Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Mikor megérkezünk a Kontrax üvegszaunájába, éppen Eszenyi Enikő jelenete zajlik: telefonálás közben kell a folyosón átsétálnia. Az egyszerűnek tűnő snittet többször rögzítik, közben folyik az izzadság a stábról. A felvétel után a sminkszobává kialakított irodarészben ülünk le beszélgetni, közben Enikő vetkőzni kezd, zavartan fordulok el a kezembe adott olvadozó parfétortával együtt.
Hát, nő nem volt
„Egy férfi elharapta a nyakamon a láncot, úgyhogy ma kiderül, titkos szeretőm van Bodó Viktor személyében”- számol be az Overnight brókerfilm aznapi szerelméről Eszenyi, aki a tíz naposra tervezett forgatása alatt egy szerelmi háromszög aktív tagja. A szerepéről nehéz részleteket megtudnunk, annyit árul el a színésznő, hogy egy kemény, agilis brókernőt alakít, akinek a karaktere még jelenetről-jelenetre alakul. „Nem gondoltam, hogy játszani fogok ebben a filmben, mert tudtam, hogy brókerekről szól”- árulta el korábbi aggodalmait Eszenyi. A rendezőtől különleges tanulmányi kirándulást kért: „szerettem volna megnézni, mit csinálnak a tőzsdén, ezért egy napot brókerekkel töltöttem. Hát, nő nem volt, így őket nem tudtam megfigyelni, de az látszott, nagyon kemény idegi munkát végeznek”- magyarázza sminkelés közben.A színésznőnek konkrét elképzelései vannak a sminkelésről ("ide még egy kis barnát, légy szíves") és egy-egy szerepről is, így a forgatás alatt folyamatosan alakítja a karakterét: „Az első nap az eszembe jutott, hogy készítsünk egy képet egy gyerekkel, mintha egyedülálló anya lennék. A stáb nagyon helyes volt, az utcáról behoztak egy gyereket, akivel készítettünk egy képet, ami látható is a felvételeken”.
Az ehhez hasonló változtatások nem szokatlanok a több tucat színházi rendezésen túlesett színésznőtől, aki folyamatosan alakítja át karakterét, amit nem mindig visel jól a rendező. „Nagyon sokat instruál a Feri, de mivel hiszek neki, ezért figyelembe veszem, amit mond, bár amikor előállok valami ötlettel, nem mindig fogadja el. Ezért egyelőre úgy csinálom, ahogy korábban megbeszéltük”- válaszolja a szerepének átértelmezését firtató kérdésünkre. Majd mást is firtatunk (magánéletről, Milanról, az exbarátjáról kérdezzük), ezekről annyit mond el, hogy bár évek óta Prágában és Budapesten is több sikeres színházi darabot rendezett, most már nem ingázik annyit és nem él kétlaki életet.
„Minden forgatás utáni este felhívom Török Ferit, hogy átbeszéljük az aznap történteket ”- avat be a forgatás munkamódszerébe, mert rendkívül fontos számára a visszajelzés, ezért a forgatáson is minden rögzített jelenetet rögtön visszanéz. „A kezdeti kamera láz után egy kicsit megnyugodtam”- számolt be az első nap izgalmairól (július 26.) a színésznő, majd elárulta, nagyon szeretne megfelelni a rendezőnek és Garas Dániel operatőrnek, akikkel nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a Csodálatos vadállatok című tévéfilm forgatásán, amiről elmondta, „nagyon meghatározó élmény volt, bár beárnyékolta a munkát, hogy közben a papám meghalt”.
