A halott Brando hírnevét is rombolták

2008.04.07. 14:53
A gyomorpróbáló izlandi krimin felhagytak a csókolózással a bölcsészlányok, a Marlon Brando-dokura rajzottak a szerelmes nyugdíjasok, a japán mangafeldolgozás meg edzett szemünk ellenére is átejtett minket. Első hétvégénk az idei Titanicon.

Brando - 9/10
Szűcs Gyula

Míg a Spielberg-filmben nem sok új derült ki a rendezőről, a Brando készítői (Mimi Freedman és Leslie Greif) legalább annyit romboltak a színészóriás hírnevén, mint amennyire hízelgő képet festettek róla. "Két korszak létezik: Brando előtt és után" - hadarja el Scorsese, aki mellett olyan pályatársak emlékeznek viccelődve a négy éve elhunyt színészre, mint Sean Penn, Robert Duvall, Coppola, Bertolucci, vagy vicces hajjal Al Pacino.

Bemutatták Brandónak azt az oldalát is, amikor a rendező hússzor kért tőle egy gesztust vagy mondatot a felvétel alatt, és huszonegyedszerre is elrontotta. Direkt, mert épp olyan kedve volt. Azt is, hogy nem néz a partnere szemébe, mert épp a súgópapírról olvas: Johnny Depp például tőle tanulta meg, hová lehet észrevétlenül felragasztani a dialógusokat egy forgatás alatt. Nem volt hajlandó utóforgatásra menni, csak nagy könyörgések árán. Dennis Hopperrel meg nem akart egy napon forgatni az Apokalipszis most alatt, ha meglátta, megdobálta.

Archív fotók és interjúrészletek mutatták be a kezdetben csak "a motyogósként" emlegetett vad lázadót, akiből előbb a nők ünnepelt bálványa, a Fekete Párducok és az indiánok támogatója, majd lecsúszott megélhetési színész vált, és akit már mindenki temetett a sokadik gyenge filmje miatt, míg vissza nem tért Keresztapaként. Az Utolsó tangó Párizsban után Brando úgy érezte, már nem hozza lázba a színjátszás, de a pályakezdő Deppet még az az unott rutinmunka is lenyűgözte (Don Juan de Marco, A halál ára).

És persze megdugott minden útjába eső jó nőt, akit meg nem, mert pont férjnél voltak, azok utólag meg is bánták. Az archív filmjelenetek azt is megmutatják, hogy mennyire meg akarta kímélni Tahitin élő családját attól, hogy bedarálja őket Hollywood. Csak egzotikus csajokkal házasodott: első és második felesége is fűszoknyás táncosnőt alakított a Lázadás a Bountynban (Movita a 35-ösben, Tarita a 62-esben), így fia Miko C. Brando a mellettem ülő nő szerint inkább egy alkesz indiánra hasonlít, Teihotu meg egy maori szörfbajnokra emlékeztetett.

A színész életútjára és az archív felvételeken előtűnő hihetetlen tehetségére olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy megtelt az Örökmozgó. Nekem már csak a földön jutott hely, pont egy hatvanas nő mellett, aki örök szerelméért jött el 165 percet kucorogni. A sok új fecske közül néhányan a film után a pénztárnál balhéztak, hogy nincs eléggé kiplakátolva, hogy a Titanicon a fordításhoz fülhallgató kell.

Szamócás süti - 8/10
Köllő Killa

A négy főszereplő megkülönböztetése a távolkeleti filmeken edzett szemnek is fejtörést okoz. A négy lányról ugyanis a film végéig azt hittem hogy öt, nem tűnt fel, hogy aki szemüvegben és pólóban mászkál, ugyanaz, mint aki kiskosztümben kérdezi vendégeitől, hogy "Tetszem önnek?" és választ meg sem várva hozzáteszi: "Köszönöm". A 2006-os japán film alapja egy népszerű manga-képregény, ám ne számítsunk nagy orgiákra, vagy világmegmentő hősnőkre. A Szamócás süti főszereplői nagyon magányosak, és nagyon keresik a boldogságot.

Akiyo egy prostituált, aki reménytelenül szerelmes régi osztálytársába. Satoro, a recepciós csúnyának tartja magát, de reméli, hogy talál valakit az életben, aki különlegesnek tartja majd őt. Chihirót az tenné boldoggá, ha lenne egy barátja, aki elveszi majd feleségül, és addig is mindent megvesz neki. Toko festő, és azt szeretné, ha mindenki értékelné a festményeit. A négy lány története párhuzamosan fut: bár teljesen különbözőek, vágyaik és helyzetük hasonló, és erre a film rá is játszik a trükkös vágásokkal. Satoro kinyitja az ajtót, de Chihiro lép be rajta, az egyikük megbeszél egy találkozót, ám a következő jelenetben egy teljesen másik pár találkozását látjuk.

A film melankólikus jelenetei közül az egyik legszebb, amikor Toko, a festő rengeteg éjszakázás után egyik reggelre kiizzadja azt a képet, amin nagyon régóta dolgozik. A feladata az, hogy papírra vesse, mit jelent neki Isten. A kép gyönyörű, és a néző ugyanúgy átéli a katarzist, mint a festő, mégha ezt egy paradicsom is okozta. Érdekesség, hogy Tokót Nananan Kiriko, az eredeti manga szerzője játssza, és az a jelenet, ahogy félmeztelenül hanyatt fekszik az ágyban a bulimiás nő, ettől lesz igazán autentikus. A Szamócás süti női mozi nemcsak nőnek, de nekik mindenképp.

Vérvonal - 7/10
Strommer Nóra

"Tipikus izlandi gyilkosság, véres és értelmetlen" - állapítja meg az északi krimi megviselt nyomozója, aki majdnem ugyanolyan ijesztő, mint maga a bűntény. Erlendur általában kocsonyás bárányfejet vacsorázik, és hazaérkezve közömbösen rakja le az ebédlőasztalra egy harminc éve meggyilkolt kislány formaldehidben konzervált agyát. A morbid pillanatokat a drámaian zúgó tenger és vészjóslóan visítozó sirályok festik alá a Vérvonalban, amit két éve a háromszázezer izlandinak a harmada megnézett.

A nyitógyilkosság áldozata egy magányos kamionsofőr, akit egy hamutartóval ütöttek le egy koszlott szuterénben. Gyanús, hogy a lakók szerint az oszlás szaga már évek óta körbelengi a lakást, és bosszantó, hogy az egyetlen szemtanú részeg volt, ezért nem emlékszik az elkövetőre. Az egyetlen nyom az asztalfiók aljára celluxozott fénykép egy 74-ben eltemetett négyéves kislány sírjáról. A megoldásig a hajléktalan külsejű korrupt exzsarutól a vallomásáért cserébe tévét és kurvát követelő börtöntölteléken keresztül nagy vargabetűkkel jutunk el.

Közben a Toldi mozi teltházas termében néhányan hangosan felhorkantak a gyomorpóbálóbb részleteken, én a legütősebb jelenetnél reflexből az orromat is befogtam, és a másik oldalon sem csókolózott tovább a bölcsészlány az idősebb, szakállas pasijával. A nyomasztó történetet a film száraz humora teszi fogyaszthatóvá. Ki gondolta volna például, hogy nagyszerű humorforrás, ha egy fiatal rendőrnek 130 idős nénihez kell becsengetnie, hogy megkérdezze, megerőszakolták-e őket harminc évvel ezelőtt. Végül a nevetgélés és a rémüldözés mellett az adatvédelem 21. századi kihívásain is elkondolkozhatunk.