Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Fontos német kitüntetést kap Tarr Béla

2011.10.13. 12:37
0 hozzászólás
A Berlini Művészeti Akadémia Konrad Wolf-díját Tarr Béla péntek este személyesen veszi át a német fővárosban.

Magas művészeti kitüntetésben részesül Tarr Béla péntek este Berlinben. A német Művészeti Akadémia Konrad Wolf-díját idén a világhírű magyar filmrendezőnek ítélték életműve elismeréseként. (A Berlini Művészeti Akadémia élén egyébként hat évig (1997-2003) magyar író, Konrád György állt első külföldi elnökként.)

A Torinói ló című alkotást elsöprő sikerrel mutatták be Amerikában is. A New York Times, a Village Voice, az indieWIRE és a Chicago Reader neves kritikusai is méltatták a legutóbbi Tarr-filmet, mely az Európa Filmdíjakért és az Oscar-díjért is versenyben van.

A zsűri indoklásában méltatta Tarr Béla 80-as évek óta felépített „egységes és konzekvens életművét, mely eget rengető módón reagál a ma élő ember tapasztalatira és életkörülményeire. Képalkotásával és elbeszélő módjával rendkívül sűrű filmstílust hozott létre, mely a kortárs filmművészetben egyedülálló. Filmjei a néző számára kihívást jelentenek, gondolkodásra ösztönöznek, a nézőt egy sajátos világba vezetik, radikális és látnoki minőséget mutatnak fel.”

A rangos díjat idén először ítélte az Akadémia magyar alkotónak. Az elmúlt években többek között Margarethe von Trotta, Ken Loach, Volker Schlöndorff, Michael Haneke, Abbas Kiarostami és Lars von Trier vehette át.

Tarr Béla legutóbbi filmjét a hétvégén mutatta be a New York-i Filmfesztivál a Lincoln Centerben. Az 1000 főt befogadó Alice Tully Hallban megrendezett teltházas bemutatót tapsvihar és elsöprő kritikai siker fogadta.

A New York Times a filmfesztivált beharangozó mellékletének címoldalán A torinói ló című film fotóját közölte és a filmművészet kiválóságai között üdvözölte Tarrt. A legendás Village Voice a fesztivál öt kihagyhatatlan filmje közé sorolta a Tarr-filmet és apokaliptikus mesterműnek nevezte. A független film vezető internetes fóruma, az indieWIRE merésznek, lélegzetelállítónak, hihetetlenül mesterinek és erősnek írta le A torinói ló című filmet. A Film Society of Lincoln Center filmművészeti folyóirata, a Filmcomment hasábjain Jonathan Rosenbaum háromoldalas esszében méltatta Tarr filmjét, továbbá közölte az 1970 után készült legjobb fekete-fehér filmek listáját, melyen a Sátántangó (1994) az előkelő negyedik helyet kapta meg.