Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A Dealer és a Rengeteg után Fliegauf Benedek a tervezett szerelmesfilm és a nagyköltségvetésű fantasy helyett egy harmadik filmet forgatott le Tejút címmel. "Tortadobálás ezúttal sem lesz" - mondja a rendező, de azt ígéri, hogy "a Tejút nem lesz annyira nyomasztó", mint a Delaer. Muhi András producer egyenesen életigenlőnek nevezi a "nagyon low-budget" mozit, amit Pohárnok Gergely, a Fekete Kefe és a Taxidermia operatőre fényképezett.
"A Tejút olyan, mint egy sajátos természetfilm, csak nem zsiráfokat meg vízilovakat nézünk, hanem embereket - jellemzi legújabb rendezését Fliegauf, - mintha kívülállóként néznénk rá erre a bolygóra." Bár a tíz egymáshoz kapcsolódó epizódból álló filmnek cselekménye is lesz, részleteket nem árul el. "Ez nem olyan, hogy Géza találkozik Irmával, és elmennek bankot rabolni. A Rengeteg című filmem történetét sem tudnám elmesélni, de nem azért mert nincs benne történet, éppen ellenkezőleg: hemzseg a történetektől. Ebből a szempontból a Tejút is hasonló" - mondja.
Majd rásegítenek valamivel
Ezek után meg sem lepődünk, amikor kiderül, hogy a nyolcvan perces Tejútban nincsenek párbeszédek, de nem azért, mert így külföldön könnyebben forgalmazható. A vetítéseken zörejek és "dizájnolt atmoszférák" adják az aláfestést, kiemelt előadásokon viszont élő zene kíséri majd a filmet, az ambient és a kortárs zene keveréke. "Ez ambientfilm, és ilyen értelemben abszolút első a filmtörténelemben" - jelenti ki legújabb munkájáról Fliegauf, majd annyit azért elismer, hogy a Barakára vagy a Koyaanisqatsira jobban hasonlít, mint a Rocky Balboára, de azoknál is sokkal meditatívabb.Egyre erősebb a gyanúnk, hogy ezt a filmet beszívva érdemes nézni, mire a rendező elmondja, hogy "a nézők kellően kreatívak ezen a területen. Akinek szüksége van rá, majd rásegít még valamivel. Ez nem akciófilm, tehát a hétköznapi, összeszűkült tudatállapotban nehéz lesz végignézni. De a Tejút megteszi a maga hatását: egy kissé tényleg úgy működik, mint egy enteogén: kitágitja az embert, és lecsendesíti." (Az enteogének spirituális élményt okozó tudatmódosító anyagok, ilyet tartalmaz például a varázsgomba, az LSD, vagy a fű.)
Fliegauf előző filmjét, a Delaert összesen 14 900 néző látta, az eggyel korábbi Rengeteget valamivel több mint 12 000. A Tejút esélyeiről a rendező azt mondja, hogy "sokan nyilván nem fogják szeretni, de olyanoknak mindenképpen ajánlom, akik kellően nyitottak arra, hogy lássanak valamit, amit eddig moziban még soha".
Képenként is megvásárolható
A filmet először külföldi fesztiválokon szeretnék futtatni, utána kerül csak a magyar mozikba, de kiállítás is lesz belőle, a tervek szerint itthon és Európában is. Ezen főleg videóinstallációk fognak szerepelni, de albumként vagy reprodukcióként meg is lehet majd venni a képeket. "A galériások azt mondják, hogy ezeknek képzőművészeti értékük van" - teszi hozzá a rendező, de a várható árfekvésről nem nyilatkozik: "Nem vagyok műkereskedő."
A Tejút pontos költségvetéséről Muhi András producert kérdeztük, de szerinte ez "nem publikus", más forrásból úgy tudjuk, hogy a film 40-50 millió forintból készült. Annyit viszont elárult, hogy a pénzt a Magyar Mozgókép Közalapítvány, a német Intuit Film, a Duna Műhely és az M&M rakta össze.
Következő filmjének, a Wombnak legkorábban ősszel áll neki Fliegauf. "Ez lesz az első szerelmesfilmem, nagyon várom már" - mondja. A többmillió eurós költségvetésűre tervezett Tündérkör pedig a távoli jövőbe tolódott.