Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Bár a szereplők közül Christopher Lamberttel és Irena A. Hoffmann-nal is sikerült interjúidőpontot egyeztetnünk a film sajtósával hetekkel ezelőtt mára, valójában előző este derült ki, hogy se Lambert, se Hoffmann nem lesz itt. Sőt Lambert már két hete nincs is Magyarországon, akkor fejezte be ugyanis az itteni, egyhetes forgatását. Az itthon ismeretlen fiatal külföldi színészeken kívül a magyarok közül "csak" kedvenceim, a forgalmazó munkatárs által "B kategóriásnak" titulált Koncz Gábor, a produkció kezdete előtt csatlakozott Kováts Adél és a "magyar nézettségvonzó" Ganxsta Zolee vannak a helyszínen.
"Két helyen zajlanak most egyszerre a jelenetek, lent a múlt, fent a jelen", árulja el végül felsőbb kérésre a névtelen asszisztens délután négykor. De erre már magam is rájöttem, mert mindkét jelenetre beszivárogtam. A film alaptörténetében egyébként három amerikai fiatal utazik Kelet-Európába, de útjuk egzotikusabb lesz a vártnál: vámpírokkal találkoznak, Thurzóval (Lambert) és Báthoryval (A. Hoffmann), akiknek a XVI. századi őseik is megelevenednek (Koncz, Kováts Adél). Ez utóbbi ugye a múlt.
Nyugdíjas Lassie gazdija és a vámpírlány
Kora délutánra tehát beindultak az események: a fiatal kanadai főszereplő, Corey Sevier a karrierjét indító 1997-es Lassie-sorozatról nyilatkozgatott éppen egy újságírónak: "There were two Lassies in the show but one got retired". Sevier egy amerikai regényíró szerepét játssza, aki érdeklődik Báthory Erzsébet legendája iránt, és akibe a román színésznő alakította Báthory-utód (mellékesen vámpírlány) az utazása során beleszeret. (Aznap nem sikerült munka közben megfigyelnem Lassie gazdiját.)
Ugyanekkor a templom alatti katakombában a középkori jelenetekben diavetítőszerű gépekkel ködfelhőbe bújtatott magyar színészeknek és statisztáknak igen sok dolga akadt. Koncz kiabáló Thurzó nádorként katonáival megtámadta Báthory Erzsébet (Kováts Adél) testőreit. A színész sokáig buzogánnyal vagdosta nyakon az egyik sebhelyes kaszkadőrt. "Jaj, egész életemben jobban fájt az, ha mást ütök, mint amikor engem ütöttek" - magyarázta a stábnak, miután úgy találta el a katonát, hogy az szívből üvöltött. Jó is lett a jelenet. Az ostromlott színésznő egyébként abroncsszoknyájában csak hat felé tudott kilibegni egy kávéra, de rohant is vissza, hogy még este elkaphassák, és vártoronyba zárják. (Az ajtóbetörés kimaradt, azt Németországban készítik majd el digitális technikával.)
Ganxsta a vámpírvadász
A felső szinten, a templomban ugyanekkor a XXI. század zajlik. A Ganxsta alakította orosz kalandor és hiperrövid szoknyás német partnernője Koncz Gábor leszármazottja (Christopher Lambert) elől bújik el a kriptában. "Look at him as if he was your man", mondja a rendező a lánynak Ganxstára mutatva a rapper megfogalmazásában "very beautiful jelenet" előtt. A bőrdzsekis, csíkos, vasalt nadrágos rapper, akinek a csizmája orra hegyesebb a filmbeli barátnőjéénél, visszateszi copfját jobb válllára, és csapó. Egy kis koporsós közjáték következik, amiben a partnernője fejbe vágja és ölelgeti is Ganxstát, majd zörög az ajtó. Rájuk talál a vámpír, pontosabban Lambertnek a sztárnál fél fejjel magasabb és jóval vékonyabb dublőre.
