Lehidalt a magyar tervtől A bukás Goebbelse

2012.04.07. 07:31
Robbantást ígértek Szász János filmjének, A nagy füzetnek a forgatásán, ezért ment a fél magyar sajtó egy Cegléd melletti erdőbe. A robbantás előtt a rendező kiakadt a túlzott sajtófigyelemtől, és a fotósok, újságírók nagy része inkább hazament. De a négy óra alatt, amit kint töltöttünk, láthattuk a két kifejező szemű főszereplő fiút, ahogy szemmel követik az apjukat az aknamező felé haladva, és elkaptuk a német Ulrich Matthest is egy interjúra a felrobbanása előtt.

"Az őrök elmentek, vártok egy kicsit, Laca, Andris rakjátok Uli hátára a lécet!" - instruálta Szász az ikreket, akik érkezésünkkor egy fa mögött rejtőztek a földön, közöttük az apjukat alakító Ulrich-hal. Majd az apa a vállára feltett pallókal nekiindult a "Vigyázat, aknamező!"felirattal ellátott kerítés felé, hogy átjusson a határon.

"Let's Shoot! Felvétel a kövi'! Checken, bitte!" - kiáltozta jelenetek közben a rendező asszisztense, hisz a magyar-német-francia produkció vegyes nyelvű stábbal dolgozik. Az is látszott, hogy drága: több, mint 900 millió forintból készül. Amikor például belestünk az erdő közepén felvert monitorvédő sátorba, a Michael Haneke-filmeket jegyző Oscar-jelölt osztrák operatőr, Christian Berger állította be épp távirányítóval az íriszt.

A nagy füzet

A filmbeli ikreket a második világháború miatt a vidéki nagymamánál hagyják. A két fiú elvadul a borzalmaktól, és, hogy megeddzék magukat, saját kemény világot alakítanak ki maguknak. Tapasztalataikat a nagy füzetbe írják. A film végén nyugatra akarnak átszökni az elaknásított határon a háborúból visszatérő apjukkal, ennek a jelenetnek a forgatását láthattuk.

Nem szégyellem, hogy támogat a Filmalap

Szász három éve tervezi ezt a filmet, és mihelyt szabad lett a magyar származású svájci írónő Agota Kristof A nagy füzet című könyvének megfilmesítési joga, Sőth Sándor és Sándor Pál társproducerekkel és a Hunnia stúdióval belevágott, mondta el a rendező, miután készségesen leült a fűbe interjút adni. Egy világos történetet próbál elmesélni, arról, hogy próbálják meg a gyerekek megtanulni az éhezést, a háborút, a gyűlöletet, és elfelejteni a jó dolgokat. "Ez a film nem érzelmes" - válaszolta arra a kérdésünkre, hogy a filmjeitől (mint a Woyzeck és a Wittman fiúk) megszokott kegyetlenség és érzelmesség ötvözete most milyen arányban működik. "Az érzelem annyiban mozgatórugója a történetnek, hogy ez segít, hogy ebben a rideg történetben ne váljanak a fiúk állatokká."

Szászé az első mozi idén, amit a Filmalap gyártási támogatásából (180 millió) már elkezdtek forgatni. Sőt 100 millióval a Nefmi is támogatta. Így nem hagyhattuk ki, hogy a rendezőt ebben a témában is faggassuk.

RDA 1715
Fotó: Ránki Dániel

- Azt mondta, hogy egy forgatásnál nem tudja, merre visz a vonat, csak felül rá. A Filmalap ezt elfogadta?
- Ezt el. Sőt belementek, hogy az utolsó vágás joga helyett konzultációs joga van csak az alapnak.
- Hogy éli meg, hogy ön az első rendező, aki az alap támogatásából is elkezd filmet gyártani?
- Rosszul. De ebben a Filmalap nagyon jól működött közre. Az alap világos recenziót adott erről a filmről. Az alap és a Hunnia stúdió világos keretszerződést kötött. Ez a dolog egyik része, ami jó. A másik, hogy néha úgy kell éreznem, mintha megtagadtam volna a kollégáimat, holott nem így történt. Senki ellen semmit nem tettem, végzem a dolgomat.
- Miben adtak tanácsot a forgatókönyvben az alapnál?
- Segítettek. A vége labilis része volt a forgatókönyvnek, amit érzékenyen vettek észre, és jó tanácsokat kaptunk. Nem vagyok hajlandó ezt szégyellni, azt érezni, hogy a barátaim ellensége lettem azáltal, hogy én vagyok az első filmes, aki a Filmalappal forgatott.

