Tényleg a Valami Amerika 2 a legjobb közönségfilm
A 40. Magyar Filmszemle díjainak listája fél kilencig embargós volt, de már a díjátadó előtt megtudtuk, kik kapták a főbb elismeréseket: A legjobb film Mátyássy Ároné, a legjobb elsőfilm a Papírrepülők és az Intim fejlövés, a legjobb közönségfilm pedig a Valami Amerika 2. (Update: tényleg ők kapták.)
7-kor kezdődött a hivatalos záró, Hajós András az est házigazdája poénkodott nagy sikerrel az elmúlt húsz percben: "Versenyeket azért szervezünk, hogy legyenek vesztesek" - mondta a szemléről, mindenki megtapsolta, mellettem szorgosan jegyzetelik további poénjait, én is írom: - "Ma vesztesekről lesz szó". Sas Tamás rendező éppen átvette a Mozisok Országos Szövetségének díját a legjobb nézettségért (200 ezer felett) a Kilenc és fél randira (a Macskafogó 2 mellett), de D. Tóth Kriszta a másik műsorvezető belefojtotta a szót. "Majd a következő díjnál" - mutatta Sas. "Milyen kis optimista" - válaszolta erre az mtv hiradósa. Még csak 7:28 van, eddig vicces az este. A szakma is rájátszott a vesztes-poénra: nem adtak át díjat az ismeretterjesztő kategóriában, mert nem találtak egyértelműen kiemelkedő munkát.
A legjobb közönségkedvenc plakát Julie Delpy 2 nap Párizsban lett: Kenczler Márton munkája, ugyanitt megemlítették, hogy Kálomista Gábor visszavonatta a filmjei plakátjait a kiállításról. Bizony. A Diákzsűri Zöld Holló díját a pontos dramaturgia és Vass Teréz színészi bravúrjáért az elsőfilmes Mátyássy Áron Utolsó idők című filmje kapta (a főszereplő a rendező felesége). Az internetes közönségszavazás díját, a film.hu díjat Goda Krisztina vette át a Kaméleonért.
Elhangzott az első nagyobb díj: a külföldi kritikusok Gene Moskowitz díját Nagy Viktor Oszkár Apaföldje kapta. Az elsőfilmes rendező meglepő módon a stábnak köszönte meg a munkát, azért gratulálunk.Szekeres Csaba volt az első díjazandó filmes, aki nincs jelen, ő a legjobb tudományos ismeretterjesztő kisfilm díját vehette volna át a Nexusért. Pár perccel később M. Tóth Géza is kihagyta az elismerést: a kisfilm kategóriában a különleges látványért járó különdíjat szalasztotta el a Mama című pár percesért. A kevesebb díjazott mellett a tavalyinál kevesebb baki esett meg az este: D. Tóth Kriszta megkérte a díjazottakat, hogy forduljanak a fotósok felé pár pillanatra, amikor az emelvényen járnak.
A dokumentumfilmesek következtek, és lelkes tapsban részesültek: S. Takács András A gyakornok – 20 évesen a BBC-nél és a CNN-nél című filmjének elismerő oklevél járt, Schiffer Pál-díjat kapott Hajdú Eszter A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció című filmjéért, aminek ugye a címe mindenképpen figyelemfelkeltő. A legjobb rendezés díját megosztva kapta Domokos János és Pálos György. A fődíjon osztozott a Somogyvári Gergő – Feszt Judit-páros (Csempelevél) és Papp Gábor Zsigmond (Kémek a porfészekben). Somogyvári operatőrit is kapott.
20:09-kor Hajós megkockáztatta, hogy ez mégsem a vesztesek estéje lesz, de megköszönte Török Ferencnek, hogy lenyomta a tévéjátékfilmeseket érintő beszédével a hurráoptimizmust. Hajós hosszú egyszemélyes műsort vágott le, sokan nevettek, én kicsit elkalandoztam, ami biztos, a végén D. Tóth Kriszta megkérdezte Hajóstól: "a szüzesség elvesztése sikerült?" Török egyébként ezzel köszönte meg a Koccanás című filmjéért kapott Zsurzs Éva rendezői díjat: "A társadalom 60 százaléka csak a televízión keresztül fogyaszt kultúrát, és csak 10 tévéfilm készül. Jó szórakozást!".
Mészáros Márta zsűrielnöknek sikerült háttérbe szorítania a műsorvezetőket, sőt nem is mertek szólni, hogy csak két percig lehet beszélni (volt az tíz is). Hajós a végén megjegyezte, hogy az is gond volt, hogy átfordult pozitívba. Mészáros Zsigmond Vilmost is dicsérte, mint mindent elért, Oscar-díjas zsűritársát, pedig zsűrizett már Clint Eastwooddal is. Azért idéznénk: "Kérdés, hogy egy öregasszony hogy tudja a fiatalok szemléjét megítélni? Azért megpróbáltam: ami nem teszett, hogy filmek mind a halálról és a szexről szóltak. Én tudom, hogy mindkettő fontos dolog, de kevésszer volt benne a szeretet, az ember. Hogy keressünk egy arcot, aki tud szeretni, harcolni egy érdekesnek gondolt ügyért. Hiányoltam, ahogy a zsűri további tagjai is. Úgy látszik a fiatalokat nagyon foglalkoztatja a szex" - zárta le a beszédet Jancsó Miklós exfeleségeként is ismert rendezőnő, aki a nevetésre azért kifejtette: a szex a filmekben most azért zavarja, mert hiányolja belőle az erotikát.
Rögtön ezután az 1-ért kapott legjobb látvány és vágó-díjat Pater Sparrow és vágója Kiss Wanda. Most megint lemaradtam pár dologról (a legjobb zenéről, update: az Utolsó Idők című film zeneszerzői kapták) mert épp Lukáts Andornak tapsoltam lelkesen: a legjobb férfiszínész díja a Príma primavéráért és a Mázliért járt, mindkettőt Cserhalmi György nem vállalta. A legjobb női színész a Majdnem szűz fiatal főszereplője, Ubrankovics Júlia lett. A legjobb forgatókönyvíró díját a Mázliért Hegedűs Bálint kapta, A legjobb hangmérnök Major Csaba (Mázli, a Pinprick, Valami Amerika 2).
Amíg Hajós gitározik "megérintek mindenkit" - énekli, begépelem a lemaradt díjakat: a játékfilmes produceri díj a Papírrepülők és az 1 produceréé, Csáky Attiláé. A Simó Sándor elsőfilmes díjat valóban megosztva lett az Intim fejlövésé és a Papírrepülőké. Mindkét film 15 millió alatti összegből készült. A legjobb operatőr az 1-ért Tóth Widamon Máté, a legjobb rendező a Tréfáért Gárdos Péter. A szórakoztató közönségfilm díját a Valami Amerika 2. nyerte. Herendi beszédében feleségének köszönte meg az elismerést, "mert elhitette velem, hogy nem ciki második részt készíteni".
20.52-kor bejelentették, hogy a játékfilm kategória fődíját, az Aranyorsót Mátyássy Áron Utolsó idők című filmje kapta. Ezután a Made in Hungáriát vetítik, ami helyett a társaság fele kint pogácsázott és borozott.