Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVranik az uszodában ünnepelte a Kefét
További Cikkek cikkek
A kefe és a fény
Vranik Roland, a Fekete kefe elsőfilmes rendezője a szemlefődíjról az Indexnek elmondta: "Életemben nem lepődtem meg ennyire. Nem is tudtam, hogy van ilyen, hogy elsőfilmes is nyerhet fődíjat és nem automatikusan a legjobb elsőfilmes díjat kapja meg. Annak örülök a legjobban, hogy ez azt jelenti, hogy tovább filmezhetek, még több filmet csinálhatok. Már reggel felhívtak legalább tizenöten, hogy hallottam-e a hírt, de akkor még nem mertem örülni neki, mert a szakmában annyi mindent pletykálnak mindig. Aztán délelőtt felhívtak a Szemle szervezői és hivatalosan is bejelentették, hogy a Fekete kefe nyerte a Filmszemle fődíját. A nagy örömre Daniel Young rendezőkollegámmal elmentünk úszni a Széchenyibe - ő egyébként novembertől kezdi forgatni a filmjét Magyarországon. Nekem is van már egy filmtervem, de erről korai beszélni."
Vranik Roland elmondta, hogy azok közül a filmek közül, amiket látott a Szemlén, legjobban A porcelánbaba tetszett neki, Gárdos Pétertől. Vranik a szemlés parti után ma éjjel a budapesti Sark Presszóban ünnepel "hajnalig" és mindenkit szívesen lát, aki együtt akar örülni filmje sikerének "és befér".
Pohárnok Gergelyt, a Fekete kefe díjnyertes operatőrét is megkérdeztük: "Engem is nagyon meglepett a zsűri döntése. Nem gondoltam volna, hogy egy ennyire szélsőséges filmet díjaznak és vevők erre a fajta humorra, de nagyon örülünk, hogy így történt" - mondta.
Azt a tegnapi nyilvános szemleértékelő vita óta lehetett tudni, hogy a Fekete kefe, a négy beszívott, balek kéményseprő szerencsétlenkedése a napégette, budapesti háztetőkön nagy hatást tett a játékfilmes zsűrire: Hutlassa Tamás producer hosszasan méltatta a film "hihetetlenül izgalmas, új, és érdekes" hangvételét.
Miskolczi Péter, aki A fény ösvényei producereként a legjobb producer díját kapta elmondta az Indexnek, hogy a film elsőfilmes díjának örül a legjobban. "Mindig a filmeknek drukkolok, és ez most a legnagyobb öröm, hogy sikerült egy elsőfilmes rendezőt elindítani a pályán. Nagyon sok munka van A fény ösvényei mögött. Az ötlet felvetésétől öt év telt el, és a forgatókönyvnek is 13 változata készült - mondta, majd hozzátette: Mispál Attila nagyon jó érzékkel választotta ki a munkatársait, különösen az operatőrt, a látványtervezőt, a hangmérnököt és a zeneszerzőt. Végig jó hangulatú, de alapos munka folyt."
Mispál, A fény ösvényei rendezője a díjátadón a film társírójának, a közelmúltban elhunyt Tar Sándornak és operatőrének, Nagy Andrásnak köszönte meg a legjobb elsőfilmes díjat.
"Köszönjük, hogy kirúgott"
Gauder Áron nyerte a rendezői látvány díjat a Nyóckerért. Gauder a díj átvételekor megjegyezte, hogy nem is nagyon tudja pontosan, mit jelent ez a díj, de azért megköszönte munkatársainak: az animátoroknak, hogy megrajzolták a Nyóckert. Köszönőbeszédét Novák Erik, a Nyócker producere egészítette ki: "szeretnénk megköszönni a TV2-nek, hogy másfél éve páros lábbal rúgtak ki minket és így lehetőségünk adódott egy mozifilmre."
