További Kritika cikkek
Matteo Garrone: Gomorra - 8/10
Gyenge Zsolt
Életveszélyes fenyegetések miatt rendőri őrizet alatt áll az olasz maffiáról szóló film eredeti könyvének szerzője. A Mateo Garrone által rendezett Gomorra nem szokásos maffiafilm, nem a szálakat mozgató keresztapákról szól, hanem a rendszer legvégén tevékenykedő szerencsétlenekről. Dél-Olaszország lepusztult lakótelepein járunk, ahol a hatalmas panelekben családok százai tengődnek a drogüzletelés ellenére a létminimum alatt. A film különlegessége, hogy nem fedi fel a különböző akciók végcélját, indokait. Csak a nyomort és a bizalmatlanságot részletezi. Ez az egyik legerősebb film.
Salles, Thomas: Linha de passe - 8/10
GyZs
"Sao Paolo hatalmas város - magyarázta a brazil rendezőpáros a Linha de passe című versenyfilm sajtótájékoztatóján. - De Rio de Janieróval ellentétben nem kínál menekülési lehetőségeket, nincs ott a tenger, a természet, csak egy hatalmas, egyik napról a másikra új negyedeket növesztő, fullasztó metropolisz." Az apa nélküli sokgyermekes család céltalan életét követhetjük három szálban. A középső fiú focista szeretne lenni, de betölti 18. életévét, és attól kezdve nem mehet tesztjátékra. A legkisebb fiú - az egyetlen fekete a családban -, egy néger buszsofőrt követ heteken keresztül, mert benne véli felismerni apját. A legnagyobb srác pedig az arrafele egyetlen elképzelhető munkát végzi: kevés pénzért motorosfutár. Az Egy motoros naplója által híressé vált Walter Salles rendezőnek ez az egyik legjobb munkája, idén az Aranypálma egyik legnagyobb esélyese.
James Gray: Two Lovers - 7/10
GyZs
Míg a Joaquín Phoenixért rajongó James Graynek előző két műve kiábrándító volt, a Two Lovers már említésre méltó, színvonalas és egyben szórakoztató mozi. A sztori középpontjában egy labilikus férfi áll, aki kapcsolatai végén mindig öngyilkos lesz. Csalódása után újra megpróbálja összerakni az életét, ám egyszerre két nő kerül az életébe: a házas férfival járó Michelle (Gwyneth Paltrow) és a konzervatív Sandra (Vinessa Shaw). A film azt a folyamatot mutatja be, melynek során a srác nem meggyógyul, csak valamilyen szinten megtanulja kezelni az őrületét. A rendező remek színészvezetéssel teszi átélhetővé a történetet.
Mundruczó Kornél: Delta - 5/10
Földes András
Hogy került a durva lápvilágba egy szelíd, addig állatkertben dolgozó srác? Ha valóban annyira magának való és visszahúzódó, akkor honnan lehet rengeteg pénze? Ha viszont mégis dörzsölt, miért nem képes megvédeni magát? Miért szimpatizál vele az első pillanattól a húga, akivel amúgy nem is ismerték egymást. Miért fordulnak ellenük a helyiek? Valóban csak azért, mert ők mások, mint a közeg? Mert ha így van, akkor a Delta mondanivalója az, hogy ha a húgoddal dugsz, akkor ellened fordul a társadalom. A Delta összességében olyan, mintha Mundruczó még főiskolás korában forgatta volna, a nyári szünetben készíts tanulmányfilmet a természetről és emberi arcokról című feladatra. A filmes problémákat többnyire eredetien megoldotta, a forgatókönyvvel azonban - ahogy a legtöbb magyar rendező - ő sem bajlódott túl sokat. Ne döbbenjünk azonban meg, ha a film mégis komoly díjat kap: az apró momentumokon mélázó, lassú és semmibe tartó művészfilmeknek ez a sorsa. (Kritikánkat itt olvashatják.)
Versenyfilmek még:
Rovataink a Facebookon