Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Az idei filmszemle 18 versenyzője közül 17-et támogatott az állam, összesen 1,684 milliárd forinttal, amit több év alatt különböző formákban (normatív, szelektív, kiemelt támogatások és egyebek) keresztül kaptak meg a produkciók. Egyedül a Casting minden című Tímár Péter-film nem kapott semmit.
Ezen kívül Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) 462 millió forinttal támogatta Tarr Béla filmjét, A londoni férfit, amit a szemlés reformok bevezetése, majd visszavonása miatt végül nem vetítenek le, pedig a támogatás miatt kötelező lenne. A szerződése szerint ezt pótolhatja jövőre is, mert az első vetítéstől számított két évig van rá módja, tudtuk meg az állami alapítvány sajtófőnökétől, Oláh Katalintól. De mégis kínos, ha a cannes-i és más fesztiválszereplések, illetve a hazai bemutató után még egy évig dobozban pihen a film. A versenyzők közül több alkotással is hasonló volt egyébként a helyzet.
Hihetetlen, de igaz, hogy Dettre Gábor idén végre elindul a szemlén, bár tavaly is a legutolsó pillanatban vonták vissza a filmjét, aminek jelenleg Tabló a címe (volt Romazsaru, utána meg Hangyaégetés). Az 1998 óta 85 millióval támogatott film munkálatait az is hátráltatta, hogy nehezen találták meg a megfelelő producert: az egyik csődbe ment, a másik Dettre nevében vett fel pénzeket a Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA). Végül az Új Budapest Filmstúdió vezetője, Kántor László vette kézbe a projektet, bár vele meg megegyezni volt nehéz: sokáig a végső változaton alkudoztak. Végül egy kétórás verzió készült el, az utómunkákon jelenleg is a laborban dolgoznak Dettréék, és már a zenét is felvették a Londonból ideutazóAlexander Balanescuval. Dettre közben egy másik filmtervére, a Velencei utazásra is kapott 15 milliót, abból lett a Felhő a Gangesz felett.
Egy kisfilmnyi megvan
Enyedi Ildikó két volt producerén keresztül jutottunk el a harmadikhoz, Garami Gáborhoz, aki végre elmondta, hogy a Szelíd interface című, hét éve készülő film bebukott. Pontosabban Enyedi Ildikó hosszas jogi hercehurca után felbontotta a szerződést az izraeli producerasszonyal. "Pokollá tette az életemet az elmúlt három évben" - mondta a rendezőnő, mire nagysokára sikerült elérnünk. Új forgatókönyvet kell írnia angolul márciusra Szilárd Leóról, aminek tervezett címe a Zseni árnyékában. A főszereplő Paul Giamatti marad. Enyedi Ildikó filmjét régóta várjuk, mondjuk a korábbi évekhez képest előrelépésnek tartottuk, hogy legalább egy kisfilmnyi elkészült Első szerelem címmel a kiemelten támogatott projektből. 2000-ben még A feleségem történetére ítéltek meg 50 millió forintot, majd 2002-ben a Szelíd interface-re 50-et, sőt 2003-ban még 30-at, 2004-ben még 20-at. Ezekből összesen tízmilliót vett fel. Ráadásul 2007-ben Hiller István személyes minisztériumi keretéből kapott újabb húszmillió forintot.
A támogatásokból Enyedi elmondása szerint a demófelvételeket finanszírozta, amiket Los Angelesben, New Yorkban és Budapesten forgattak le. A 9-12 millió dollárosra saccolt produkciónak jelenleg egy amerikai koprodukciós partnere van, de "nagyon érdeklődik" Lars von Trier cége, a Centropa is, valamint egy Oscar-díjas producer is arra vár, hogy elkészüljön a könyv, mert akkor szeptemberben el lehet kezdeni forgatni.
Kik versenyeznek még és mennyiből?
Mundruczó Kornél Bertók Lajos halála miatt kapott a Hiller-keretből húszmillió forintot, hogy ne boruljon be a Delta forgatása, korábban 100 milliót és rendkívüliből 80-at. A 2008-as szemlén be lehet mutatni a filmet.
A 39. Magyar Filmszemle játékfilmjeinek MMK-támogatása | ||
támogatás (millióban) | ||
Alföldi Róbert | Nyugalom | 63,750 |
Almási Tamás | Mario, a varázsló | 188,500 |
Dettre Gábor | Tabló | 162,500 |
Faur Anna | Lányok | 87,760 |
Fliegauf Benedek | Tejút | 47,000 |
Gigor Attila | A nyomozó | 91,000 |
Hajdu Szabolcs | Off Hollywood | 52,000 |
Koltai Róbert | Megy a gőzös | 55,000 |
Lakatos Róbert | Bahrtalo! | 40,000 |
Mundruczó Kornél | Delta | 191,900 |
Novák Erik | Zuhanórepülés | 62,500 |
Paczolay Béla | Kalandorok | 110,000 |
Ragályi Elemér | Nincs kegyelem | 39,960 |
Szomjas György | A Nap utcai fiúk | 190,000 |
Till Attila | Pánik | 70,000 |
Tolnai Szabolcs | Fövenyóra | 70,000 |
Török Ferenc | Overnight | 162,500 |
Tímár Péter | Casting minden | 0 |
1684,370 |
Az MMK korábbi támogatási rendszerének köszönhetően több producernek is úgy ítélt meg támogatást újabb filmtervére, hogy még a korábbival sem számolt el. Kamondi Zoltánnak a Dolina után saját bevallása szerint 14 millió forintos tartozása van és néhány vitatott szerződése, így nem lehetett hivatalosan a pályázó producere Verebes Zoltán Egy című filmjének, ezért hivatalosan nem Kamondi produkciós cége, a Honeymood a gyártója, hanem Csáky Attila és a CameoFilm. A Hiller-féle extrakeretből kapott Verebes Zoltán is a filmre.
