További Cikkek cikkek
Bár Brüsszelben átvizsgálják a 20 százalékos adókedvezményes filmtámogatást, pontosabban azt, hogy az itt forgó hollywoodi filmeknek milyen kulturális indokokkal térítjük vissza a költségeik 20 százalékát, az már január végén kiderült, hogy a T4 gárdája nem ezért mondott le a magyar forgatásról. Mivel a Magyar Nemzeti Filmiroda december 31-ig előrehozta a pályázati határidőt, még átvizsgálás nélkül kapott volna támogatást a projekt. Az okokról és a pontos részletekről megkérdeztük Zákonyi S. Tamást, aki a Terminator Salvation: The Future Begins című mozi magyar line producere lett volna a Flashback nevű filmes cég vezetőjeként.
Zákonyi felvételvezetőként, gyártásvezetőként dolgozott több évtizedig, majd a kilencvenes években alapított cég vezetőjeként reklám- és tévéfilmek után Andy Vajnának köszönhetően olyan mozifilmek line producere lett, mint a München című Spielberg-film, vagy a Szabadság, szerelem. (A line producer elsősorban a film költségvetéséért, illetve a producer, rendező és a fő stábtagok közötti kapcsolattartásért felel.) Októbertől meg úgy tűnt, hogy a T4 is a referencianyagaik közé kerül.
Mikor tudta meg, hogy mégsem itt forgatják áprilistól a filmet?
Január közepén hívtak fel a rossz hírrel.
Mikor és hogy kezdődött a produkció magyarországi meghonosítása?
Október elején adta oda Andy Vajna a forgatókönyvet, hogy olvassam el. Arra, hogy 2030 Amerikájához helyszínt találjunk itthon, húsz-harminc százalék esélyt láttam. De első körben felvettem négy tájékozott helyszíni felvételvezetőt, akikkel már többször dolgoztunk együtt, és akiknek a kutatómunkája és fotóarchívumaik segítségével a film helyszíneinek 85 százalékát megtaláltuk. Összesen öt-hat hétig néztünk itthon országutakat, tisztásokat, ipari komplexumokat, közben folyamatosan töltögettük a szerverre a képeket, amiket az amerikai stáb három-négy naponta együttesen értékelt. Aztán december elején a film operatőr, díszlettervező és producer hármasa idejött, hogy megnézze személyesen a kiválasztottakat.
Andy Vajna tavaly tavasszal adta el a Terminátor-filmek jogait a Halcyon Companynak, de még sokat dolgozott azon, hogy az etyeki Korda stúdióban készüljön a folytatás. Miatta forgatták volna mégis Magyarországon?
A táj lényeges eleme a T4-nek
McG, a Charlie angyalait és az Odaát sorozatot jegyző rendező is bejelentette, hogy Új-Mexikóban építik fel az USA nyugati részének, az apokaliptikus jövőnek a díszleteit. Hozzátette, hogy a világ és az emberiség nagy részét nukleáris támadás pusztította el, a táj megjelenítése ezért a film lényeges eleme." A Bizjournals hozzáteszi, hogy a T4 lesz az eddigi legdrágább hollywoodi produkció, ami az új-mexikói stúdióban és külső helyszínein készül.
A forgatókönyv szerint a film az Államok nyugati részében játszódik. Milyen helyszínt találtak ehhez itthon még?
Például a kőröshegyi völgyhidat. Amikor kiszálltunk, hogy megnézzük az amerikai stábbal, az operatőr páros lábbal ugrált örömében. Itt A10-es repülőkből és helikopterekből lőtték volna az autókonvojt több napos kőkemény akcióban. Más befejezetlen létesítmények is értelmet nyertek volna megint: a Tüskestadionért is odavoltak, amit 94-ben hagytak félbe (az Underworld, a München és a Hellboy 2 több jelenete is forgott), és az Arany János úti metrómegállónál is megragadta őket néhány használaton kívüli alagút, amit még a Kontroll forgatása után ajánlottak többen a figyelmembe.
Akkor miben volt jobb Új-Mexikó?
Nincs tengerünk, aztán nekik igazi, arizoniai mértékű sivataguk van, bár nekünk is volt "félsivatagunk". De ha árban nem ajánlanak alánk, akkor marad az itteni forgatás.
Az anyagi részéről egy kommentezőnk pontos tippeket írt, eszerint Új-Mexikó jóval olcsóbb, mint Magyarország. Hisz nemcsak nekünk van (vagyis még erre a félévre van) az itt forgatott hollywoodi filmekre is 20 százalékos adókedvezményünk.
