Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBetojt a gagyigyár a Universal perétől
További Cine hírblog cikkek
A pereskedés oka az volt, hogy a Rihannával és Taylor Kitsch-sel leforgatott Csatahajó (eredetileg: Battleship), amiben az amerikai katonák a tengeren harcolnak az idegenekkel, május 18-án kerül majd az amerikai mozikba, az Asylum viszont pont ekkorra jelentette be legújabb rémsége, az űrlényölős American Battleship dvd-premierjét, főszerepben a Predátor és Rocky egykori ellenfelével, Carl Weathersszel. A Universal szerint az Asylum filmjének címe megtévesztő, és ezzel jelentős károkat okoznak a stúdiónak.
A stúdió a kaliforniai bíróságnak benyújtott 54 oldalas keresetében az anyagi veszteség mellett részletesen kitért arra is, hogy az Asylum jogszerűtlenül használja a Hasbro társasjátékgyár Torpedójának levédett nevét és a csupa nagybetűvel írt Battleship szót, mint márkavédjegyet. Emellett a film hivatalos, szürke betűs címéhez megtévesztésig hasonló, szürke Battleship címmel, American előtag nélkül reklámozta a filmet az angliai piacon.
Az Asylum főnökei első nekifutásra egy tökös sajtóközleménnyel reagáltak a Universal vádjaira április végén. Ebben azt írták, hogy a stúdió igazából azért pereskedik, mert a Csatahajó negatív kritikákat kapott és a várakozásoknál sokkal rosszabb, 200 milliós bevételt tudott csak összeszedni április óta, így a Universal most elkeseredetten akar hype-ot generálni a film körül. A közlemény végén az Asylum munkatársai megköszönték az ingyenreklámot, mert az ügyről szinte minden amerikai moziblog beszámolt, tovább népszerűsítve ezzel a nagy hollywoodi monstrummal szembeszálló kis cég szutyokfilmjeit.
Az Asylum tökössége viszont csak május első hetéig tartott ki. A per miatt American Battleshipről American Warshipsre változtatták a címet (a Syfy tévécsatorna is így reklámozza a film május 19-i tévépremierjét), a hivatalos poszteren és a dvd-borítón pedig hadihajókra cserélték le a tengerből kiemelkedő, gigantikus idegen űrhajót.
És ha már tévé: az egész Universal-Asylum háborúskodás legnagyobb poénja az, hogy a Universal Picturesben résztulajdonos vállalatbirodalom, az NBC Universal két tévécsatornája, a Syfy és a Universal Channel is évek óta azzal csalogatja a képernyő elé a nézőit, hogy rendszeresen merít az Asylum ZS-filmes terméséből. A Battle Los Angeles mockbustere, a Battle for Los Angeles például a magyar Universal csatornán is adásba került, ráadásul úgy, hogy még a sajtós is azt hitte, a mozifilmet szerezték meg (lásd a keretes írást).
A filmipar Adldasa
Várható volt, hogy előbb vagy utóbb valamelyik nagy hollywoodi stúdió bíróságra viszi az Asylum-filmek ügyét. A gagyigyár ugyanis évek óta profi szinten űzi a gigaköltségvetésű blockbusterek low budget másolását, amiket aztán a dvd-piacon és a fizetős online videószolgáltatókon terjesztenek. 2007-ben például a DreamWorks is perelhetett volna, amiért az Asylum szemrebbenés nélkül lenyúlta a Transformers címét és óriásrobotjait egy olcsó B-filmhez, a Transmorpershez, a Transformers: Revenge of the Fallen címet viselő folytatás 2009-es premierjére pedig szintén leforgatták fillérekből a Transmorphers: Fall of Mant.
Az Asylum a futószalagon ontott mockbusterek sorát 2005 nyarán kezdte a Világok harcával: az Asylum-féle változatban Tom Cruise helyett C. Thomas Howell menekült a marslakók tripodjai elől. Az év végén került mozikba Peter Jackson King Kongja, ami mellé az Asylum egy óriásgorillás-dzsungeles dvd-borítóval hozta ki a King of the Lost Worldöt, bár ez inkább Sir Arthur Conan Doyle Elveszett világ című regényéből merített az Empire State Buildingre mászó óriásmajom meséje helyett.