Január 10-én mutatták be a mozikban Tímár Péter megasztáros filmjét Casting minden címmel. Losonczi Gábor producer szerint még 80 millió hiányzik a költségvetésükből: az MMK-tól eddig nem kaptak semmit, viszont a normatív támogatás jár nekik, ha elérik a vállalt nézőszámot.
Akikre büszkék
Gothár Péter Tanúvallomás című kisjátékfilmjével Enyedi Ildikó versenyez. Bár a Mythberg produkció nem fizette ki a Magyar szépség stábját, a rendező, akit ezért nem terhel felelősség, Törésvonal című filmtervére 7 milliót kapott. A be nem mutatott filmek közé tartozik Szabó Ildikó Chaco Rom című filmje is a hatalmas állami támogatás ellenére, de az MMK szerint nem akadt forgalmazó, akinek kellett volna.
Tarrhoz hasonlóan különleges támogatást kapott Szász János A hazug katona és A tavasz ébredése című, kiemelt filmként kezelt projektjeire is, 50 milliót, utóbbira kétszer is (vagyis százat), bár egyik sem készült el. Ezeknek az összegeknek csak egy bizonyos szzalékát lehet felvenni előkészítés vagy projektfejlesztés címén. Az Ópiumra összesen 250 milliót kapott Szász, mert jelentős művészi színvonalú, magas költségvetésű magyar filmként külön is díjazták (47 ezer nézőt hozott és egy fesztiváldíjat), ahogy ugyanezen indokokból Kamondi Dolináját 100 millióval (egy díj). A Szász-Kamondi-Tarr-hármasból csak utóbbi filmjét mutatták be rangos filmfesztiválon (Cannes-ban Arany Pálmára jelölték), a Dolinára és az Ópiumra visszafogottan reagált a kritika, és a nézőket sem érdekelte különösebben.
A majdnem szűzek
"Ezt a filmet akartam egész életemben elkészíteni" - mondta Bacsó Péter, aki egy prostituált lányról készített filmjét, a Majdnem szűzet most fejezi be. A film közel 200 millióból készült el, ebből 40 millió volt az MMK-támogatás, amit az életmű miatt adtak. A korábbi dotációnak megfelelően Bacsó Péter 1998-2004 között három különböző filmtervre kapott négyszer támogatást. Ebből a 30 millióval támogatott Hamvadó cigarettavéget 2001-ben bemutatták, majdnem 38 ezer embert érdekelt. A 80 millióval megtámogatott Lumnitzer nővérekre 47 ezren ültek be, bár a jegyárak már alacsonyabbak voltak. Régóta húzódik A királynő meztelen címen futó projektje is, amire 30 milliót ítéltek meg, de Bacsó szerint ez soha nem fog elkészülni, mert a szlovák-magyar koprodukciónak tervezett alkotásban "befuccsolt a szlovák partner". Pedig a Grendel Lajos novellájából készült filmben Fullajtár Andrea játszotta volna a főszerepet, és még a két ország kulturális miniszterei is összeültek tárgyalni miatta.
Sok rendező úgy pályázott újabb és újabb filmekre, hogy még az előzővel sem tudni, mi lett: Makk Károly a Waterlooi győzelem című filmtervére a kuratórium 120 milliót ítélt meg összesen 2000-ben és 2003-ban, a Luigira 2004-ben tízmilliót. Gárdos Péter 1998 óta öt különböző produkcióval pályázott, és mindig nyert: 1998-ban 15 milliót a Patkánynaplóra, 2000-ben a Féktelenülre 20 milliót, 2001-ben Az utolsó bluesra 35 milliót, 2003-ban Az igazi Mikulásra 70 milliót, 2004-ben a Donna Bellára 50 milliót. Ezek közül Az utolsó bluest és Az igazi Mikulást (37 ezer néző) mutatták be.
Egyenlőbbek az egyenlőknél
A magyar filmgyártás kiemelt alakjai, akik munkásságát kiemelten támogatják, bármit is csináljanak: az öreg mesterek közül Jancsó Miklós 100 milliót kapott A mohácsi vészre, amit bemutattak a magyar filmszemlén versenyen kívül, és megnéztek pár ezren. Most egy megaprodukciót szeretne összehozni Mátyás királyról, amire Jancsó nyert egymilliót az NKA-nál forgatókönyvírásra, és a Mythberg kettőt az MMK-nál ugyanerre, de mivel korábban befejezték az írást, és nem használták fel az MMK-nál megnyert összeget, erről lemondtak, hogy pályázhassanak projektfejlesztésre, és nyertek is 7 millió forintot.
Az egyik legsikeresebb pályázója a hazai filmiparnak Pacskovszky József, aki idén megint hatvanmilliós támogatást igazoló ígérvényt kapott. Az ezt igazoló papírra Pacskovszkynak például az Eurimages-pályázat miatt van szüksége: az állami támogatást igazoló papír nélkül nem kaphat a legnagyobb uniós támogatásból. A francia-német-magyar koprodukcióban készülő Én, te, ők című filmje egy strasbourgi francia tolmácsnőről, egy magyar orvosról és egy amerikai művészettörténészről szól. Elvileg 2008 tavaszán kezdenek el forgatni. Pacskovszky erre a filmtervére már 2001-ben kapott kétmilliót, majd 2002-ben ehhez 30 millió forintot. Ráadásul közben leforgatott egy másik filmet, az Ég veledet, ami 2003-ban és 2005-ben összesen 90 millió forintos támogatást kapott, valamint a Boldogság színét 2003-ban, a Lopott képeket 2006-ban, idén pedig Örkény István Rózsakiállítását adaptálta tévéfilmre.