Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
"Az idővel hadakozó hősünknek egy Philip K. Dick-regényéhez hasonló világban kell érvényesülnie" - jelentette be a filmet rendező Hatvani Balázs a sajtótájékoztató elején, amit alátámasztott az ugyanitt bemutatott trailer, amihez számítógéppel csinálták meg a helyszínül szolgáló várost. Az előzetesben egy sötét-futurisztikus világot láthattunk, és még az idő vulgárfilozófiai bemutatása a két szálon futó lélektani thrillerben is érdeklődést keltett bennünk. A film Logitech nevű szponzora bemutatott egy számítógépes egeret, de ennek semmi köze nem volt a filmhez, úgyhogy soroljunk fel inkább néhány Dick-filmet: a kedvelt sci-fi író néhány munkájából olyan filmek juthatnak eszünkbe, mint a Harrison Ford-os Szárnyas fejvadász, a Spielberg és Tom Cruise jegyezte Különvélemény, a rajzfilmes Scanner Darkly vagy a hamarosan mozikban is látható Next Nicholas Cage-dzsel.
A sajtótájékoztató után a film főszereplőjét, Dörner Györgyöt faggattuk, aki elárulta, hogy szinte semmi pénzt nem kaptak, bár a szerepet nem is ezért vállalta el, hanem mert tetszett neki a forgatókönyv eredetisége. "Olyan képtelen film, hogy hihetetlen" - magyarázta. Bár Dörner akciófilmekben tapasztalatot szerzett, mint Eddie Murphy, Michael Douglas, Bruce Willis és Mel Gibson magyar hangja, az utóbbi években vásznon keveset szerepelt. Nekünk most a Budakeszi srácok és a Kútfejek jut csak eszünkbe. A Sorsvonalakban mellette szerepet kapott még Rudolf Péter, Kerekes József, és a nemrég elhunyt Szakácsi Sándor is.
150 ezer néző
"Lehet ingyen és több száz millióért is filmet forgatni" - vázolja fel az alaplehetőségeket a rendező, aki 24 éves korára ismerte így ki magát a filmszakmában. A Sorsvonalak ötletén másfél évig dolgozott, az első forgatókönyv tavaly augusztusra lett kész. A tervvel sokáig próbálkozott a hazai producereknél és műhelyeknél (Inforg, Duna), de a kezdeti érdeklődés ellenére sem történt semmi. "Pénzzel senki sem szállt be, teljesen a saját költségeinkből forgattuk le" - mondta, de a költségvetést nem árulta el, húszmilliós tippünkre csak elmosolyodott és legyintett, hogy ennyire nem volt szükség.
"Az indiai cseresznye volt az első nagyjátékfilmem, amit a szélesebb közönség nem ismert meg, szerintem borzalmas volt" - állapítja meg önkritikusan Hatvani, aki eddig az itt kevésbé méltatott Szűzijáték című film operatőre és a scR.I.Pt című kisjátékfilm rendezője volt.
Ennek ellenére közönségfilm
Több szálon futó cselekményből épül fel a történet, ami egy óragyár köré épült városban játszódik. "A Sorsvonalak azt feszegeti, hogy mi a fontos az életben, mi a maradandó, és van-e jogunk megváltoztatni a sorsunkat. És ennek ellenére egy ízig-vérig közönségfilm" - nyugtat meg minket a 24 éves rendező, aki 100-150 ezer nézőre számít.
"Annyi ellenérzéssel találkoztunk a szakmában, hogy jobb volt csendben elkészíteni a filmet - tette még hozzá. - Nem dívik támogatni a fiatalok kezdeményezéseit ma Magyarországon. A támogató hozzáállások negatívak voltak, ki akartak használni minket, ezért hoztunk létre Trickorn Produkciós Kft. néven egy produkciós céget." A most megalakult céget szerénytelenül a Francis Ford Coppola alakította American Zoetrope-hoz hasonlította. "Nem az az éppen futó tíz fiatal a tehetség, hanem azok, akik az íróasztalnak dolgoznak. Kívülállóként szinte lehetetlen a filmkészítés - fogalmazza meg a lázadó függetlenfilmesre, Cecil B. Dementedre emlékeztető elveit, és ezzel egybevág, hogy elmondása szerint direkt nem pályázott állami támogatásra, mert "a filmnek saját magát kell eltartania, nem szabad elkényelmesedni."
Dörner György nem fér bele a csőbe
"Nem férek bele abba a csőbe, amibe a filmgyártók paszírozzák bele az embert" - tért vissza hozzánk Dörner György, és mint megtudtuk, jelen esetben a cső az ember agyát jelenti. Dörner bővebben is kifejtette: "A filmgyártók elvárják, hogy mindenki ugyanúgy gondolkodjon." Mármint politikailag? "Úgy is."
"Jobb tehetséges fiatal rendezővel dolgozni, mint tehetségtelen öreggel, akinek rengeteg díja van. A színész is megújul, ha nem egy mauzóleummal kell forgatnia. Rájössz, hogy akikkel eddig dolgoztál, túlmisztifikálják a filmezést" - sorolta az előnyöket a színész, aki reálisabban látta az itthoni nézettségét az új filmnek, szerinte kevesebbeket érdekel majd a vágyottnál, de "külföldön biztos sokkal jobban fut majd". Hogy miért? "Külföldön nincs magyar filmes szakma, ami befolyásolná a film fogadtatását."
Dörner György egyébként egy évig forgatott most, bár ez a valóságban 20-30 napot jelentett, néhány jelenetet a "digitális látványvilág" miatt újra kellett forgatniuk. A jelentős részben green screennel forgatott Sorsvonalak megnehezítette a színészek munkáját, hiszen még nem nagyon forgattak ezzel a technikával, de "a színész alakoskodó művész, és ha a fallal folytat párbeszédet, azt is el kell hinnie a nézőnek" - mondta Dörner befejezésül.