Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMPárizsnak elege lett az elektromos rollerekből
A párizsi hatóságok korlátok közé szorítanák a francia fővárost elözönlő és közlekedési káoszt okozó elektromos rollerek használatát, írja az MTI.
Egy csütörtökön megjelent tanulmány szerint Párizsban 12 független elektromosroller-szolgáltató cég működik egyszerre, vagyis több mint az Egyesült Államokban, így a francia fővárosban a becslések szerint összesen mintegy 20 ezer elektromos roller közlekedhet.
A francia kormány közlekedési hivatalának megbízásából készült tanulmány szerint a rolleresek miatt már a gyalogosok sincsenek a biztonságban, a lerobbant rollereket gyakran a parkokban hagyják, de olyan is előfordul, hogy a hidakról a Szajnába dobálják őket.
Párizs polgármestere, Anne Hidalgo és a párizsi rendőrség most megpróbál felülkerekedni a káoszon: leparkolni ezentúl csak a kijelölt helyeken lehet a rollereket, a sebességüket 20 kilométer/órára korlátozták a város legtöbb részén, azokon a területeken pedig, ahol nagy a gyalogosforgalom, legfeljebb 8 kilométer/órával haladhatnak.
Anne Hidalgo emellett azt is szeretné, hogy a mostani 12 helyett legfeljebb 3 rolleres cég működjön a városban, illetve a rollerek számát is korlátozná.
Az érvényben lévő szabályok szerint a járdán rollerezést 135 eurós (38 ezer forintos) bírsággal sújtják, a járdán való parkolásért pedig 35 eurós (10 ezer forintos) büntetés jár. A szolgáltatókat ugyancsak megbírságolják a városszerte elhagyott rollerekért, amelyeket aztán a közterület-felügyelőknek kell begyűjteniük.
A párizsi rollerkáoszt jól illusztrálja Isabelle Vanbrabant nemrégi balesete: a párizsi Operaház zongoraművészét májusban egy rolleres gázolta el, jobb karja több helyen eltört, még nem tudni, teljesen meggyógyul-e. A gázoló először cserben is hagyta, miután fellökte, csak a kiabálására tért vissza és hívott segítséget.
Budapesten május elején indult el az első közösségi elektromosroller-szolgáltatás, a Lime, amit indulásakor az Index is kipróbált.