Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Életmód cikkek
Tíz órakor valóban üres volt az átrium, biztonsági őrök suhantak halkan az indadíszítéses mozaikpadlón, a szecessziós oldalajtókat időnként guide-ok tárták fel udvariasan a szállodalátogató csoportok előtt, megnyerő mosollyal hagyva figyelmen kívül elképedt botorkálásukat.
Mindent belengett az átható liliomillat és a szívélyesség. Az utóbbi meglepett, de nem azért, mert szállodák terén tapasztalatokat eddig főleg az alsóbb kategóriák terén gyűjtöttem. Igaz, ebben a régióban rekordgyanús helyezésem van egy észak-pakisztáni hotel féldolláros árával. A vendég státuszát látványosan soha el nem érőket övező kedvesség a bejutáshoz szükséges félnapos telefonhadjáratom tükrében tűnt lefegyverzőnek.
A pénz nem minden
A barátságos légkör leple alatt a recepciós lány azonban az élet szikár tényeivel szembesített. Kiderült, hogy a Greshamben megszálló gazdagok egyáltalán nem abból a körből kerülnek ki, amelyik számolatlanul költi, hanem abból, amelyik keresi a pénzt. A látogatásokat is azért szervezik erre az időpontra, mert vendégek ilyenkor már kirajzottak a városba üzleti ügyeiket intézni. Nem pedig könnyű sarki lúdtoll dunyhák alatt pihenik ki az előző éjszakai tivornyát.
Üvegkupola és térsűrítő Kattintson kérem a képre |
A fényben úszó hallt, a száz év távlatából is progresszívnek ható üvegkupolával, a szecessziósan burjánzó kovácsoltvasakkal, és a megmagyarázhatatlan funkciójú, bronz óriáshagymákkal végül is egy olyan űrhajó belső teréhez hasonlítottam, amilyet David Lynch tervezett volna, ha megengedik neki, hogy elkészítse a Dűne további részeit.
Zsolnay forever
Az űrhajó hangulatot az üvegkupoláról lógó, háromméteres, tejüveg mókusfarokra emlékeztető térsűrítő is fokozta. Vajon kinek állhatott szándékában, hogy decens csillagközi járművé alakítsa Pest központi elhelyezkedésű épületét? - tettem fel magamnak a kérdést, majd információs hiénaként belehallgattam Kruppa Gábor építész éppen folyó interjújába. A vezető építész szavaiból kiderült, hogy az eredeti tervező, Quittner Zsigmond áll az ügy mögött.
A palota helyreállításáért felelős fiatal szakember a Reuters kamerái és az Index fülei előtt ugyanis elmondta, azzal bízták meg, hogy a palotát pontosan az eredeti állapotba állítsa vissza.
Talpig Zsolnayban Kattintson kérjük a képre |
A Zsolnay-csempés falak helyreállítását nehezítette, hogy a speciális máz titka a legendás tulajdonossal együtt szállt a sírba. Mivel a jelenlegi Zsolnay gyár hasonló minőségű anyagot már nem tud előállítani, a kivitelezők túlvilági kapcsolatokkal rendelkező médiumhoz pedig nem akartak fordulni, alvállalkozókat bíztak meg az eredetit megközelítő minőségű csempék megalkotásával. Az osztrák cég megkereste a Zsolnay gyár egykori dolgozóit, és a felidézett emlékekből alkották újra a receptet. A hivatalos vélemény szerint olyan jól, hogy a hetven százalék eredeti és a harminc százaléka új csempe közt nem látható a különbség.
Öszvér szecesszió
A Gresham Budapest egyik legimpozánsabb épülete, ismerte el Kruppa, de hibásan emlegetik a szecesszió iskolapéldájaként. A palota csak az építész számára feltáruló képe, az alaprajz ugyanis neobarokk jegyeket mutat. A konzervatív alapstruktúrára utalnak a szabályos kiosztású ablakok, és az épület alsó részének masszív formái.
A vezető tervező megosztotta velünk elméletét, miszerint a Greshamet klasszicizáló stílusban kezdték építeni, és a munkálatok során lazult a koncepció szecesszióssá. Erre utal, hogy míg az épület lábát tömör formák és a gránit jellemzik, a felépítményt a hullámzó síkok, tornyok, rézburkolatok és mozaikok teszik könnyeddé.
A Gresham félúton van a hagyományos és a modern közt, mert egyszerre használ kézi munkát és tömeggyártott elemeket, stílusa egyrészről racionális, másik oldalról viszont merész, fejezte be beszédét megnyerő mosollyal az építész.
Egymillió forintos kilátás
Merészség helyett én inkább a szolid elegancia jegyeit láttam magam körül, miközben Pálfalvi Márta PR-os végigvezetett a folyosókon, amik azon túl, hogy csendesek voltak, olyan üresen álltak, mintha Kubrick Ragyogását akarnák újra forgatni. Kiderült, hogy erről szó sincs, viszont a 179 szobából eddig 30-at adtak ki. Mielőtt érdektelenséget és közelgő csődöt vizionáltam volna, a sajtós hozzátette, hogy ennyivel már túl is teljesítették a terveket. A harminc szobának egyébként még egyikét sem bérlik magyarok, igaz, nászéjszakákra már vannak foglalásaik.
Kilátás Kattintson kérjük a képre |
A Dunára néző szoba art deco stílusát leginkább középkorú rock sztárok igényeire alakíthatták ki, habár az ablakkal szembe állított kanapéra könnyedén oda tudtam képzelni néhány világhírű műgengszter rapsztárt is, amint a hölgybarátaik társaságában elfogyasztott italok fölött végignéznek a budai hegyek panorámáján, és nem jut eszükbe semmi, így inkább a beépített plazmatévére koncentrálnak.
Szimulakrum
A budai hegyekről egyébként nekem sem jutott eszembe semmi, a melegen fénylő rézburkolatok, a hibátlan mozaikpadló, a diszkréten kiállított kisplasztikák és az ólomüveg arcképek viszont furcsa, ismeretlen dimenziót rajzoltak ki.
|
A valósághoz pedig csak nagy pénzekért lehet hozzájutni. Olyanoknak, mint az indiai úr, aki éppen a kulcsát vette át a recepciónál. Alacsony volt, barna szövetnadrágja mellett nejlonzacskót lóbált, amint elindult a valóság kis darabja felé, ahol majd bekapcsolja a plazmatévét.
|