A Hobbit miatt is perlik a kamufilmeseket

2012.11.15. 13:14

A Universal stúdió után a Warner, az MGM és Saul Zaentz producer is beperelték a filléres filmeket futószalagon gyártó Asylum stúdiót, amiért a többszázmilliós költségvetésből készült Hobbit decemberi bemutatójához időzítve akarja elárasztani a dvd-piacot és az on demand videoszolgáltatásokat az Age of the Hobbits című, ősemberes fantasyvel, írja a Los Angeles Times.

hobbithobbits
Fotó: Warner Bros./MGM/Asylum

A Los Angeles-i szövetségi bíróság múlt szerdán elfogadta a Hobbit stábjának keresetét, miszerint az Age of the Hobbits nem a Hobbit paródiája, hanem kimondottan az a célja, hogy a megtévesztő címével szándékosan félrevezesse a filmrajongókat, milliós károkat okozva ezzel a Tolkien-meseregényből készült, hivatalos Hobbit-film készítőinek. A Warner és az MGM azt is kifogásolta, hogy az Asylum ezúttal is olyan plakátot tervezett, ami alapján a gyanútlan néző azt hiheti, hogy az Age of the Hobbits a Gyűrűk ura előzményfilmje: ezúttal egy Gandalfra hajazó, köpenyes mágus, néhány sárkány, egy fenyegetően tornyosuló hegy, két hősies pózban álló főszereplő és sok-sok apró, harcias emberke utal arra, hogy ez a Hobbit akár az a Hobbit is lehetne.

Hobbitok és sorozatsztárok a dinólovasok ellen

Az Asylum csapata idén nyáron utazott el Kambodzsába, hogy kétmillió dollárból ősemberes fantasyt forgassanak a dzsungelben. Az ázsiai helyszín természetesen nem véletlen, és persze az sem, hogy a stúdió ezzel védekezik: "Ezek a hobbitok nem Tolkien hobbitjai". 2003-ban ugyanis épp Indonéziában fedezték fel a 17 ezer évvel ezelőtt élő, egyméteres ősemberfajt, a Homo Floresiensist, aminek a tagjait a tudósok egymás közt csak hobbitként emlegetnek. Ezzel a védekezéssel viszont pont az a baj, hogy Saul Zaentz producer november elején a régésztársadalomnak is nekiment: ügyvédjeivel karöltve azt akarja kiharcolni, hogy a tudomány soha többé ne használhassa a Tolkien-életmű részeként a szerzői jog védelme alatt álló hobbit szót a Homo Floresiensis szinonimájaként.

Az Age of the Hobbits egyébként egy tipikus Asylum-film. A férfi főhős most is egy lecsúszott, de valaha kedvelt, másodvonalbeli akciósztár lett: Lorenzo Lamas és Mark Dacascos után a készítők a Csillagkapu tévésorozat közkedvelt Teal'cjét, Christopher Judge-ot igazolták le a produkcióhoz. Ő az, aki a Carmen Electra-típusú, kiöregedett Playmate-ek helyett ezúttal a 46 évesen is észvesztően dögös kínai szupermodell-színésznővel, Bai Linggel közösen védi meg a címben is szereplő apró népet a régészeti leletek alapján sem éppen magalapozott dinólovas zsarnokoktól.

Az Asylum stúdió rendezői már majdnem egy évtizede űznek sportot abból, hogy az épp aktuális nyári sikerfilmek, azaz blockbusterek premierdátumához igazítva, 1-2 millió dollárból vérszegény mockbustereket, azaz b-kategóriás másolatokat forgatnak. Ezek általában büntető szóviccekkel idézik meg az eredeti filmet: így lett a Snakes on a Plane-ből Snakes on a Train, a Transformersből Transmorphers, a Speed Racersből Street Racer, a Battleshipből pedig American Battleship, ami már a Universalnak is sok volt, ezért áprilisban beperelte a filmipar Adldasának, Panasconicjának, vagy éppen Rekbokának számító Asylumot.

Fotó: Universal/Asylum

Az Asylum főnökei először egy tökös sajtóközleménnyel reagáltak a Universal vádjaira. Szerintük a stúdió csak az ingyenreklám miatt perel, mivel a Csatahajó negatív kritikákat kapott, és a vártnál sokkal rosszabb, 200 milliós bevételt hozott össze. Végül mégis meghátráltak, és az American Battleship címet átírták American Warshipsre, a hivatalos posztereken és a dvd-borítókon pedig egyszerű hadihajókra cserélték le a tengerből kiemelkedő, gigantikus idegen űrjárművet.

Vannak, akik tényleg keverik a gagyit az igazival

Az Asylum-filmek szándékosan hasonló címeinek megtévesztő hatására tökéletes példa az a tavaly szeptemberi eset, amikor a magyarországi Universal Channel még a sajtóközleményben is azt hirdette, hogy a nézők az Aaron Eckhart-féle Battle Los Angelest (agyzsibbasztó magyar címmel: A Föld inváziója - Csata: Los Angeles) nézhetik meg este, holott a tévéadó valójában a mockbuster Battle of Los Angelest (Harc Los Angelesben: Invázió a Földön) vette meg.

