Tíz éve halott stúdiót támasztanának fel

2012.09.14. 15:05 Módosítva: 2012.09.14. 15:06
Az utolsó magyar mozi, ami az állami Mafilm fóti stúdiójában forgott, a Széchenyi-film volt, és ennek is vagy 10 éve. A szabadtéri díszlete lepattant, a műterme korszerűtlen lett, a jelmeztára rosszul tárolt. A Mozgókép Közalapítvány adósságai miatt újra kizárólagosan állami tulajdonba kerül a Mafilm, ezzel párhuzamosan új vezetője lett. Az igazgatót, Zákonyi S. Tamást faggattuk: mihez kezd és mennyiből.

Mennyire alkalmas most egy forgatásra a Mafilm és a Róna utcai stúdió, amiknek a vezetője lett?

15 éve jobban örültem volna ennek a feladatnak. 200-250 emberrel könnyebb lett volna, annak idején még 10 műterme volt a Mafilmnek, díszletépítésben világhírű volt,  és a legjobb szakemberek itt dolgoztak. Most teljesen lepusztult, maximum muzeális értékei vannak, és forgatásra alig vagy csak részben alkalmas műtermei. Összesen 25 emberem van.

Ön szerint miért nevezték ki egy 1,9 milliárd forint értékű vállalat élére? Úgy tudjuk, nincs ekkora vállalattal vezetési tapasztalata.

Vállalattiak nincsenek, de a München című film költségvetése 3 milliárd forint, a Szabadság, szerelemé, aminek szintén line producere voltam, 2 milliárd. Nekem azt mondták, hogy rátermett, elszánt menedzser-gondolkodású szakembert keresnek.

Volt pályázat a Mafilmes kinevezésre?

Pályázat nem volt, de tudtommal másokkal is tárgyaltak.

Miért vállalta, mik a tervei?

Második generációs filmes vagyok, így személyes feladatnak érzem, hogy létrehozzak a magyar filmszakmának egy remek szolgáltatói központot. Erre meg is van a lehetőségem, ha lesz hozzá elegendő pénz. A kormánybiztos úr egymilliárdot emlegetett. Nos, annyi minimum kell ahhoz, hogy újból megfelelő piaci pályára kerüljön a társaság. Kérdés persze, hogy milyen céges konstrukció a legmegfelelőbb megoldás a piaci szolgáltató tevékenységre és a jövendő filmek támogatására. Nagyjából 3 hónapra van szükségünk arra, hogy érdemi koncepciót tudjunk készíteni és megtárgyalni a kormánybiztos úrral, és az új tulajdonossal az MNFA-val. Szakmailag különböző lehetőségek jöhetnek szóba mind a Róna utca, mind pedig a fóti telepünk fejlesztésének vonatkozásában. A részletekbe még nem érdemes belemenni, de felújításokra és fejlesztésekre mindenképpen szükség van.

Zákonyi S. Tamás

Felvételvezetőként, gyártásvezetőként dolgozott több évtizedig, majd a kilencvenes években alapított Flashback nevű cég vezetőjeként reklám- és tévéfilmek után Andrew Vajnának köszönhetően olyan mozifilmek line producere lett, mint a München című Spielberg-film, vagy a Szabadság, szerelem. A line producer elsősorban a film költségvetéséért, illetve a producer, rendező és a fő stábtagok közötti kapcsolattartásért felel. 2008-ban úgy tűnt, hogy a T4 is a referencianyagaik közé kerül, de Új-Mexikó elvitte a projektet. Két évig az HBO Magyarország executive producere volt.

Másfél hónapja nevezték ki. Meddig?

2014 május 30.

Ez mire lehet elég?

Egyelőre elkezdtük a cég átvilágítását és a legsürgősebben a konszolidációval foglalkozunk. Ezzel és a napi ügyekkel egyidejűleg dolgozunk a jövő tervezésén is. Azt követően az elfogadott koncepció alapján jöhet a jövő építő munka. Hogy ebben meddig jutunk 2014 májusáig az sok mindenen múlik, például, hogy mikor mennyi pénz állhat rendelkezésünkre. A társcégekkel, hogy jutunk megállapodásra fejlesztési terveinket illetően illetve a folyamat során nálunk forgató filmek mennyiségétől és hosszától is. Már szinte az összes fontosabb szervízcég körbenézett Fóton esetleges forgatások miatt.

Azt vizsgálták, hogy hogyan ment tönkre a Mafilm?

