Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Az utómunkánál tart az Egon és Dönci című egészestés 3D-animáció, amit állami támogatás nélkül készítenek az egri Aenima stúdióban. A munkához szükséges pénzt egy független befektető biztosította, a költségvetésről viszont Gálicza Andrea producer csak annyit árult el, hogy "A kis Vukénak, vagyis 1,4 milliárd forintnak a töredéke."
Néhány olvasónknak a két földönkívüli főszereplő, az űrhajós Egon és puffadt macskája, Dönci ismerős lehet, az ő főszereplésükkel 2000 óta két tévéepizódot is legyártottak. "A figurákat nem mintáztuk konkrétan senkiről, de mindent, amit megjelenítünk, a környezetünkből merítettünk - mondta el Gál Gergő, az Aenima kommunikációs munkatársa. - Ha majd a díszbemutató után kijön meghajolni a stáb, meglátod a hasonlóságot." Az első figuratervek 93-ban születtek, majd az egyik tévéepizóddal első díjat nyertek Németországban a 2003-as Evoke demópartin, ami a művészibb videókra pörgő számítógépes szubkultúra második legnagyobb rendezvénye. Az egészestés film gyártásának csak tavaly szeptemberben álltak neki, a bemutatót mégis 2007 novemberére tervezik.
Sör mellett csiszolódik a könyv
A történet egy távoli, mesebeli bolygón kezdődik, ahol az emberszabású Egon saját gyártású űrhajót bütyköl. Mikor egy idegen hajó lezuhan náluk, és üzenetet hoz a Földről, macskájával elindul, hogy a feladót megkeresse. "Végiglátogatják a Naprendszer összes bolygóját - folytatja a mesét Gál, de figyelmeztet: - Ez nem egy oktató-dokumentumfilm, mindenképpen élethűek leszünk, bár lesznek benne lódítások." A csillagászati alapok között a csapat egyik fizikus tagja segít eligazodni.
"Itt minden házon belül készül" - jelenti ki a sajtós, részben maguk a munkatársak is, ugyanis az alkotógárda kemény magját a Magyar család adja. A rendező a harminchat éves Magyar Ádám, aki A szörnyek ebédjéhez gyártott speciális effekteket, az operatőr testvére, Magyar Dániel, a forgatókönyvet az apuka, Magyar Elemér szerezte. "Ő hobbiíró, jól össze tudja rakni a dramaturgiát, de a történet folyamatosan csiszolódik, néha elmegyünk, és egy sör mellett megbeszéljük" - ismerteti a munkafolyamatot Gál. Magyar Elemér különben a Nincs kegyelem című Ragályi Elemér-film társforgatókönyvírója, "főállásban ügyvéd, elsősorban az egri romákat védi".
Nemzetközi gesztusnyelven
"A hangokat és a zenét is mi csináljuk - büszkélkedik Gál. - Egon hangja Macsi, az egyik zeneszerző, Dönci hangja az operatőr. Ők nem szinkronosok." Hagyományos értelemben vett szinkronra az Egon és Dönciben amúgy sincsen szükség, mert nincs párbeszéd, a szereplők nemzetközi gesztusokkal, nyöszörgéssel és gügyögéssel kommunikálnak egymással.
Ez is szerepet játszott abban, hogy Cannes-ban a Hungaricom standjának ez a film volt a legkeresettebb darabja, tudjuk meg a fesztiválról hazatért Kálomista Zsuzsától, a cég ügyvezetőjétől. "Költséghatékony, hogy nem kell minden nyelvre szinkronizálni - emelte ki, majd megjegyezte. - Úgy látszik, az animáció eladható. A stand díszleteit is az Egon és Döncire építettük fel, és az egyik képernyőn folyamatosan futott egy tizenöt perces részlete, ami nagyon jó vevőcsalogató lett." A Hungaricomot a 3D-animáció készítői keresték meg, mikor fogalmazó után kutattak: "Pont akkor jöttek, amikor a cannes-i prospektust készítettük elő, és felajánlottuk, hogy kivisszük őket, aminek persze nagyon örültek." Kálomista elmondta, hogy forgalmazóként a Discop nevű budapesti filmes vásárra, majd a Los Angeles-i AFM-filmmarketre viszik legközelebb a Döncit, és terveik szerint 2007 végén be is mutatják a magyar mozikban.
Cannes-ban máris elkelt
"Az animációt Kelet-Európa és a volt Szovjetunió összes országára a Best Hollywood vette meg, külön adtuk el Szlovéniába a Mediafilmnek, egy szerb cég Szerbiába, Montenegróba és Horvátországba vásárolta meg, de eladtuk Brazíliába és Litvániába is - ért véget a felsorolás. - Indiától is van konkrét ajánlat, de nehéz az ármeghatározás, még nincsen tapasztalat ebben." Ezekben az országokban Kálomista szerint mindenhol mozikba kerül a magyar animáció, ami a tévés sugárzás és a dvd-kiadás jogaival együtt kelt el.
A low-budget klipektől a Fenekem a címlaponig
Az Aenima pillanatnyilag csak az Egon és Dönci befejezésével foglalkozik, Gál szerint professzionális munkájuk korábban nem volt. "Apróbb animációkat, videóklipeket csináltunk saját szórakozásra" - sorolja a cég tevékenységeit. A webszájtjuk, amellett, hogy kész káosz, mégis valóságos kincsesbánya. Találunk rajta low-budget videoklipeket a Polly is dead, a Mom's favourite, vagy a Persona non grata együtteseknek, a M1, az RTL Klub, a TV2, az ATV, a Cool TV, a VIASAT 3 számára készített anyagokat, vagy a demókat díjazó scene.org awardsnak két évvel ezelőtt gyártott összekötőanimációkat. Ugyanitt a Hiperkarmának készített videójuk első helyezett lett. Annyit azért Gál magától is elárul, hogy a hobbimunkák mellett készítettek szpotokat a Szólás Szabadsága című Friderikusz-műsorba, és a "Fenekem a címlapon" kezdetű klipet a Való Világhoz. "Erre igazából nem vagyunk büszkék, azért kellettek, hogy vegetáljunk - mondja, mikor a stúdiófenntartásról faggattuk -, de pénz nekünk csak annyi kell, hogy ne haljunk éhen."