Dalolj a profitért!

2005.05.29. 23:27
Egymásba karolva, ringatózva éneklik az alkalmazottak a vállalati himnuszokat, vagy titokban kiröhögik a színpadon daloló felsővezetést? Növeli vagy éppen rombolja a munkamorált a céghimnusz? Vállalati balladák, céges indulók és az iparág, amely különálló nemzetállamnak próbál hazudni minden apró kft.-t.

Egyre több magyar vállalat készített saját céghimnuszt, és a cégrendezvényeken rendre el is játsszák, hogy ezzel fokozzák az alkalmazottak munkakedvét, és kialakítsák bennük az összetartozás érzését. De vajon nem idegen-e az európai vállalati kultúrától ez a nemzetállamokat utánzó szokás, és eléri-e egyáltalán a kívánt hatás? Vagy az alkalmazottak a cégdallamok felcsendesülésekor büszkeség helyett inkább szégyen önti el?

Csak egyszer hangzott el

Legutóbb a Magyar Külkereskedelmi Bank céghimnusza szivárgott ki az internetre. A céghimnuszokkal kapcsolatos ambivalens érzelmeket jól jellemzi, hogy amikor a Figyelőnet megkérdezte a bank illetékeseit, hogy mégis miért rendelték meg az "MKB, MKB, MKB / érzem, itt a helyem, / MKB, MKB, MKB, / legyünk, ha gondolod, / de csak, ha gondolod, / egymásé" refrénű dalocskát, a cég rögtön védekező harcállást vett fel.

"A dal a marketingosztály ötletére született meg. Egyszer a vállalati vacsorán hangzott el, majd az azt követő hétfőn minden munkatársunknak ezt játszotta le a számítógépe, amikor bejelentkezett rá. Egyelőre nem tervezzük a dal későbbi felhasználását" - nyilatkozta május 25-én az MKB sajtószóvivője a Figyelőnetnek.

Az MKB céghimnuszról az Index-közeli Homárban kialakult vita is jól jelzi, hogy a vállalati dalok Magyarországon nem érik el azt a hatást, amit a cégvezetők várnak tőlük. Az MKB-dalról szóló posztra reagáló olvasók közül többen jelezték, hogy részt vettek a banknak azon a rendezvényén, ahol először elhangzott az induló, és nem tudtak megszólalni a röhögéstől, vagy éppen sokkos állapotba kerültek, és kénytelenek voltak nagy mennyiségű bor elfogyasztásával védekezni az őket ért negatív hatások ellen.

Állam az államban?

A céghimnuszok először Japánban és Ázsia más gazdasági központjaiban jelentek meg, ahol nem ritka, hogy valaki az egész életét egyetlen munkahelyen éli le. Ázsiában a cégek olyan érzelmi kötődést igyekeznek kialakítani a dolgozókban, amely leginkább a nemzeti identitásra hasonlít, éppen ezért a céges ünnepségeken gyakran éneklik el a cég himnuszát, és ünnepélyesen felhúzzák a vállalati lobogót is.

A legtöbb ázsiai cég azonban nem csak jelképhasználatában hasonlít egy államra, hiszen éppen úgy igyekszik gondoskodni alkalmazottairól, mint egy ország, ezért széleskörű szociális ellátásokat kínál a céges bölcsödétől a vállalati kórházon át egészen a nyugdíj-kiegészítésig.

Az amerikai és európai vállalti kultúrától idegen ez a fajta gyámkodás, az általunk megkérdezett szakértők szerint éppen ezért a jelképek használata legtöbbször csak értetlenséget vált ki a dolgozókból.

"A céghimnuszok az alkalmazottak büszkeségét és küldetéstudatát hívatottak növelni, de véleményünk szerint az amerikai és európai kultúrában ez a módszer nem igazán célravezető" - mondta el kérdésünkre Bede Rita, a British-American Tobaco magyarországi leányvállalatának médiakapcsolati vezetője. Szerinte céghimnuszok helyett a magyar vállalatok inkább kevésbé formalizált vállalati ünnepségekkel növelhetik hatékonyan az alkalmazottak kötődését és munkamorálját.

Hasonlóan látja Buzásy Mónika, a Procter & Gamble emberierőforrás-igazgatója, aki szerint az európai vállalati kultúrában a céghimnuszok akár negatív reakciókat is kiválthatnak az alkalmazottakból.

Lada-ballada és európaprikás

Az eltérő vállalati kultúra és a szakértők ellenkezése ellenére Európában és Amerikában is egyre gyorsabban terjednek a céghimnuszok. Szinte minden multinacionális vállalatnak van saját zenéje, amely gyakran nem csupán lelkesíteni, de elandalítani is szeretne, elég, ha csak a Philips Philips was my first love című slágerét említjük.

Írjon céghimnuszt az Indexnek!
Dallamos ballada, ringatózó reggae vagy éppen szeletelős drum and bass? Ön szerint milyen himnuszra könnyezzenek büszkén ezentúl az Index dolgozói? Most megmondhatja, hogy mit óbégassunk kábultan, de önérzetesen a vállalati ünnepségeken.
Legyen Ön a mi Komáromi Pityunk, írja át valamelyik ismert dal szövegét, vagy kottázza le saját szerzeményét! Alkotásaikat megoszthatja velünk és másokkal is ebben a topicban!

