Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Kedden este mutatták be a Cinema City Aréna Imax mozijában a világ első élő koncertfilmjét, amit kifejezetten 3D-s technikával vettek fel és mutattak be. A dolog érdekessége, hogy mindezt a U2 dél-amerikai Vertigo turnéján rögzítették, nem Angliában. Bonoéknak ez a második filmjük, az első még 1988-ban jelent meg Rattle and Hum címmel.
Fotók: Valuska Gábor
A Cinema City-ben technikai probléma lépett fel, így egy másodpercet csúszott a hang a képhez képest, ami normál esetben is rendkívül zavaró, pláne egy koncertfilmnél. Mivel újraindítani a filmet állítólag 30 perc lett volna, ezért hagyták így lemenni, cserébe viszont a szervezők felajánlották a nézőknek, hogy újra megnézhetik ingyen a U23D-t. Az egésznek így olyan hangulata volt, mintha én lépnék fel a U2-val és playbackről nyomnám összevissza csapkodva a dobot.
A U2 nyolc év után tért vissza Dél-Amerikába koncertezni, nyolc koncertet adtak öt városban. Egyedül a legelső monterrey-i koncertet nem vették fel. Korábban az anaheimi fellépésüket egy 3D-s kamerával rögzítették, és csak ezután, 2005 közepén döntött úgy a zenekar, hogy belemegy Catherine Owens rendező ötletébe. A 100 órás nyersanyagból végül 85 percet vágtak össze. A U23D-hez nem kell Bono-napszemüveg és The Edge riffjeit prezentáló mobilcsengő, mert azt mindenki élvezi, ha végre egy kényelmes fotelből érezheti a minimum 100 ezer néző erejét, Bono izzadságcseppeit. A világpremiert 2007-ben a cannes-i filmfesztiválon tartották, azóta csak 3D-ben lehet megnézni, nem vetítik hagyományos mozikban, dvd-n sem adják ki.
"Elképesztő volt! Minden koncertfelvételnél figyeled, hogy egy kocka eltérés ne legyen, de ez még az egy másodperces eltérés ellenére is nagyon profi volt" - mondta a Casting és a Csinibaba filmzenéjét készítő Závodi Gábor egy szendviccsel a kezében. "Vitték Bono után a hangot, amikor eltűnt a képből, teljesen kihasználták az 5.1-es hangzást. A koncertfelvételeken a közönséget hátrakeverik és megteremtik az atmoszférát, de ez a U2 olyan volt, mintha erre lenne kitalálva" - álmélkodott Závodi, aki 17 évesen az első zenekarával már játszott U2-dalokat. És milyen zenekarokat nézne meg? Pink Floyd, Genesis és a régi Eastet vagy a Tátrai Bandet. "Normál zúzós zenének nincs értelme, mert élni kell a koncertnek" - tette hozzá Závodi.
Mivel a celebkínálat minimális volt, és akiket fotóztak, azokat nem ismertem fel, ezért egy újabb zenészt kerestünk: Supernem Szabi. A kaliforniai szörfözős punk zenét játszó Supernem énekes-gitárosa lelkesen állt már a ruhatárnál, amikor elkaptuk: "Általános iskolás korom óta szeretem a U2-t, de nem vagyok vérivó rajongó" - tudjuk meg rögtön az elején a zenésztől, aki nagyon kedveli Bonoék politikáját, szerinte "nem vicc, amit csinálnak, talán ezért nem mosolygott egyik se a koncerten."
Ezután tömegbecslési vitába keveredtünk Szabival, mert ő családiasabbnak ítélte meg a buli hangulatát, ahol érezni lehetett, ez nem a Wembleyben van. Valójában hatalmas stadionokban léptek fel legalább 100 ezer ember előtt. Amikor Bono felszólította a közönséget, hogy mindennel világítsanak, akkor úgy nézett ki, mintha egy hatalmas csillagos égbolt lenne minden, és a többemeletes magasságban ülő nézők a Gönczöl-szekeret raknák ki: Buenos Airesben 140 ezren voltak.
Szabit megkérdeztük ezután a lírai leírás után, hogy őt, mint zenészt, nem zavarná, ha ekkora méretben borulna a rajongóira, és azok minden ráncát és izzadságcseppét látnák: "Ha jól nézel ki koncert után, akkor szar volt a buli." Bono nem nézett ki jól, tehát a szillgoizmusból következik, hogy a koncert jó volt. De mi lenne még jó Szabinak? David Bowie, Kraftwerk és Nine Inch Nails, csakhogy tudjuk.
Jó volt, de Mester Tamást idegesítette a csúszás: "A film attól még kurva jó volt. Engem már az idegesít, ha a koncerten a távolság miatt késik a kivetítő képe a hanghoz képest." Mivel ebben egyetértettünk, a U23D-ről kérdeztük: "Azt nem mondom, hogy lenyűgöző, mert mást vártam. Egyetlen mosoly sem hagyja el az arcukat zenélés közben, ami a komoly szövegeik miatti távolságtartás miatt van."
"A 3D miatt olyan közel kerülünk a bálványunkhoz, ami egy művész-közönség viszonyban nem engedhető meg" - fogalmazza meg problémáját Mester, aki két megható pillanatra emlékszik: Bono megpuszilta Adam Claytont, és amikor ugrál az egész tömeg együtt ugrált. "Franciaországban zenéltem, és ott mindig a Sunday Bloody Sunday-t tette be a dj a koncertjeink után" - árult el még egy ilyen kulisszatitkot az énekes, aki Aerosmith, Beatles és Elvis koncerteket nézne meg 3D-ben.
Tracklista:
1. "Vertigo" 2. "Beautiful Day" 3. "New Year's Day" 4. "Sometimes You Can't Make It on Your Own" 5. "Love and Peace or Else" 6. "Sunday Bloody Sunday" 7. "Bullet the Blue Sky" 8. "Miss Sarajevo" / Reading of the Universal Declaration of Human Rights 9. "Pride (In the Name of Love)" 10. "Where the Streets Have No Name" 11. "One" 12. "The Fly" 13. "With or Without You" 14. "Yahweh"