Ez egy történészi munka része lenne, mert a leépülés egy évtizedekre visszanyúló nagyon összetett folyamat. Nem vizsgáltam és én nem is szeretném. Nem szeretnék a múlttal foglalkozni. Nyilván látok bizonyos összefüggéseket és persze sok mindent tudok is, de hozzátenném ezen tapasztalat, illetve vélemény nem feltétlenül függ össze vezérigazgatói kinevezésemmel. Például az, hogy az MTV állandó óriási megrendelésállománya a 80-a évek közepétől jelentősen csökkent a 90-es évekre pedig teljesen eltűnt. Vannak olyan furcsaságok is, hogy például mit keres több száz magyar film kópiája a pincékben, áldatlan körülmények között.

Mennyire lehet versenyképes a Mafilm a három magyarországi filmstúdióval, a rákospalotai Raleigh stúdióval, az etyeki Korda stúdióval és pomázi Sternnel szemben?

90 napon belül írunk alapkoncepciót az eszközkölcsönzéstől a raktáron át a stúdiókig. Nem hinném, hogy a korszerű több milliárdból épített stúdiókkal kellene versenyre kelljünk. Annak sok értelmét nem látom. Rengeteg olyan terület van ahol komolyan lehet keresni valónk.

Itt fognak készülni a magyar filmek? A támogatás egy részét mafilmes szolgáltatásban kapják?

Egy részük nyilván, ennek kidolgozása azonban még vár ránk, hiszen minden bizonnyal a Filmalap támogatási szabályzatát is át kell majd dolgozni valamelyest.

Összefognak az Mtva-s jelmeztárral? Lesz Fóton közös gyártóbázis?

Több megoldás kínálkozik a jelmezraktárak működtetésére is ahogy minden másra is. Amikor azt mondom kiszolgáló központ abban benne lehet az is, hogy a fóti telep bizonyos produkciók számára gyártó bázis, igen.

Hiányzik most a Mafilmnél vagy 200 szakember, hogyan találnak megfelelő munkaerőt? Lesz például saját képzési rendszere a Mafilmnek?

Oktatási koncepciót kell kidolgozzunk. A kormánybiztos úr említette a mesterkurzusok jelentőségét és tervét. Ezen kívül nagyon fontos, hogy az egyes filmes szakmák képviselői vagyis a szakalkalmazottak képzése is biztosítva legyen. Ebben egyébként a Mafilm mindig is élen járt és kiemelkedő jelentősége volt. Gyakorlati terep kell úgy az ifjú művészeknek, mint a sminkeseknek, világosítóknak, kellékeseknek, hogy gyakorlatot szerezzenek.

Pontosan mi a munkája igazgatóként?

Mint minden vezérigazgatónak irányítani és felügyelni a cég működését. Ám az első, hogy sürgősen konszolidáljuk a több mint 300 milliós tartozásunkat. Ezzel együtt folyamatos az érdeklődés a Mafilm megmaradt szolgáltatásai iránt. Rendszeresen bérelnek tőlünk jelmezeket, kellékeket, fegyvereket. A szabadtéri díszletek és a műtermek iránti érdeklődés is megmaradt. Igyekszünk mindenkinek megfelelni és minden produkciót kiszolgálni.

Mafilm Zrt.

Az 1960-70-es években a Mafilm Európa harmadik legnagyobb filmgyártó bázisa volt, összesen tíz stúdióval rendelkezett. Akkoriban a Magyar Televízió volt a fő megrendelő, volt olyan év, amikor 70-80 tévéfilm is készült a 20-30 játékfilm mellett a 2500 főt foglalkoztató Mafilmnél. Az 1980-as évek közepén elkezdett csökkenni, majd az 1990-es években lenullázódott a televíziós megrendelések száma. A Mafilm tevékenységét kisebb cégekbe szervezték át, akkor privatizálták több ütemben a Könyves Kálmán körúti és a pasaréti telepet, valamint az egykor négy stúdióval rendelkező Róna utcai telephelyet is, amelyben a cég jelenleg kisebbségi tulajdonosként van jelen. A Mafilm mára inkább csak muzeális értékekkel rendelkezik, hiányoznak a korszerű stúdiók, kamerák, világítástechnikai berendezések, de még a 2008-ban leégett és 2009-ben felépített új Huszárik-műterem is hiányosan, szakmaiatlan módon készült: világos falakkal, kiszolgáló egységek, megfelelő számú vécék, háttérfüggönyök nélkül. A szabadtéri díszletek többsége felújításra szorul.