no

Forrongó hangulat a filmszemlén

2012.02.05. 12:40 Módosítva: 2012.02.05. 12:43
Garami Gábor producer életműdíjat kapott a Magyar Filmművész Szövetségtől a 43. Magyar Filmszemlén a filmszemlék szervezéséért. 21 alkalommal volt a szemle ügyvivője, idén pedig a szemle szervezője lett. Felvételvezető II-ként kezdte a pályáját, 21 éve producer, kérdés, meddig lehet még producer.
DSC 0469
Fotó: Varga Tamás

A filmszemle szervezéséért kapott most életműdíjat, de producerként dolgozik. Mit kell tudni önről?

Vagy húsz éve vagyok producer, előtte gyártásvezető voltam, és huszonegy éve vagyok a szemle ügyvivője. 91-ben alapítottuk a Cinema-Film Kft-t filmgyártó céget, olyan filmeket jegyzünk, mint például a Csoda Krakkóban és a Miskolci boniésklájd.

Nincs a cége ellen felszámolás? Azért ez az általános most a magyar filmiparban.

Novemberben el kellett döntenem, hogy megyek-e tovább, és elkezdek újra építkezni vagy csődöt mondok. Az előbbit választottam, annak ellenére, hogy komoly veszteség ért, mert elveszett a cégben meglévő forgatási tőke.

Mivel jár a szemlés életműdíj?

Elsősorban szakmai elismeréssel. Komoly filmes nagyságok kapták eddig, mint például Illés György, Fábri Zoltán, Jancsó Miklós. Nagy megtiszteltetés ebbe a sorba tartozni.

Garami Gábor

A producer 78-ben került a filmgyárba felvételvezető II-ként, a rendszerváltáskor gyártásvezető volt Zsombolyai Halálraítéltjében. Producerként Mészáros Márta, Bacsó Péter-filmeket is jegyez. A Tarka képzelet képzőművészeti ismeretterjesztő sorozata az animált Renoirral tetszett nekünk, az Ámbár tanár úr és a Szent Lőrinc folyó lazacai kevésbé. Produceri díjat eddig kétszer kapott a szemlén. Balázs Béla és Unesco-díjas. (További részletek itt.)

3 hét alatt szervezte meg most a szemlét, mennyiben volt más, mint régen?

A stáb alig csökkent az eddigiekhez képest. Azonban régen ajánlani is tudtunk az igényeinkért a szponzoroknak ellenszolgáltatást, most úgy tudunk dolgozni, hogy maximum a szemlén tudunk reklámfelületi megjelenést biztosítani. Lefaragtuk a költségeket, a promóciót a kivitelezési terveket. Nincs verseny, nincs zsűrizés, nincsenek díjak, nincs protokoll. Most csak egy igazi mustrát akartunk rendezni, a szemlét életben tartani.

Most is van súlya a szemlének, még ha államilag nem is támogatott?

Persze hogy van súlya. Bár nincs protokoll lista ami ezt megelőzően a mozi nézőkön kívül körülbelül 3000 főt számlált, azt tartjuk, hogy a külön meghívások helyett 10 millió ember van a listán.

DSC 0461
Fotó: Varga Tamás

A cannes-i és berlini fesztiváligazgató kiállt a szemle mellett, sőt megjelenésükkel demonstráltak pénteken. Hogy tudták ezt önök elérni?

Tarr Béla személyes kapcsolatai és elismertsége volt, ami idecsábította őket, Béla ugyanis a legjobb 14 európai rendező listáján szerepel. Nemcsak a szemlén nem voltak eddig jelen, de közös megjelenésükre sem nagyon volt még példa. Lelkesen jöttek, de maga a sajtótájékoztató visszatetszést keltett bennük. Az volt az érzésük, hogy a demonstrálás ténye mellett - vagyis hogy jelezték, hogy mindig érdekelte őket és keresték a magyar filmeket -, hogy nem kérdeztek semmit a jelenlévők, mintha meg lennének a helyzet által félemlítve.

Filmszemle:

A 42 alkalommal megrendezett Magyar Filmszemle országos rendezvénynek számított, de annyiban volt nemzetközi, hogy a külföldi fesztiválokon megforduló szakújságírók, kritikusok programválogatók jelen voltak és beválogathatták külföldi fesztiválokra. Az előző években 70-80 külföldi vendég szállás és részben utazási költségeit fizették, a mostani, 43. szemlén 25 vendég saját költségén érkezett, és csak néhány vendégnek tudtak szállást biztosítani. Garami most csak a szervezője volt, mert jelenleg megszűnőben van az Mozgókép Közalapítvány, és az idén nem adtak ki hivatalos papírt arról, hogy szemle-ügyvivő legyen. Idén a Filmművész Szövetség felkérésére szervezték közösen a szemlét.

És a szombati megbeszéléssel elégedett volt, amin a Filmművész szövetség és a Filmalap jelenlétében vitáztak a filmesek?

Forrongó hangulat volt, a Filmalap támogatási rendszerével sokan nem értenek egyet. Azt biztató jelnek tartom, hogy a támogatási szabályzat ősz óta sok esetben idomult az európai támogatási rendszerben készülő filmekéhez. De még mindig kemény a szabályzat. És ugye nem jó jel az sem, hogy nincs benne a szemle támogatása.

Mióta vannak producerek Magyarországon?

90-es évek óta, az MMKA megalakulása óta. Amikor nyílttá vált az a rendszer, hogy lehetett szabadon pályázni. Előtte stúdióvezető látott el hasonló feladatokat.

És meddig lesznek még itthon producerek?

Ameddig film lesz, lesznek. Most javulni látszik a helyzet, mert szombaton jelentették be, hogy a tartozásokkal kapcsolatban a filmalapnál figyelembe fogják venni a megítélt normatív támogatások és a visszatérítendő támogatások összevezethetőségét. Vagyis a filmjeink eddig elért érdemei csökkenthetik a tartozásokat.

Normatív pontok

A normatív pontok beszámítását tennék lehetővé, vagyis a fesztiváldíjakért vagy nézőszámért igényelt és megszerzett pontokat levonnák abból a tartozásból is, amivel esetlegesen a producer tartozik az MMKA-nak. Erre utalt Andrew Vajna kormánybiztos már a sajtóbizottság novemberi meghallgatásán, mikor Miskolczi Péter  a Filmalap gyártási igazgatójának produkciós cége kapcsán kérdezték:" lehet hogy tartozik 75 millióval az EurofilmStudio Kft. az MMKA felé, de az alapítvány sem fizette ki a tartozását a producernek". Ugyanakkor ha nincs ilyen pontja, akkor a filmjogokat vehetik el a tartozásért cserébe, vagy akár fel is számoltathatják a céget.