban dolgozzák fel: a Bayreuthban töltött nyolc utolsó napja (1886), és tanítványával folytatott kapcsolata mellett a már idős tanítvány visszaemlékezését is láthatjuk 1911-ből, Liszt halálának 25. évfordulójáról.

A zongoraművész utolsó éveiről készülő magyar-francia koprodukciót összesen 150 millió forintból készítik, aminek egy része a köztévé technikai hozzájárulását jelenti, és itt van még a Nefmi 60 milliós támogatása, aminek az első részletet már át is utalták. "Nyugat-európai tévéfilmes látványvilágot igyekszünk teremteni: játékfilmes megoldásokkal, eredeti helyszínekkel, nem fixen leállított kamerákkal" - sorolta a rendező.

A tervek szerint a film dinamikus lesz, megmozgatják a színészeket. "Liszt nem fog futni - válaszolta kérdésünkre Gyöngyössy -, de hálóingben bolyongani az erdőben igen". A művész és a múzsa szerelmének ábrázolása sem lesz túl konkrét: "Nem látjuk az idős Lisztet olyan helyzetben, de a nézőkre bízzuk, hogy eldöntsék, mi történik. Lisztet nem kellett félteni, világszár volt, nem csak egy nővel volt komoly kapcsolata."

"Nem láttam a Darvas Iván főszereplésével készült Liszt-filmet, ami annyiban könnyebbség, hogy nem gondolok a különbségekre, és a forgatókönyv karakteréből építkezem - mesélte az Indexnek Jordán. - Nem lesz egy verekedős film - erősítette meg a friss értesülésünket -, ehelyett egy jó ritmusú, szép, érzelmes alkotás lesz". A színész a forgatás mellett még a szombathelyi színházban rendezi a Hetvenhét mesejáték-darabot és szerepel emellett a Tizenkét dühös emberben.

A film munkálataihoz nyár közepén láttak hozzá, szeptember végétől forog az Ybl villában, illetve a péceli Ráday-kastélyban. A főbb szerepekben még Söptei Andrea és Molnár Piroska játszik, az operatőr Csukás Sándor. Összesen 15 napot forgattak nagy rohamban, most még 3-4 napra sem hagyta el a forgatást a rendező, mint a Papírkutyákban tette, ahol - mint mondta -, a second unit-munkálatokat bízta csak az operatőr Sas Tamásra. A keddi az utolsó nap, szerdától már nekikezdenek a vágásnak. Az alkotást igyekeznek még a köztévén a Liszt Ferenc emlékesztendőben az év végén bemutatni.

A tartozás sem kizáró ok:

A régebbi produkciók miatti tartozásokról is kérdeztük Gyöngyössyt: a bankok és a közalapítvány között még nem rendezett összegről nem mondott pontos számot, csak annyit, hogy a filmalap részéről a tárgyalások pozitív irányba tartanak. "Erről Kabay Barnát kellene megkérdezni, amiknek én a rendezője voltam, annak ő volt a producere" - mondta. Mindenesetre Kabay Barna is kapott a filmjére (Szigorúan ellenőrzött életek) a Nefmitől 60 milliót.