Az íjjal felszerelkezett Ganxsta és a sudár dublőr még egész éjjel így kergetőzik, de ez is rejtegethet izgalmakat: "éles, nehogy elsüjjön", ijeszteget a rapper, miközben rámtartja az íját a jelenetek közötti szünetben. "Ganxsta nagyon profi. Képes úgy játszani, mintha itt lenne Lambert" - magyarázta Hódi Jenő rendező egy debreceni elfogyasztása közben. Ekkor már este hét volt, de a rendező csak most tartotta az első szünetet, mert míg egyik helyen beállították a jelenetet, a másik helyen az irányításával felvették, és fordítva. (A rendező nyilatkozatakor már többen is szóba álltak velem, előkerült például a kaszkadőrszakértő és a magyar producer is.)
Valójában Ganxstát is sokszor helyettesíti kaszkadőr. "Meg tudná csinálni ezeket a jeleneteket, velünk edzett, de szerintem túl magas a produkcióhoz a biztosítása", vélekedik a dublőre. Novinecz Ferenc, a film kaszkadőrszakértője szerint viszont Ganxstát mindenképpen helyettesíteni kellett, neki vannak a legbonyolultabb akciójelenetei: az ál-Ganxsta legutóbb hat métert repült a templomban három méteres magasságban a koporsón át, hogy 40 kilométeres óránkénti sebességgel a feszületbe csapódjon, idézi fel. "Ez veszélyes." Egyébként a csobánkai temetőben, a Károlyi-palotában és a Múzeum utcában készültek a három hetes forgatás alatt akciójelenetek és még a dunabogdányi sziklákon is volt egy autóborulás.
Sajtó nélkül
"Napi félmillió forintért béreljük a templomot, és két-három napot forgatunk itt" - magyarázza a háttérinformációkat egy oszlop mellett a film magyar producere Hábermann Jenő, aki tizenöt éve teremti már elő a magyar filmek költségeit, köztük a Hídemberét. A Metamorfózis német-osztrák-angol-kanadai-magyar koprodukcióban 750 millió forintból készül, ennek 30 százalékát teremti elő a magyar fél. A Magyar Mozgókép Közalapítvány 75 millió forinttal támogatja a filmet és persze a filmtörvénynek köszönhetően húsz százalékát lehet visszaigényelni a forgatás alatt a Magyarországon elköltött pénzeknek. (És ebbe a négy éves előkészületek is részben beleszámítanak.)
"A hangmérnökön és a szkripteseken kívül amúgy itt mindenki magyar" - mondta még a producer. Állításuk szerint nagy barátságban megvan egymás mellett Budapesten a német és az osztrák producer is. A felvételek angolul zajlanak, a 2006-os magyar bemutatóhoz majd később szinkronizálják a filmet. "A rendező is magyar, bár Amerikában forgatott vagy hét játékfilmet" - tette még hozzá. Hódi eddigi rendezéseit egyébként az IMDb adatbázisában elég rossz pontszámokkal díjazták. A Triplecross tévéfilmjére kapta a legtöbbet: 10-ből 4,6-ot. 1997 óta nem rendezett, hanem forgatókönyvet írt, producerkedett, és itthon készített reklámfilmeket. "A Beverly Hills-i színjátszókörben tanácsolták, hogy ne próbáljak Scorsesébb lenni Scorsesénél, találjam meg a gyökereimet. Így egy amerikai fiatal szemszögéből mutatom be a Báthory történetet" - magyarázta a rendező a filmterv születését.
"Mikor volt ilyen Magyarországon? Egy több száz millió forintos nemzetközi és magyar koprodukcióban készült thriller, amiben Christopher Lambert például Szabó Győzővel forgat?" - kérdezi búcsúzóul a Paradigma Film forgalmazó cég társvezetője. "Tavasszal, akkor készült Budapesten a Harag napja, csak abban Oroszlán Szonja volt Lambert partnere" - válaszolom. De erről nem is érdemes vitatkozni, a moziban úgyis eldől, melyik filmnek lesz a kettő közül sikere. Eddig csak annyi derült ki, hogy egyikőjüknek sem volt Magyarországon profi sajtóügynöksége. Persze az is lehet, hogy túl sok a takargatnivaló, és csak hihetetlen profizmussal mutatják magukat a sajtó tájékoztatására képtelen amatőröknek. A titkolózás miatt mindenesetre egy napilap újságírója estére már összeesküvéselméletet is szőtt: "Az is lehet, hogy Lambert nem is forgatott a Metamorfózisban, csak a három héttel ezelőtti sajótájékoztatóra jött el" - suttogta.
A stáb Németországban folytatja a munkálatokat.