Na az azért tévedés, hogy ott jóval olcsóbb a forgatás. 25 százalékos a filmtámogatásos adókedvezményük, de ott drágábbak a bérek, így összességében is jóval olcsóbb lett volna itt forgatni, kábé 20 százalékkal. De a néhány hiányzó helyszín mellett a 13 órás repülőút is ellenünk szólt az ottani 3 órással szemben. Ez nagyon fontos szempont egy olyan nagy produkciónál, ami a mi legnagyobb produkciónkhoz, amiben a cégem közreműködött, Spielberg Münchenjéhez képest is 3-4szer nagyobb logisztikai cirkuszt jelent. Míg Spielberg filmje 32 nap alatt forgott itthon, most 80-100 napos forgatásról volt szó és nagyságrendekkel nagyobb költésről.
És az új-mexikói kedvezmények? Információink szerint az állam szálláshoz, repülőúthoz és helyszínhez is ígért a produkciónak támogatást.
Erről nem tudnék pontos információt adni. Csak annyit tudok, hogy jelentős extrakedvezményt kapott a film a meglévő 25 százalékos adókedvezményen felül is. Viszont Magyarországnak is megérné tennie valamit a 20 százalékos adókedvezmény széleskörű megtartásáért, már ha csak azt a pénzt nézzük, amit egy ötszáz fős stáb (száz-százötven külföldi taggal) elkölt: a Münchennél csak a külföldi stáb napidíjaiból kábé százmillió forint költése volt itt a produkciónak. Ez mind magyar éttermekre, taxira, szállodára, benzinre ment el, amiknek az adóbevételei és az áfája is mind az államkasszába mentek.
Erre mondja a brüsszeli versenybiztos, hogy kulturális támogatással nem a fejlődő filmes ipart kell támogatni.
Pedig meg kéne érteniük, hogy a filmtörvény zseniális, jól működő konstrukcióban óriási segítség a filmszakmának, többletbevétel az államnak, üzlet a támogatóknak és üzlet a külföldi produkcióknak. Ha ezt megszüntetik vagy szankcionálják, akkor az kompenzációra szorul, hiszen ez nemcsak kulturális támogatás, hanem - miután adókedvezménnyel kombinált rendszer - egyértelműen piac- illetve iparélénkítő is. Meg kell nézni, hogy 2004 óta mennyivel nőtt évről évre az éves filmszakmai költés, aminek legnagyobb része bérmunka volt.
Pár millió eurós támogatással segíthetnék a magyar filmszakmát, hisz állami forrás alig van. Mindez egy olyan országban, aminek a nyelvét senki nem érti. Ha megszűnik az, hogy a 20 százalékos adókedvezményhez Magyarországon forgó jelentősebb amerikai filmek is igénybe vehetik, lehúzhatjuk a rolót. Ha Pálfi György akárcsak egy napig hét-nyolc kamerával akciójelenetet akarna forgatni, nincs hét darab egyforma arra alkalmas 150- 200 millió forintos kamera az országban erre, maximum külföldi bérbeadóktól lehetne kölcsönözni. Míg most még az a baj, hogy túl kevés filmes van itthon, és három nagyobb produkció már elfoglalja az összes hozzáértő technikai szakembert, ha nem lesznek amerikai filmek, akkor túl sok lesz a filmes itthon.
Lemaradhatunk a filmezésről. A Flashbacknek egyébként eddig milyen lemaradásai voltak? Például 2007-ben.
Tom Cruise Valkyrjéhez, amit nem fogadtak szívesen Berlinben, tavaly áprilisban egy hónapig kerestettek velünk berlini helyszíneket Budapesten, mígnem a Cruise vezette United Artist stúdió hirtelen meg nem állapodott a berlini vezetéssel. Polanski Pompeijére meg két hónapig készültünk, de a rendező megijedt a színészsztrájktól, és visszalépett a forgatástól.
A Terminátor 4-gyel nem lett volna ilyen probléma. A robotok nem sztrájkolnak.
Nem is ezen múlt.
Terminátor 4 - háttér, T-600-as szereplők
A Terminátor 4-ben, ami a készítők tervei szerint egy új trilógia nyitódarabja lesz, John Connor karaktere (ezúttal Christian Bale alakításában) háttérbe kerül. Ahogy a chud.com megírta: egy Marcus nevű fickóra fókuszálnak: ezt a Riddick-szerű rosszfiút a 30 éves Sam Worthington alakítja, akit James Cameron, a Terminátor atyja javasolt az új rendezőnek, McG-nek. Marcus és Connor együtt vezetik az emberiség maradékát a Terminátor-hadak ellen, akik közül reméljük, tényleg úgy néz majd ki néhány, mint a Schwarzenegger-es T800-as. Ami biztos, hogy T-600-asok lesznek többségben, ők azok a fémcsontvázak, akik nem kaptak emberi kinézetet, így élő szövet helyett csak gumibőr van rajtuk. A negyedik rész bemutatója 2009. május 22-én lesz. (Szűcs Gyula)