Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMads Mikkelsen már a Hannibal-sorozatra gyúr
A brutális skandináv művészfilmeket néha James Bond-mozira és más blockbusterekre lecserélő, nemrég Cannes-ban díjazott Mads Mikkelsen pár napig épp Magyarországon forgat. Asger Leth rendezővel egy nyolc európai országot érintő, harminc napos munka keretében készíti a Magyar Telekommal közös, Move On című interaktív road movie-t, ami alapvetően egy cliffhangerekkel operáló websorozat, de egyben, mozifilmként is levetíthető lesz.
Mikkelsen és a rendező egy herceghalmi hotelban tartott sajtóeseményen válaszolt az újságírók kérdéseire. A 46 éves dán sztár főleg a mostani forgatásról beszélt, mivel az a fajta színész, aki mindig száz százalékosan akar teljesíteni az épp aktuális szerepében. De azért igyekezett megnyugtatni a sorozatfüggőket is: nem lesz Anthony Hopkins-imitátor a Dr. Hannibal Lecter sorozatgyilkossá válását bemutató Hannibalban, inkább az eredeti Thomas Harris-könyvek szellemiségéből építkezne: „Már aktívan készülök a szerepre, inspirációnak elolvastam az összes eddigi regényt".
A Move On egy fura férfi (ki más játszaná, mint Mads Mikkelsen) európai utazásáról szól, akinek egy titokzatos ezüst aktatáskát kell végigcipelnie Európán, és minden körülmények között megvédeni. Az utazását időrendben veszik fel: Hollandia és Ausztria után Szlovákia és Magyarország került sorra. A főhős Pozsonyból utazik hozzánk, de az autója lerobban, így autóstopposként ül be a női főszereplő (a szlovák Gabriela Marcinkova) mellé egy benzinkútnál. A helyi, magyaros vendégszeretetű autószerelő épp egy esküvőre készülő ifjú pár kocsiján dolgozik, így a fura párt is meghívja egy igazi vidéki lagziba. A magányos lány előtt hirtelen kinyílik a világ: először iszik alkoholt és természetesen szépen lassan megismeri az idegen férfit is.
A film forgatókönyvét a 2007-es Controlért agyondíjazott Matt Greenhalgh írta, de csak félig, mivel a történet vége még teljesen nyitott, a cselekmény néhány szálát maguk a nézők alakíthatják menet közben. Az ő ötleteik alapján kerülnek bele a filmbe az új szereplők, sőt, még a viccek is. Két hete épp magyar lakodalmas zenekart keresett a stáb, de várták az ötleteket a vidéki esküvők helyszínére és a „humoros vagy megható, de mindenképpen hatásos" pohárköszöntő szövegére is.
Mads Mikkelsen és a rendező ugyan vendégszerető népnek tartja a magyarokat, a nálunk töltött napokat mégis extrém stresszesnek érzik: „Sok dolgot kell megcsinálnunk kevés pénzből és mindig nagy a rohanás, hiszen rengeteg országban kell forgatnunk. Legalább egy nap mindig elmegy az utazásra, egy nap meg a beállásra, ami máskor amúgy egy hét szokott lenni. Három-négy napnyi forgatás után talán van egy szabadnapunk, de általában nincs, mivel akkor már újra utazni kell. Más filmeknél mindig van négy hónapnyi felkészülési idő a forgatás előtt, ez viszont most kész őrület – panaszkodik Asger Leth rendező, de közben végig vigyorog, mert valójában nagyon is élvezi ezt a fajta rendhagyó munkatempót. – Együtt utazhatok a stábbal, végre nincs sofőröm, akik meghatározott napirend szerint tesz ki az autómból. Az egész légkör olyan, mint a filmkészítés aranykorában, a 70-es években."
Mikkelsen szintén odavan a low budget filmkészítésért, mert a Move On pont azokra a 90-es évekbeli dán filmekre emlékezteti, amikkel a karrierjét kezdte: „Óriási ötlet volt, hogy térjünk vissza a filmkészítés alapjaihoz. Jó dolog együtt enni a stábbal, együtt kreatívkodni és folyton úton lenni." Azt viszont kicsit bánja, hogy nem tölthetnek több időt a történet szerint épp soron következő országban: „Ez az egész olyan, mint a Tour de France. Az ember gyönyörű helyeken száguld át, de egyszerűen nincs ideje nézelődni, mert csak az útra koncentrál."
A színészt még az sem zavarja a munkában, hogy a történet végét nem is ismeri, és sokszor kell rögtönöznie: „A befejezés még sokat változhat. Van persze sok tartalék ötlet arra, hogy ha nem jön a közönség részéről semmi, akkor ez és ez lesz a sztori vége. De itt pont változtatható a forgatókönyv a lényeg. Nem pánikolunk be, ha menet közben változik a történet, sőt, néha jó is, ha valamit nem tudunk előre. Ha van egy vicc a sztoriban, a forgatáson akarom hallani először, hogy az egész hitelesebb legyen."
De mi kell ahhoz, hogy egy színész jó legyen egy sok rögtönzést igénylő, folyamatosan változó filmben? „Ha road movie-t forgatsz, nem árt például, ha van jogsid – vigyorog Mikkelsen, de azért komolyabb választ is ad: – Egyetlen speciális képesség elég: nyitottnak kell lenni, hogy együtt tudj működni bármilyen nemzetiségű színésszel. Én például tudtam eddig egy kicsit németül, de most szlovákul is megtanultam. Ez a Move On egyik fontos üzenete: hiába vannak nyelvi, verbális korlátaink, ha nagyon akarjuk, bármit meg tudunk értetni a másik emberrel."