Amikor szíjjal ütöttek, fárasztó volt

"Amikor szíjjal ütöttek, az fárasztó volt" - adta meg az alaphangulatot a tíz éves Gyémánt-testvérpárból András, aki a legtöbbször vitte a szót, amikor testvérével együtt az ebédszünetben leültünk beszélgetni. Persze az öccsének kellett szíjjal püfölnie. Nagy Viktor, a film castingdirektora talált fél éve a kifejező szemű fiúkra a Tolna megyei Kocsolán. Nagyon szereti őket a stáb, Szász szerint ők viszik a filmet a hátukon.

RDA 1739
Fotó: Ránki Dániel

"Amikor az SS-tiszt lelövi a Kovács Lajost, vagy amikor egymást verjük szíjjal" - sorolták az Indexnek arra a kérdésre, hogy miben brutális a háborús háttérben játszódó mozi. És hogy mi tetszett nekik a forgatás alatt. "Ez a kettő, és még az is - igaz, nem szeretem a pofont - amikor Molnár Piroska lekevert egy nagyot: utána egyszerre sírtam és nevettem" - mondta még András, aki bár a Barátok köztöt is nézi, ha épp nem megy a Jóban-rosszban, de A nagy füzetet százszor jobbnak találja ezeknél. Háborús filmekből a Spartacust láttak az öccsével, a 300-at meg vagy ötször.

Lehidaltam a forgatókönyvtől

Az ebédszünetben Ulrich Matthes a keki kabátján császkáló pókról magyarázta az Indexnek, hogy nem szabad megölni, mert szerencsét hoz, majd véres műkörmeivel művészi mozdulattal elfújta a bogarat. Nyomát sem leltük A bukásban általa alakított Goebbels figurájának. "A forgatásban az a különleges, hogy a szereposztás nagyon szűk: az ikrek, a nagymama, a feleségem és én vagyunk a szereplői, meg egy német katona. Ezért annak ellenére, hogy mindössze hat napom van a szerepre, alaposan meg tudtam ismerkedni a kollégákkal" – utalt a szűk gárdára: az említetteken kívül Molnár Piroska a nagymama, a forgatást két hete befejező Ulrich Thomsen az SS-tiszt, az anya Bognár Gyöngyvér.    

RDA 1824

"János remek rendező - spontánul dolgozik és megfelelően nyitott arra, amit az adott színész javasol. Nem ragaszkodik görcsösen a szkripthez, ami nekem nagyon szimpatikus. Már az első napon felfigyeltem erre, hiszen más forgatásokon csak az ember kezébe nyomja a könyvet a rendező, és megkéri, ne változtasson a dialóguson. Jánost ez nem érdekli. Persze, én németül beszélek, de amikor átbeszéltük, az egyik jelenet előtt, azt kérte tőlem: Lepj meg."

Máshogy robbantott a rendező

A forgatási nap negyedik órájában közeledett a robbantós tragédia jelenete, mikor már – jobb híján –  vagy egy órája unottan a fénysugarakat méregettük az erdőben, hogy méltók legyünk a természetes fények nagy mesteréhez, a film operatőréhez. A rendező eddig bírta cérnával a fák között üldögélő népes médiacsapat jelenlétét (a Magyar Hírlaptól a Magyar Nemzeten át az RTL Klubig). Az asszisztens bejelentette, ha a média nem megy el az amúgy csúszó robbantásig a helyszínről, akkor a rendező távozik. Néhányan még lázongtak, hogy ezt maximum Martin Scorsesétől viselnék el, a többség azonban azzal a meggyőződéssel, hogy Szász a magyar Scorsese, elfogadta a döntést.

Cegléden kívül egyébként Sopronban és Németországban is forgatják a 31 napja készülő filmet, és még két hetet dolgoznak a forgatásán.