A fenék viszonya az újrafelfedezéshez
Eszenyi azzal a filmtörténeti kuriózummal büszkélkedhet, hogy kivillanó fenekével tért vissza hosszú idő után a vászonra Antal Nimród Kontroll című filmjében. A színésznő ugyan sokáig nemet mondott a rendezőnek, mert azt érezte, hogy "ez tényleg fölösleges". Nem volt az, mert ez lett az utóbbi évek egyik legsikeresebb magyar filmje (bár az eddig elért össznézőszáma csak 260 000), és a színésznő kivillanó fenekére is mindenki emlékszik, sőt az Index olvasói bakidíjat is adtak Eszenyinek a fel-le csúszkáló szoknyája miatt. „Nimród egy kis zenélő kütyüt hozott nekem, amire azt mondtam magamban, úristen, ez tényleg azt akarja, hogy én kezdjem el a filmjét.” Majd hozzáteszi: „Tulajdonképpen mindig arra vártam, hogy lesz majd egy olyan filmes generáció, ami engem újra föl fog fedezni.”A 10 éves mellőzöttségét Eszenyi a következőképpen látja: „Nem találtam alkalmas dolgot és sokat voltam külföldön. Az ember mindig azt helyezi előtérbe, amiért igazán tud lobogni. Ha most a prágai Nemzeti Színházban van egy rendezésem, nyilván nem vállalok el egy kisebb szerepet egy filmben”, ezért utasította vissza Árpát is. Az Argo rendezője ezen megsértődött, bár a színésznő szerint ez félreértés volt: "éppen Prága felé hajtottam az autópályán, amikor hívott, nem is tudtam volna elvállalni".
Mellpúder és tanulás
Hirtelen az egyik rendezőasszisztens ront be a szobába, rádió adó-vevőjéből utasítást hallani: "mindenki jöjjön fel, folytatjuk a felvételt, nem érdekel semmilyen kifogás". Eszenyi elnyomja a cigarettáját, felém fordul, hogy készülnie kell. "Akkor viszont most fordulj el, mert muszáj a mellemet alapozni" - mondja, ezért újra elfordulok, és egy hatalmas üvegablaknak teszem fel innentől a kérdéseimet.
A háttal történő interjúkészítés technikájának elsajátítása közben a filmezésről beszélgetünk, mert a színésznőnek nemcsak a színház a szerelme: „egy nagy ipar kicsike része lehetek, ezért nekem nagyon jó, hogy itt vagyok, mert rengeteget tanulok.” - kezdi el a filmezés iránti vonzalmát ecsetelni a rendszeresen Prágában is dolgozó színésznő. Egy szlovák producer csapat felkérte, rendezze meg élete első filmjét egy szlovák szerző Baracksziget című forgatókönyvéből. „Már hozzá is fogtunk a film előkészítéséhez, de nem tudom, hogy a szlovák politikai helyzet enged-e egy olyan filmet, amiben magyarok és szlovákok a főszereplők. A történet barackpálinkát főző vidéki emberek környezetében játszódik: egy szlovák nőbe lesz szerelmes két Szlovákiában élő magyar férfi, és ez a szerelmi háromszög határozza meg a filmet. Nagyon szép a téma és az írás is.” Az első hallásra Jadviga párnájára hasonlító történet szerzőjét nem árulta el a színésznő, azt mondta, "maradjunk annyiban, hogy szlovák író".
Ezek után rákérdeztünk, milyen tapasztalatai vannak a kamera másik oldaláról: „Korábban Ragályi Elemérrel forgattam Presser Pici videóklipjét, reklámfilmet is készítettem a Future Filmnél, illetve írtam már forgatókönyvet Szabó Gabi kolléganőmmel. Nagy Karoláról egy erdélyi magyar újságírónőről szólt a történet, aki 27 évesen halt meg. Ő volt az első újságírónők egyike, aki ráadásul írt novellákat és színdarabokat is, és nagyon izgalmas szerelmi és művészi élete volt.” A téma nagyon fontos Eszenyi számára. "Most kezdenek nálunk is éledni a női írók és költők, akiket most fedeznek fel, hála Istennek. Ez is egy olyan jelzés, ami azt mutatja, hogy a nők saját maguktól indulnak el, és nem a férfi kreativitásra adott válaszként.” Végül a filmtervet félbe kellett hagyni: "Hiába nyertünk rá pénzt, nem valósulhatott meg a hatalmas költségvetése miatt. Megkaptuk, de visszafizettük."
Hirtelen újra ránk tör a rendezőasszisztens. Menni kell? Máris?, kérdezi Eszenyi, de már kezében a szövegkönyv. "Vegyük át a szöveget" - mondja az asszisztens, mire Eszenyi hirtelen átalakul kemény tekintetű brókernővé és kérdezni kezdi partnerét: "Most is csak a számokra gondolsz?". Eközben fogom a fagyis tálkám és eloldalgok. A színésznővel még egyszer összefutunk a mosdónál. Csak egy hosszú ing van rajta.