További Cikkek cikkek
"Hogy miért én rendeztem? - kérdez vissza Sipos József a producerből lett elsőfilmes rendező, akinek az Eszter hagyatéka című tévéfilmje harmadik lett a budapesti mozik nézettségi listáján a film nyitó hétvégéjén. - Először is nem producernek tartom magam, hanem filmkészítőnek - kezd a válaszba. - Másodszor, miután megvettem a filmezési jogokat, nem találtam olyan társat, aki olyan elképzeléssel nyúlt volna a műhöz, ahogy én szerettem volna. Harmadszor, mert nekem volt üzenetem." Mikor a harmadik magyar Márai-adaptáció néhány megrendezetlen jelenetéről kérdezzük, annyit mond: "Ebben a pillanatban teljesen elégedett vagyok a munkámmal".
Főbb szerepben a producer
Ami biztos, hogy sok munkát bízott saját magára az ORTT-támogatást kapott producer a tévéfilmnek készült, majd filmre írt mozi stábjának kreatív részéből. A rendezői, produceri titulus mellett a Márai-regény forgatókönyvvé alakítását is maga végezte az operatőrrel, Gózon Franciscóval: "Ez adva volt, mert voltak elképzeléseim, hogy mit akarok üzenni. Tudtam kívülről a könyvet." Mikor a forgatókönyv hátrányairól (ismételt dialógusokról, hosszan felvezetett jelenetekről) kérdezzük, elmondja: "így is nagyon sokat húztunk, és 1,5 hónapig vágtuk a filmet. Egyszer csak úgy éreztük, hogy kész van." A filmkészítő még más munkáért is felel: "A fényelést is magam készítem Tóth Zsolt másodoperatőrrel, mert az operatőr elutazott". Egyébként a családja is kivette részét a filmkörüli tevékenységből: az egyik kisfia mellékszerepet kapott a filmben, a többi gyereke meg a virágot adta át az Urániában megrendezett díszbemutatón a színészeknek.
Téves pályázatok?
Míg a kreatív munka nagy részét egy ember végezte, a pénz több mint kétharmada is egy helyről, az ORTT-től érkezett. A film 180 millió összköltségvetésnek nagy részét, 128,8 milliót állta az Országos Rádió és Televízió Testület, ami annyiban meglepő, hogy ekkora pénzzel még nem támogatott a testület egy tévéfilmet sem, pláne, ha az moziba készül. Sipos 109,8 millió forintot kapott egyik alkalommal a szépirodalmi művek bemutatására készülő televíziós műsorszámok-kategóriában az Eszter hagyatékára, ahogy pár éve a szemlén debütáló Gyertyák csonkig égnek című filmjét is tévéfilmként támogatták összesen 40 millióval.
A producer egyébként rengeteg más projektjével is eredményesen pályázott az elmúlt években. "18 éve dolgozom producerként, kábé 200 televíziós műsort készítettem. A nevemmel jelzett műsoroknak csak 10 százaléka kötődik az ORTT-hez" - válaszolja kitérően, ami igaz, hisz a támogatásokat valóban csak 2004 óta kapja, így az azt megelőző 14 év változtatja az arányokat.
Az emigrációban meghalt írónak itthon különösen a jobboldali értelmiség körében van nagy respektje, a filmkészítő mégis MSZP-s javaslat alapján kapott a filmhez egyedi támogatásokat a testülettől: évekkel ezelőtt 10 millió forintot a Márai-regény megfilmesítési jogára, majd külön a filmre való átírásra 9 milliót. "Az elnökségi üléseken nem veszek részt, az ott zajló eseményekről nincsenek információim" - mondja erről.
Mikor arról faggatjuk, hogy honlap készítésére (5 millió a Leonardó című dokumentumfilmre, 14 millió a gyertyák csonkig égnekre dvd-készítéssel) és filmjog vásárlásra (Eszter hagyatékára 10 millió) hogy kapott pénzt egyedüliként az ORTT-történetében, ráadásul aranyárban, csak annyit mond: "Tudomásom szerint már korábban is nyújtott az ORTT támogatást hasonló céllal." Ennek a testület honlapján nem leltük nyomát. És hogy a producer miért nem mozifilmes pályázatra jelentkezik inkább, ha utóbbi filmjei mind a mozikban kötnek ki? "Köszönöm az ötletet, ha lesz következő filmtervem, mindenképpen pályázok az MMK-nál."
A film erénye a színészgárda
Az Eszter hagyatéka annyiban biztos feddhetetlen, hogy erénye az eredeti mű mellett a színészgárda. A 180 milliós költségvetésnek meg is kapták a 25 százalékát. "Ami különösen fontos, hogy különböző politikai szerepvállalású színészek dolgoznak egy filmben, és jól megférnek egymás mellett" - ismertette a bibliai képet a gárdáról Sipos. Egyenként le kellett ülnie egy-egy hosszabb elbeszélgetésre Törőcsik Marival, Cserhalmi Györggyel, Nagy-Kálózy Eszterrel, Eperjes Károllyal, hogy meggyőzze őket, vállalják el. Mert nem ismerték a szakmából. És hogy igazak-e a pletykák, hogy összeveszett a nyári forgatás alatt, után a főszereplőkkel? "Dehogy. Eszterrel csak szakmai vitánk volt a karakteréről, hogy mennyire legyen érzelmes. Gyuri pedig azért nem tudott jönni a vidéki bemutatókra, mert most műtötték."
A film 5319-es budapesti nézettsége tényleg kiemelkedő egy kamarafilmhez, pedig csak 7 kópián terjesztették, országszerte 10000-en nézték meg összesen 17 kópián. "Évek óta nem találkoztam ennyi csillogó szemmel, mint a vidéki találkozókon, ahogy Eszternek és Szilágyi Tibinek szorongatták a kezét - mondta erről a rendező-producer. - Boldogok voltak, és köszönték, hogy elkészült a film. Megértették az üzenetét." Hogy mi az üzenet? "Oda kéne figyelni az életünkre, mi irányítja a cselekedeteinket. Nem úgy kéne élni, mint az agárversenyen, ahol csak a nyúl után futnak. Eszter az életének egy adott pontján nem jól döntött, nem hallgatott a szívére, nem ment el a férfival, akit szeretett, és azért bűnhődik."
"A lényeg a szeretet, ahogy a nézők fogadják a filmet - válaszolja, mikor a közepes kritikákról kérdezzük. - És már külföldön is érdeklődnek a film után: hétfőn megyek Olaszországba az olasz forgalmazóval tárgyalni, ez már 100 százalék, hogy meglesz. A velencei meg a sanghaji fesztivál is jelezte, hogy érdeklődnek a film iránt."