Magyarországon ismert zenészek is írtak már céghimnuszt, így Presser Gábor felelős a KFKI-dalért, a Megasztár-közeli United a Multireklámnak komponált dallamot, Gerendás Péter pedig a Hinterland építészirodának írt balladát, mégis általában a b osztályú hakniművészek kiváltsága a vállalati nóta. Írt már céghimnuszt többek közt Heilig Gábor a HungaroLada Export-Import Kft.-nek Lada-ballada címen, amit a Vágó István fémjelezte Favágók zenekar is előadott, de a céghimnuszok koronázatlan királya mégis Komáromi István egykori rendőr, aki több mint harminc vállalati dalt írt már.

"Soha nem írok pénzért, felkérésre céges dalokat, csak a barátaimnak komponálok, ha valami megfog az általuk vezetett cégben" - állítja Komáromi István, aki minden bizonnyal ilyen ihletett, és önzetlen állapotban komponálta többek közt a Kürt Computer vagy a Pest Megyei Temetkezési Vállalat dalát.

Komáromi ráadásul nemcsak cégeknek, hanem rendezvényeknek is szívesen ír dalokat, ő komponálta például a tavaly május elsején Kalocsán rendezett Európaprikás elnevezésű szabadtéri gasztronómiai rendezvény himnuszát, amiben arra buzdít benne, hogy "táncoljunk együtt hajnalig, járjuk le a paprikást!".

Showbiz kalandtúra

A cég csodálatos jövőjét a piac kék egére felfestő vállalati himnuszoktól kicsit eltérő megoldást kínál a Six 'n' Ace elnevezésű magyar vállalkozás. Ígérete szerint a felsővezetőkből pár hónap alatt popsztárokat farag. A Showbiz kalandtúrának nevezett tréningen a kiválasztott vállalati menedzserek profi zeneszerzők, szövegírók, táncoktatók és stylistok segítségével elkészítenek egy, a cég életéről, küldetéséről szóló dalt, majd egy cégbulin elő is adják a tomboló beosztottak előtt.

"Mi keressük meg ajánlatunkkal a cégeket, hiszen a cégvezetők gyakran nem is tudják, hogy ilyen csapatépítő tréningek is léteznek" - mondja el Simon Attila, a Six 'n' Ace ügyvezető igazgatója, aki szerint csak az igazi "rock and roll vezetők" vágnak bele egy ilyen vállalkozásba.

A Six 'n' Ace honlapjának tanúsága szerint a Raiffeisen Bank, a Motorola, a UPC, az Inter-Európa Bank és a Lindab építőipari cég vezetőségében is igazi rock and roll arcok ülnek, ugyanis többek közt ezek a cégek rendelték meg az akár tízmillió forintba is belekerülő kalandtúrát.

"Nem könnyes, felemelő himnuszokat írunk, csupán arra figyelünk, hogy a dalban szerepeljenek azok a fordulatok, amelyeket csak a cég munkatársai értenek, a szám minden sorába elrejtünk valami belső poént" - jegyzi meg Simon Attila, aki készített már rock-, hiphop- és funkyszámot is különböző cégeknek.

A Six 'n' Ace ügyvezető igazgatója szerint a legtöbb felsővezető először megijedt, amikor megtudja, hogy több száz ember előtt kell énekelnie, de hamar megnyugszanak, amikor megmutatják nekik, hogy mit képes kihozni a modern stúdiótechnika a legpocsékabb hangból is.

Simon szerint a siker titka, hogy csak profikkal dolgoznak. A dalszerző, Kiss Gábor írt már slágert Cseháti Zsuzsának és Gáspár Lacinak is, a stúdiómunkákat az Ákossal, Zoránnal, Presser Gáborral is együttműködő Dorozsmai Péter szakembergárdája végzi, a csapatok énektanára az Unisexből ismert Szekeres Adrien, de még a stylistok is neves szakemberek.

Ha lebutít a meló

Ez a stáb készítette a Six 'n' Ace honlapján található gyöngyszemeket, mint például az Inter-Európa Bank Lássam, hogy élsz! című számát, amely egy céghimnusztól szokatlan őszinteséggel vallja be, hogy a bankárokat csak az alkohol mentheti meg az unalomtól, hiszen ahogy a cég felsővezetői énekelték egy minden bizonnyal fergeteges cégpartin, "ez az a nap, amikor benyomni jó, ilyen az IEB, ha lebutít a meló".

A Six 'n' Ace referenciái közt van még a UPC Széles sáv és mosoly című diszkóhimnusza - "hétszáz UPC-szív ma egyszerre dobban, egy éjszakán át pancsolunk a borban, de holnap ne nézz szemrehányóan rám" -, vagy éppen a Lindab slágere, amely szokatlan irodalmi utalással azzal a felütéssel kezd, hogy "mint a nagy költő, már mi is sínen vagyunk", de azért a refrénre visszatalál a céghimnuszok hagyományaihoz, és a felső vezetés egy emberként énekli a munkamorál emelésének érdekében, hogy "amíg nyomjuk a gázt, és fogynak az ereszek, a jelszó: Lindab - Biatorbágy!".