Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMUborkanyállal venné be a nyarat a Sprite
Vicces látni, hogyan kezd megőrülni Magyarországon is az üdítőitalok piaca, mert amennyire elkerülik az országot a totálisan krézi ízek az élelmiszerekben (kivéve csipszben, ott nemrég volt szerencsém egy csípős burritoízűhöz), annyira durvult be mostanában a Coca-Cola Company, és kezdte meg a kilencvenes évek után feltámasztott műcseresznyés Cherry mellé felsorakoztatni a szintén visszahozott citromos kólát. De még előtte felbukkant egy másik anomália, a cukormentes Sprite Zero, ami az átlátszó üvegével és az erős aszpartám- és szacharinízével olyan volt, mint egyfelől egy rossz vicc, másfelől pedig a cukorra érzékenyek végső menedéke, akiknek elegük van mondjuk a kólás pörgetésből (bár ott is van már prémiumkategóriás koffeinmentes változat), és szeretnének az üdítőmonopólium oltárán áldozni.
A Coca-Cola aztán meglépett egy egészen váratlan húzást, és a Sprite Zerót elindította a teljes egészségügyi nirvána felé azzal, hogy pár nappal ezelőtt nálunk is lehet kapni az uborkás változatát. Ami igen, pont úgy hangzik, mintha egy tipikus nyári Buzzfeed-toplista („Tíz ital, amit ihatsz hideg kancsóból, és a barátaid lepetéznek tőle") nagyipariasítása lenne, hogy megfeleljen egy célközönségnek, aminek a tagjai úgyis előszeretettel tuszkolnak nyers kígyóuborkát hideg vízbe vagy limonádéba. Én nem vagyok az a típus. Viszont annyira jól sikerült már pár nap alatt is a Sprite Zero Uborka úgynevezett brandingje, hogy senki nem vette észre: ez nemcsak uborkás, hanem lime-os is.
Na jó, jó, de milyen maga a cucc. Hát, reklámban az igazság, mert tényleg olyan, mint egy uborkás, cukormentes üdítőt innánk, ami hordozza magában a zöldség miatt a közelgő nyár trendszetter frissességét, másrészt pedig a korty befejezte után összemarja az ember nyelvét az édesítőszerrel. Kicsit olyan, mint amikor kiskorunkban valami irtó kellemetlen dolgot kellett inni, és csak úgy lehetett az egészet kivitelezni, ha benyeltük egy húzóra, mert akkor az utóíz csak egyszer, mondjuk akkor eléggé intenzíven csapott le. Túlzok persze, azért minden esetben innék hamarabb Sprite Zerót, mint mondjuk poshadt kútvizet, de az ötdecis üveget a felénél abbahagytam. Valamivel fel lehetne csapni, talán cukorral lenne a legjobb. Vagy lehetne inni csak úgy uborkás vizet saját palackban, annál gyakorlatilag csak az lenne olcsóbb, ha krumpliból vagy vöröshagymából is lehetne frissítő, üdítő házikoktélt csinálni.
De ez az én véleményem, nézzük, hogy mit gondolnak azok a szerkesztőségből, akik szintén megkóstolták:
Azt hiszem, ez az ital azoknál lehet népszerű, akik szeretik az uborkás gin-tonicot, de lusták ahhoz, hogy három összetevővel dolgozzanak, és igénytelenek annyira, hogy nem zavarja őket, hogy ez valójában nem tonic. Kérdés, hogy ez a réteg van-e annyira népes, hogy életben tartsa ezt a terméket
– írta kis gondolkodás után Csurgó Dénes a gazdrovatból.
A Sprite nekem alapból a gondtalan gyerekkor íze, annyira felelőtlenül cukros, és az átlátszó színével (vagyis hát színtelenségével) még a látszatát sem akarja fenntartani annak, hogy itt valami gyümölcstartalom adná az ízt, köntörfalazás nélkül bevallja, hogy cukros vizet iszunk, mert miért ne. Ehhez képest a sima zero teljesen értelmetlennek tűnt, miért inna bárki cukros víz helyett aszpartámos vizet? Ha nem akarok cukrot fogyasztani, akkor iszom sima vizet, citromos vizet vagy szódát. Ehhez képest a cukormentes-uborkás változat sokkal-sokkal jobb ötletnek tűnik, mert pont azt a pluszt hozza be, ami miatt már magamtól is leemelném a polcról ezt a bizarr öszvért.
Kóstoláskor sem csalódtam nagyot, főleg az első korty legelején akadt fenn a szemem, hogy hát igen, ez már valami: hozza a buborékokat és az émelyítő üdítőízt, amiért ezeket szeretjük, de emellé bekúszik a hipszterkocsmákban befőttesüvegben felszolgált uborkás luxylimonádék zamatából valami. Nyelés után viszont jön egy kis kiábrándulás, mert ezt a fránya édesítőízt sajnos nem oldja fel semmi, marad a kesernyés utóhatás a nyelv hátulján. Talán steviával egy fokkal jobb lehetne, de az valószínűleg felnyomná az árát is
– Előd Fruzsina, szintén gazdrovat, szintén erős érzelmeket táplál az aszpartám irányába.
Meglepően finom. Kicsit féltem tőle, mert amikor annak idején először kortyoltam bele a Bomba uborka-lime ízesítésű energiaitalába, nem a kellemes fanyarságtól, hanem sokkal inkább az undortól rándult össze a szám, pedig én eléggé bírom a bizarr ízeket. Az uborkás Sprite viszont nem ilyen, elsőre kellemesen frissítő íze van, olyan mintha szódával húznánk fel anyám ecetes uborkasalátáját. Néhány korty után viszont hagy valami enyhén zsibbasztó mellékízt a számban, amit egyelőre nem tudok megfejteni. Talán az édesítő? Valódi cukorral szívesebben innám
– Kovács Dávid a kultrovatból egész megengedő.
Az uborkát imádom, és a Sprite-ot is szeretem, így nem volt kérdés, hogy az uborkás Sprite-ot is szeretni fogom. Még jobb lenne, ha lenne benne cukor, mert a cukormentes italoknál az aszpartám borzalmas mellék- és utóíze mindent elront, így sajnos az uborkás Sprite-ot is
– Kalas Györgyi, ugyancsak a kultrovatból kategorikusan elutasító.
Tényleg látszik, hogy a cukormentes, uborkás, lime-os (!) Sprite Zero a nyár bombaslágere szeretne lenni azzal, hogy május második felében dobták a piacra, és még viszonylag feltűnő reklámkampányra is futotta. Én az eredeti, édesítős változatot már egyre több ember kezében látom az utcán, úgyhogy az talán megtalálta a piaci rését, az uborkásnak viszont még ennél is kisebb rést kell betömnie. Szeptemberben majd biztosan tudni fogjuk a választ.
A Sprite Zero Uborka az Index közelében lévő kisboltban 275 forintba került.