A teremben heves derültséget keltett, hogy Novák beszéde után éppen a TV2 huszonöt milliós, "a filmszakmát pártoló" különdíjának átadására került sor, melyet Vranik Roland, a szemlefődíjas Fekete kefe rendezője vehetett át. Vranik mosolyogva meg is köszönte a csatorna támogatását - az összeg körülbelül nyolcszorosa a Szemle "hivatalos" fődíjának.
Romák, a távolság, és a múlt
A legjobb női színésznő díját a Dallas Pashamendében nyújtott "hiteles, egyben szenvedélyes" alakításáért Gryllus Dorka nyerte el. A színésznő sepsiszentgyörgyi roma barátainak ajánlotta a díjat - mégha az érte járó összeget nem is -, és hozzátette: "remélem, hogy ez a film segít abban, hogy az életük könnyebb legyen."
A legjobb férfi alakítás díját a zsűri A temetetlen halott, és A fény ösvényei című filmekért Cserhalmi Györgynek ítélte. Cserhalmi a díj átvételénél nosztalgiázott is egy kicsit: "Mikor utoljára ilyet kaptam, ez az épület még új volt" - utalt az 1987-es Szemlére, amikor A hajnali háztetőkben Bébé szerepéért kapta meg a legjobb színésznek járó elismerést.
A legjobb rendező Gárdos Péter lett a Lázár Ervin-novellákból készült filmjéért, A porcelánbabáért, amit a 36. Magyar Filmszemle külföldi vendégei Gene Moskowitz-díjjal is jutalmaztak. A rendező egy tizenkilencedik századi anekdotával illusztrálta, hogy egy filmből akkor lesz film, ha az alkotói már "kellő távolságra kerültek tőle" és elmondta, hogy reméli, "három-négy-öt év múlva film lesz A porcelánbabából".
Az "Arany mikrofon"-díjat Balázs Gábor hangmérnök kapta (Dallas Pashamende, A fény ösvényei, Állítsátok meg Terézanyut!), és Politzer Péter (A fény ösvényei) lett idén a magyar filmszakma "Arany olló"-díjas vágója.
Doku-díjak
A legjobb dokumentumfilmes rendező Kocsis Tibor az Indexnek elmondta, hogy "rém boldog" a bányakráterré változó román faluról szóló dokumentumfilmjének fődíjától. Valamit sejtett a szemleértékelőn elhangzottak óta, hiszen több filmet is dícsértek, de az Új Eldorádót "egy kicsit jobban". "Ez nem csak az én díjam, hanem azé a harmic munkatársamé, akik a filmben közreműködtek" - hárította azonnal az Index gratulációját.
A dokumentumfilmes zsűri tegnapi értékelésében egyébként Sára Sándor kiemelte, hogy a film öt év alatt készült, alapos munkával, és bár általában hosszúnak tartották a szemlén versenyben lévő dokumentumfilmeket, ebben az esetben megbocsátható a 76 perc, mert, mint az Életművel díjazott rendező és egyben zsűritag elmondta "dramaturgiailag egységes szerkezetű dokumentumfilm, olyan, ami moziban is megállná a helyét". Kocsis csak egy dokumentumfilmet látott a szemlén: Papp Gábor Zsigmond ügynökfilmjét, mert filmjének verespataki főszereplői megérkeztek a díszbemutatóra, és a rendező mozizás helyett egy hétig őket kísérgette, így nem is tudott az esélyesek között latolgatni.
A zsűri rendezői díjat ítélt Varga Ágotának a Leszármazottak című filmért és Zsigmond Dezsőnek Csigavár című filmjéért "háttérben maradó, érzékeny rendezői magatartásáért".
Kedvencek
Az idei Szemle közönségdíjasa Árpa Attila kincsvadász filmje, az Argo lett. A közönségszavazás második helyét a fődíjas Fekete kefe szerezte meg, a harmadik helyre Tímár Péter tévésztárokat felvonultató kosztümös filmje, a Le a fejjel! került. De a partin se Árpát, se Tímárt nem találtuk sehol.