Lehetett volna az egyik bróker nő

2007.04.16. 10:33
A Titanic 14 éve alatt még nem debütált magyar film a fesztiválon, így nagy este volt a tegnapi. A magyar fiatal filmesek színe-java különbözőképp képviselte magát az Uránia moziban Török Ferenc új filmje, az Overnight premierjén.

"Ez nem olyan, mint a szemlés bemutató. Nyugodtabb, barátibb, nincs tétje, bár annak sincs" - mondta Török Ferenc Horváth György fesztiváligazgatónak a büfében. Körbenéztünk, az biztos, hogy a színművészeti tanárai és a szemle ismert öregjei nem voltak jelen a fogadáson (vagyis az átlagéletkor a szemlés 68 helyett 29 körüli volt).

Ekkor már túljutottunk a tapson (ez az epizódszereplő Gyabronka József megjelenésétől kezdve átváltott vastapsba, ami kitartott egészen Bodó Viktor főszereplő színpadra vonulásáig) és a meghajláson (Eszenyi Enikő földre fektette a mikrofonokat, hogy a stábról is készítsenek fotót), és az emeleti büfében a stáb mellett a színészgárda is már a belterjes közönség közé vegyült. Nagy Ervin a bárpultot támasztotta, a filmben daginak becézett főszereplő Bodó Viktor és a többi, számomra ismeretlen, de többségében férfiszínész szétszóródott a büfé különböző szimmetrikus pontjaira.


A rendező és a színészei a taps után
"Lehetett volna az egyik bróker nő" - vetettem fel Töröknek, filmjében ugyanis a 33 éves főszereplőn keresztül a budapesti és a mumbai brókerekre fókuszál, és a nők csak barátnőkként vagy titkárnőkként jelennek meg. Mindegy is, mert itt volt köztünk kárpótlásként a fekete ruhában megjelent Eszenyi Enikő és a fehér ruhás Pető Kata, előbbi a titkárnő, utóbbi a bonyodalom.

Török Ferenc: Overnight
A huszonnégy órába sűrített Overnight Török Ferenc harmadik mozifilmje a Moszkva tér és a Szezon után. A főszereplő brókert Bodó Viktor játssza, akinek egy német ügyfél érkezése miatt egy nagyobb összeggel kellene elszámolnia. A pénz hiányzik, de a bróker megpróbálja egy éjszaka alatt visszaszerezni a tőzsdén Bombayben élő egykori évfolyamtársa segítségével. A szövevényes pénzügyeket a főszereplő szerteágazó szerelmi élete színesíti, nem elég, hogy munkahelyén viszonya van a titkárnővel, visszatér a volt feleség, a posta pedig egy pozitív terhességi tesztet hoz ismeretlen feladótól.
"Nem tudom, hogy fogadták a filmet, ilyenkor mindenki csak gratulál" - válaszolta a rendező a tetszésindexről (Hajdu Szabolcs feleségét, Török-Illyés Orsolyát mi is láttuk gratuláció közben), így az elcsípett véleményfoszlányokkal kell beérnünk: a "Nagyon szépen volt fényképezve" (operatőr Garas Dániel), "Nagyon jó a színészvezetés" kezdetű gondolatsorok folytatása általában a "de eldönthette volna, hogy művészfilmet vagy közönségfilmet csinál" volt. Ez utóbbi jogos, és ennyiben mégis jelen volt a magyar filmszemlék szelleme, hogy a hetvenes években ragadt szerzői filmes (vagyis művészfilmes) vonal átöröklődött. Maga Török is megjegyezte: "a moziban nem fog annyira futni, mert lassú."

Végül elfogyott a harminc üveg bor és a tíz kiló pogácsa, Geszti Péter meg a Valami Ameriká-s Herendi Gábor is haza indult. Török odalépett a fesztiváligazgatóhoz, hogy elbúcsúzzon, és átmenjen ünnepelni a stábbal és a közönség maradékával az Ellátó nevű egységbe. Mi is velük tartottunk, távozóban még láttuk, ahogy Nagy Ervin Jordán Adéllal beszélget és hogy ezúttal a rendező szorult a bárpulthoz.