Vannak, akik tényleg keverik a gagyit az igazival
Az Asylum-filmek szándékosan hasonló címeinek megtévesztő hatására tökéletes példa az a tavaly szeptemberi eset, amikor a magyarországi Universal Channel még a sajtóközleményben is azt hirdette, hogy a nézők az Aaron Eckhart-féle Battle Los Angelest (agyzsibbasztó magyar címmel: A Föld inváziója - Csata: Los Angeles) nézhetik meg este, holott a tévéadó valójában a mockbuster Battle of Los Angelest (Harc Los Angelesben: Invázió a Földön) vette meg.
2006-tól a stúdió már tudatosan készült a nagy hollywoodi blockbusterekre. A Columbia Pictures Da Vinci-kódja mellé májusban bemutatták a Da Vinci-rejtélyt, amiben Tom Hanks helyett az Alien-filmek Bishopja, Lance Henriksen nyomozott a katolikus egyház évszázados sötét titkai után és a ráncos Henriksennel forgatták le ugyanebben az évben A Kincses sziget kalózait is, amit jó érzékkel júniusban, a Disney kasszarobbantó Johnny Depp-filmje, A Karib-tenger kalózai: A holtak kincse júliusi premierje előtt terítettek a videotékákban. Nyár végén a 2006-os év legjobban várt szutyokfilmjéről, a Snakes on a Plane-ről is lenyúztak egy újabb bőrt a fergeteges című és témájú Snakes on a Trainnel.
Ma már igazi Asylum-kánon alakult ki arra, milyen arcok kellenek a mozgóképtörténet legnagyobb kliséiből összetákolt ZS-filmek szereplőgárdáiba. A férfi főhős többnyire egy lecsúszott, de valaha kedvelt, másodvonalbeli akciósztárnak kell lennie: tipikusan ilyen Lorenzo Lamas, Mark Dacascos vagy az American Battleshiphez összeszedett egykori Action Jackson, Carl Weathers. A szörnyek, ufók és óriásrobotok elől menekülő, kötelezően nagy mellű főhősnőket pedig mindig a Carmen Electra-típusú, kiöregedett Playmate-ek és az olyan wannabe színésznőcskék alakítják, mint a Xenából ismert Renée O'Connor vagy Hulk Hogan lánya, Brooke Hogan.
Legenda helyett Omega vagyok
A lenti két táblázatban részletesen is bemutatjuk, hogy az adott év nagy blockbusterei mellé milyen low budget másolatokat készítettek az Asylum rendezőzsenijei. Az Asylum-filmek bevételi adatai sajnos nem elérhetőek, de valószínűleg mindig többet keresnek vele a készítők, mint amennyiben a következő szutyokfilmjük kerül, különben nem érné meg nekik. (A filmek címét direkt angolul írtuk, hogy egyértelműek legyenek az agyzsibbasztó áthallások.)
A felsorolásból kihagytuk a Titanic 2-t, mivel ezt a filmet a szutyokgyár már a 3D-be konvertált Titanic körüli tavalyi felhajtás idején elkészítette az Asylum. Kimaradt a 2010-es Sherlock Holmes is, mert a Guy Rithie-féle 2009-es első rész és a tavalyi második rész között készült el a mockbuster változat, és nem szerepel itt a Halloween Night című szörnyűség sem, ami már 2006-ban meglovagolta a Rob Zombie-féle 2007-es Halloween-remake körüli hisztit.
A táblázatokból jól látszik, hogy az Asylum stúdió nem több 10-15 second unit directorból és effektgyárosból felkapaszkodott rendező baráti körénél, ahol a tagok folyamatosan cserélgetik egymás között a produceri, írói, operatőri és rendezői krediteket.
Mega Shark Vs. Giant Octopus Vs. Crocosaurus
Az Asylum a mockbusterek mellett a ZS-kategóriás gigaszörnyes filmjei miatt is elképesztően népszerű a geek szubkultúrában. A cég a kétes hírnevét egyértelműen annak a repülőt is kettéharapó cápának köszönheti, aki a 2009-es Mega Shark Vs. Giant Octopusbans bukkant fel, és azóta is megállíthatatlan áradatát zúdítja ránk az olyan viccesen gagyi filmeknek, mint a Mega Shark Vs. Crocosaurus, a 2-Headed Shark Attack vagy pihent agyú Moby Dick remake, amiben a popkultúra legismertebb óriáscete kiugrik a vízből, hogy lefejelje a rá támadó harci helikoptereket és repülőket.