Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAz afganisztáni háború pokla a Sundance fesztiválon
A Restrepo című film alkotói Afganisztán egyik legveszélyesebb tartományában egy évig követték 15 amerikai katona sorsát, hogy elkészíthessék a háború poklát ábrázoló dokumentumfilmjüket, amelyet a mostani Sundance fesztiválon mutattak be.
Tim Hetherington és Sebastian Junger haditudósítók az afganisztáni Korengal völgyben "beágyazott", a katonai vezetés által az egység mellé beosztott újságíróként kísérték egy szakasz életét, amely a pakisztáni határ közelében lévő, a tálibok egyik erősségének tekintett Korengal völgyben teljesített szolgálatot.
Mindent a katonákkal együtt éltek át: a lázadók támadásait, a terepen végrehajtott akciókat, a spártai életkörülményeket, az unalom és a feloldódás perceit egyaránt. "Egyetlen újságíró sem csinált végig ilyesmit, főleg nem egy egész kiküldetés alatt - jegyezte meg Tim Hetherington, aki négy alkalommal volt díjazottja a World Press Photo fotópályázatnak. - Arra törekedtünk, hogy a lehető legtöbb időt töltsük velük. Huszonkétmillió olyan amerikai család van, amelyben a férj, a fiú vagy a testvér a hadseregben szolgált, és ők tudni akarják, mit éltek át szeretteik. Filmünk éppen ezt mutatja be".
A szerzők nem rejtenek el semmit, még a halált sem, ami már az első percekben megjelenik a filmen. A tálibok egyik támadása során életét veszti a szakasz orvosa, Juan Restrepo, és bajtársai róla neveznek el egy előretolt őrhelyet, amelyet kemény harcban foglaltak el a lázadóktól.
A Restrepo rendkívüli hatását csak erősíti, hogy Korengal nyers képeit a katonákkal folytatott megrázó beszélgetések szakítják meg - ezeket két hónappal később az olaszországi Vicenzában lévő támaszponton rögzítették. A beszélgetésekből kitűnik a katonák kiábrándultsága is, az, hogy úgy érzik, nem voltak felkészítve arra, hogy ilyen megrázó dolgokat kell megélniük. "Sok srác a háborút egyfajta avatási szertartásnak képzeli - magyarázta Hetherington. - De nem készültek fel az ártatlanság elvesztésére."