További Filmvilág cikkek
Park Chan-wook bosszútrilógiájának második darabja volt az Oldboy, a trilógia nyitófilmjének angol címe: Sympathy for Mr. Vengeance. Köztudott, hogy a világ illegális szervkereskedelmének központja Kelet-Ázsia méhében búvik, a japán filmfenegyerek, Miike Takeshi is szentelt egy mozit a témának (Shinjuku Triad Society), nála Tajvanra járnak veséért, noha a közhiedelem a népi Kínát tartja a szerv-Bonanzának, de hát olyan nagy és olyan fontos ország esetében, mint Kína, a politikai (ön)cenzúra még a legprogresszívebb csávókat is eléri. Park Chan-wook filmjében a főszereplő (Ha-kyun Shin) neonzöld hajú olvasztár -- vagy valamilyen más beosztást betöltő fizikai munkavállaló a nehéziparban, minek mibenlétét nem áll módomban megítélni, zajos hely mindenestre --, süketnéma, kéne a húgának (Ji-Eun Lim) egy vese. Yu-sun nevű barátnőjével él (Bo-bae Han), álom, valóság, idő- és térsíkok keverednek, mindenesetre a szomszéd fiúk csoportosan rejszolnak Yu-sun szexuális indíttatású sikolyszimfóniáin a fal túloldalán. (A süketnéma olvasztár nem zajong.)
10 millió won kellene az új veséért, már le is pacsizta a süketnéma olvasztár az illegális szervkereskedőkkel, beszámítanák az ő veséjét is, pláne ha B lenne a vércsoportja. Yu-sun anarcho-terrorista, a chaebolok ellen harcol -- gondolom a koreai holdingok is országokhoz mérik magukat, mint japán kollégáik; "az LG annyit termel évente, mint Törökország, a Sangyong Group pedig 11 %-al többet, mint Mexikó" - a szegények felszabadítását tűzte célul. Elrabolják hát a volt főnök nyolc év körüli leányát, 26 millió wont kérnek, meg is szeretik a gyermeket, aki roppant helyes, ám a veseelégtelen húg elhalálozik, a neonzöld fejű süketnéma olvasztár épp a folyóparton temeti kövek alá, troglodita véglény vonja el figyelmét, a roppant helyes kislány véletlenül vízbe fúl. Az apa, a chaebol vezére, az egykori elektromérnök bosszút esküszik, a rendőrség mellett magánnyomoz, a fehérmájú terroristalány és a neonzöld fejű süketnéma olvasztár nyomára jut.
Utóbbi lemészárolja az illegális szervkereskedőket, előbbit elfogja a hajdankori villamosmérnök, elektrosokkos kezelésben részelteti, de nem szed ki belőle semmit, hozzá képest egy mondai hősként kezelt szovjet partizánlány pletykás kávénéni a sarki presszóból. Azt azért elmondja, hogy a forradalmi hadsereg tagja, és ha vele bármi is történik, a forradalmi hadsereg lecsap a bossra, hisz' megadta a nevét nekik, s a végeredmény csakis halálos lehet számára. A felkapaszkodott műszaki értelmiségi köp erre, csúcsra járatja az elektronikus fájdalomgenerátort, Yu-sun, a fehérmájú terroristalány kiszenved. A vele leszámolni készülű neonzöld fejű süketnéma olvasztárt a villamosmérnök áramütéses megoldású csapdába ejti, majd a kislány halálának helyszínén leszámol vele. Gondjain és az életen mereng, mikor koreai gyártmányú fekete terepjárón négy futóbolond-küllemű egyén jő, stilizált bemutatásuk után - Park Chan-wook nem megszállottja a kinematográfiai trouvaille-oknak, egyszer-egyszer stilizál, amúgy eszköztelenségével tüntet -, ők Yu-sun, a fehérmájú terroristalány forradalmi hadserege, mind a négyen megszúrják az elnök-vezérigazgató urat, mellére szögezik a Kommunista Kiáltványt koreaiul, majd otthagyják megdögleni. Terepjáróra kapnak, elindulnak koreai csípőskáposztát (kimchit) enni, méregerős koreai kígyópálinkát inni, koreai sörrel kísérni, és belebutulni koreaiul az Internacionálé azon sorába, hogyaszondja: "Rabszolgahad, indulj velünk!".
Hogy ki Bosszú Uraság, akivel a film címében szimpatírozik az alkotó, nyitott kérdés marad. Lehet a neonzöld fejű süketnéma olvasztár és lehet a magas gazdasági pozíciót betöltő reálértelmiségi, lehet a forradalmi brigád négy, jól láthatóan elmebeteg tagja, akik végeznek a mérnökkel, ám Bosszú Uraság leginkább a bosszúállás gondolata maga: az elkövetett bűnöket meg kell torolni, a kiegyenlítetlen számlát ki kell egyenlíteni, ezt követeli a koreai konfucianizmus harmóniaeszménye, a kibun, és kiegyenlítetlen számlák folyamatosan keletkeznek, és ezeket konzekutíve egyenlítgetni kell. Tehát a létezés a bosszúállás időben tagoltan jelentkező spirálja, önelv, amellyel a léteztető a léteztetettség unalmába visz némi színt, és dinamizálja azt. Szép gondolat. Park Chan-wook példájából is jól kihüvelyezhető, hogy a koreai film valójában extrémsport, ilyeténképpen nyilvánvaló helye van a mai nap alatt.
Szerző - Vágvölgyi B. András