Brad Pitt felszabadult Cannes-ban

2012.05.22. 21:58
A Killing Them Softly versenymű mellett a jó időt is elhozta Brad Pitt Cannes-ba. Angelina Jolie nélkül lazábban vonult este a vörös szőnyegen, csak a tájékoztatón volt kimért. Talán mert érezte, hogy a szépen kivitelezett bérgyilkosos film sztárok nélkül nem lett volna elég a fesztiválos szereplésre.

A vörös szőnyegen kedd este jó volt a hangulat, máshogy vonult fel Angelina Jolie nélkül Brad Pitt az amerikai maffiáról szóló Andrew Dominik-thriller bemutatójára. Lelkes autogramosztó, integető, futkosó sztár lett belőle az eddigi premiereken megszokott szerepe, a menyasszonya mellett méltóságteljesen vonuló kísérő helyett.

Ez a lazaság nem terjedt át a szervezőkre, ismét szigorú dresscode lépett életbe a pár napos esős könnyítés után: elsőre nem engedtek be sportcipőben, pedig épp akkor érkezett a lépcsőhöz Brad Pitt. Igazuk van, ezt a filmet azért is érdemes megtisztelni, mert maguk az alkotók is sok energiát fordítottak a film látványára. Ha másra nem is.

Már napközben Brad hozta meg a jó időt, épp akkor sütött ki a nap a Riviérán, amikor a sajtóveítése és tájékoztatója zajlott a fesztiválpalotában. A színészt a tájékoztató termén kívül mindenhol rivalgás fogadta, ám mivel maga a film nem aratott nagy sikert, a kérdéseknek megfelelően, kimérten válaszolgatott.

000 DV1174879
Fotó: Anne-Christine Poujoulat

Halvány metafora

Kegyesen ölő bérgyilkosról szól a 74-es George V. Higgins-regény adaptációja, amit átültettek 2008-ba. Pitt karakterének egy keresztapa pókertermére támadó, kisstílű szélhámosokkal kell megbízásból végeznie. A filmmel a probléma az - és ezért nem tapsolták meg például a tájékoztatón az újságírók az alkotókat -, hogy túlságosan sulykolja: a bérgyilkosság hasonlít az üzleti világra.

A bérgyilkos főszereplő is végigfilozofálgatja a mozit akciók helyett: 2008-as elnökválasztási kampányvideókat néz, rendszeresen válaszolgat Obamának, sőt, a végén még ki is mondja, hogy Amerika nem egy nemzet, csak egy üzlet. Ha addig nem értettük volna.

Scoot McNairy, Brad Pitt, Ray Liotta és Ben Mendelsohn
Scoot McNairy, Brad Pitt, Ray Liotta és Ben Mendelsohn
Fotó: Valery Hache

Pedig Brad Pitt jó volt a hűvös figura szerepében, és ezt hangsúlyozhatjuk, hisz a Bábel óta tudjuk, hogy jól is tud játszani. De a filmet nem mentette meg. Esztétizálva zenei aláfestéssel láthatóak a kegyetlen jelenetek, ahogy a halványan kidolgozott karaktere golyót repít a fejbe. Hiába jó a látvány, és akadnak még humoros beszólások is, ha nem szól semmiről a túlértékelt metaforán kívül.

Főszerepben az erőszak

„Szeretem az erőszakot – ismételgette a rendező a tájékoztatón is – a legdrámaibb filmes helyzetek mindig erőszakosak.” Itt jelen volt még Scoot McNairy, Ben Mendelsohn és Ray Liotta is, de az esemény felében csak a rendezőt és Pittet faggatták az erőszak túlzott ábrázolásáról.

Pitt - aki a rendezővel már a 2007-es Jesse James meggyilkolása-filmen is dolgozott, és egyben producere is ennek a filmnek - előszeretettel beszélt arról, hogy a maga részéről hisz a kapitalizmusban, de - mint mondta - be kell ismerni, hogy a rendszer korrumpálható.

Ray Liotta - szerepe szerint egy szerencsejátékos klubot vezet - volt egyedül vicces a beszélgetésen: visszautasította a Nagymenőkkel húzott párhuzamot. „Miután általában én győzök le másokat, most végre az én karakteremet verték szét - ismertette a pályaképét. - Mondjuk a legnehezebb az volt - tette hozzá -, hogy hagyjam, hogy bántsanak, mert tudtam, hogy igazából mindet simán leverném”.

A Killing Them Softlynál annyi volt a rendező célja, hogy felnőttebb filmet hozzon össze a korábbi munkáinál: de csak okoskodással tűzdelte meg, pedig eddig a western (Jesse James) és az életrajzi filmje is (Chopper) is remekül működött enélkül. A film annak a felismerésnek az áldozata lett, hogy az amerikai társadalom egy krimiben kaphat méltó bemutatást. A magyar mozikban szeptembertől.

Az utazásunkat a fesztivál szponzora, a Stella Artois támogatta