Érdekesség, hogy az idióta címadásra az a hazai forgalmazó is hajlamos, amelyik az Asylum-filmeket dvd-n és kábeltévén magyar szinkronnal is bemutatja itthon egy maroknyi rajongó kedvéért: a Terminator: Megváltás mockbusterét például Terminator: Nincs megváltás címmel vetítették le.

Speed Racer helyett Street Racer

A lenti két táblázatban részletesen is bemutatjuk, hogy az adott év nagy blockbusterei mellé milyen low budget másolatokat készítettek az Asylum rendezőzsenijei. Az Asylum-filmek bevételi adatai sajnos nem elérhetőek, de valószínűleg mindig többet keresnek vele a készítők, mint amennyiben a következő szutyokfilmjük kerül, különben nem érné meg nekik az egész. (A filmek címét direkt angolul írtuk, hogy egyértelműek legyenek az agyzsibbasztó áthallások.)

 Eredeti film és gyártó stúdió  Bevétel  Asylum-változat  Rendező  Költség/Bevétel
King Kong (2005), Universal
550,5 millió dollár
 King of the Lost World
 Leigh Scott 1 millió dollár/n.a.
The Da Vinci Code (2006), Sony/Columbia
758,2 millió
 The Da Vinci Treasure  Peter Mervis 850 ezer/n.a.
Pirates of the Caribbean 2 (2006), Disney
1,06 milliárd
 Pirates of Treasure Island  Leigh Scott 1,5 millió/n.a.
Snakes on a Plane (2006), New Line
62 millió
 Snakes on a Train  Peter Mervis n.a.
I Am Legend (2007), Warner
585,3 millió
 I Am Omega  Griff Furst n.a.
Transformers (2007), DreamWorks
709,7 millió
 Transmorphers  Leigh Scott n.a.
AVP2: Aliens Vs. Predator: Requiem (2007), Fox
128,8 millió
 AVH: Alien Vs. Hunter  Scott Harper n.a.
Speed Racer (2008), Warner
93,9 millió
 Street Racer  Teo Konuralp 1 millió/n.a.
Journey to the Center of the Earth (2008), Warner
241,9 millió
 Journey to the Center of the Earth  Scott Wheeler n.a.
Death Race (2008), Universal
75,6 millió
 Death Racers  Roy Knyrim 450 ezer/n.a.
High School Musical 3 (2008), Disney
252,9 millió
 Sunday School Musical  Rachel Goldenberg n.a.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), Paramount
786,6 millió
 Allan Quatermain and the Temple of Skulls  Mark Atkins 50 ezer/n.a.

A felsorolásból kihagytuk a Titanic 2-t, mivel ezt a filmet a hamisító üzem már a 3D-be konvertált Titanic körüli tavalyi felhajtás idején elkészítette az Asylum. Kimaradt a 2010-es Sherlock Holmes is, mert a Guy Rithie-féle 2009-es első rész és a tavalyi második rész között készült el a mockbuster változat, és nem szerepel itt a Halloween Night című szörnyűség sem, ami már 2006-ban meglovagolta a Rob Zombie-féle 2007-es Halloween-remake körüli hisztit.

 Eredeti film és gyártó stúdió  Bevétel  Asylum-változat
 Rendező  Költség/Bevétel
The Day the Earth Stood Still (2009), Fox
233 millió dollár
 The Day the Earth Stopped  C. Thomas Howell n.a.
Transformers: Revenge of the Fallen (2009), DreamWorks 836,3 millió
 Transmorphers: Fall of Man  Scott Wheeler n.a.
Land of the Lost (2009), Universal
68,7 millió
 The Land That Time Forgot  C. Thomas Howell 600 ezer/n.a.
Paranormal Activity (2009), Paramount
193,3 millió
 Paranormal Entity  Shane Van Dyke n.a.
Terminator Salvation (2009), Halcyon Company
371,3 millió
 The Terminators  Xavier S. Puslowski 250 ezer/n.a.
2012 (2009), Sony/Columbia 769,6 millió
 2012: Supernova  Anthony Fankhauser 200 ezer/n.a.
Piranha 3D (2010), Dimension Films
83,1 millió
 Mega Piranha  Eric Forsberg n.a
Battle Los Angeles (2011) Sony/Columbia
211,8 millió
 Battle of Los Angeles  Mark Atkins n.a.
Thor (2011), Marvel
449,3 millió
 Almighty Thor
 Christopher Ray 200 ezer/n.a.
Battleship (2012), Universal
200,1 millió
 American Battleship
 Thunder Levin n.a.
Iron Sky (2012), Energia Productions 8,1 millió
 Nazis at the Center of the Earth  Joseph J. Lawson n.a.
Snow White and the Hauntsman (2012), Universal 396,3 millió
 Grimm's Snow White  Rachel Goldenberg n.a.
Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012), Fox
112,2 millió
 Abraham Lincoln vs. Zombies  Richard Schenkman 150 ezer/n.a.
The Hobbit: An Unexpected Journey (2012), Warner/MGM
-  Age of the Hobbits  Joseph J. Lawson 2 millió/n.a.
Hansel and Gretel Witch Hunters (2013), MGM
-  Hansel & Gretel  Anthony C. Ferrante n.a.

A táblázatokból jól látszik, hogy a The Asylum stúdió nem több 10-15 second unit directorból és effektgyárosból felkapaszkodott rendező baráti körénél, ahol a tagok évente cserélgetik egymás között a produceri, írói, operatőri és rendezői krediteket.