További Életmód cikkek
"Több embert öltek meg ebben a kereszteződésben, mint bármelyik más amerikai utcán. Az 1980-as évek bandaháborúi zajlottak a kínai negyednek ezen a részén" - árulja el egy hang a telefonban annak a New York-i járókelőnek, aki bennfentesként ismeri a Yellow Arrow projektet, vagy elég élelmes ahhoz, hogy felhívja a délmanhattani sarkon kiszúrt nagy, sárga nyílon olvasható telefonszámot.
A közeli parkban elhelyezett, sárga nyilat formázó installáció révén szubjektívebb történettel ismerkedhet meg a Manhattanben bóklászó, alternatív turista. "A Union square egyik padján próbáltam ki először a szabadban alvást New Yorkban. Éjjel megjelent egy ember, kérte, hogy játsszak a gitáromon. Hamarosan egész tömeg gyűlt körénk, többen énekeltek, köztük egy Fülöp-szigeteki srác is, remek hangja volt. Egyedül azt nem értettem, mit keres ennyi ember éjjel a téren" - számol be egy helyi lakos üzenete a hajléktalanok világába tett vidám kirándulásáról.
Titkos New York
Az üzenetrögzítős felvételek New Yorki mélységi felderítésére buzdítják a lakókat. A nagyméretű sárganyíl-szobrok ugyanis az útikönyveknek ismeretlen helyeken állítják meg a járókelőt, hogy történelmi emlékek vagy építészeti nevezetességek helyett a város földközeli sztorijaival szembesítsék őket.
A Secret New York nevű projekt az augusztus 20-tól 28-ig tartó ellenkulturális rendezvény, a Howl fesztivál egyik programjaként alakítja műalkotássá a várost. A tizenegy sárga nyilat Manhattan dél-keleti negyedében, az egykor bohémek, ma bohém megjelenésűek által lakott East Villageben helyezték el, ős-New York-i művészek, kávézótulajdonosok és fesztiválszervezők útmutatásai alapján. Minden nyílon van egy telefonszám és egy egyedi kód, amelynek tárcsázásával kiderül, hogy azokon a tereken, ahol amúgy naponta rohannak át vállvetve helyiek és turisták, később befutott művészek bóklásztak pénz nélkül, híres filmek forogtak, vagy valaki kipróbálta a parkban alvást.
A Föld mint blog
A Secret New York a Counts Media művészeti csoport mozgalmának betetőzése. A Michael Counts alapította társaság 2004 nyarán indította el a Yellow Arrow projektet. Az ötlet központi elemei a sárga nyíl alakú, és egyedi kóddal ellátott matricák voltak. A résztvevők a világ különböző, számukra fontos és szilárd halmazállapotú pontjaira ragasztották a matricákat, például egy menő, de azóta bezárt kávézó kirakatára. Ezután az aktivista sms-t küldött egy megadott számra, a helyhez kapcsolódó megjegyzéssel.
A figyelmes és jól értesült járókelő a véletlen megpillantott sárga nyílon talált kódot elküldve juthatott hozzá az információhoz. Például: "Itt menő, de engedélyproblémák miatt bezárt kávézó működött, környékbeli művészek és egyéb jófejek üldögéltek benne artisztikus cigarettafüstben. Olyan jó lenne, ha újra kinyitnának."
Hiperlink a valóságba, így nevezik a módszert az ötletgazdák.
A Yellow Arrow egy év alatt mozgalommá nőtte ki magát, és úgy tudni, jelenleg 18 ország 225 városában léphetünk be a sárga nyilakkal a globális blogba.
A Counts mediától 50 centért vásárolható, egyedi kódokkal ellátott nyilak a Föld fizikai térképe mellett kirajzolnak egy másik, gondolatokon, emlékeken alapuló glóbuszt is. A szubjektív térképet a Counts Media M.A.A.P.-nak, azaz Massively Authored Artistic Projectnek nevezve dobta be a tudatóceánba.
Biznisz
A Yellow Arrow egyébként elméletgyártásra csábítja az arra hajlamosakat, annak ellenére is, hogy mélymerülésünk után megállapítottuk: a blogbejegyzések többsége - függetlenül attól, hogy a neten vagy a valóságosan érjük el őket - belterjes, rövid hatótávolságú és érdektelen a széles közönség számára.
Vizsgálódni így inkább nagyobb magasságból érdemes, ahonnan a public art projekt tekinthető például a lokális és globális szellemes egyesítésének. A Washington Post az egészet egyenesen az 1950-es évek művészeti irányzatához, a szituacionizmushoz köti. Az anarchizmussal is rokon irányzat a városi tér személyessé tételét, a közösségi lét fejlesztését, a demokratikus és interaktív térhasználatot tűzte ki célul, majd feledésbe merült.
A mozgalom szellemisége féllegális akciókban, házfoglalásokban, street artban, alternatív művészeti műhelyekben élt tovább, mígnem a Yellow Arrow szalonképes formába hozta, és üzletileg is izgalmassá tette.
Az egykori alternatív útikönyvsorozat, a mára vaskosan mainstream Lonely Planet felvette a projektet az Experimentális utazás című könyvébe is. A kreatív útikönyv, amely saját városunkban tett túrára buzdít (utazz a reptérről a legolcsóbb módon a centrumba, keress olcsó szállást, járd be a várost, ismerj meg új embereket), tömegközlekedési kalandokra csábít (ülj fel tetszőleges járműre, utazz a végállomásokig, szemlélődj, fedezd fel a külvárosokat), a sárga nyilak ragasztgatását is ajánlja. Mindehhez a kötetben matricákat is mellékel. Eddig 300 ezer sárga nyíl kelt el a Lonely Planettel.
Igazi punk
A nyilakhoz egyébként már nem csak sms-rövidségű szövegeket lehet hozzárendelni. A Yellow Arrow honlapján képeket és rövid filmeket is feltölthetnek a valóságba bloggolók. Az elhelyezett nyilak ország szerint kereshetőek is, így rövid kutakodás után kiderült, Magyarország nincs rajta a szubjektív világtérképen.
Pedig a mozgalom nem csak a fejlett országokban terjed. Van sárga nyíl Afganisztánban is. A vad környezet miatt fordulhatott elő, hogy a kríziszónában elhelyezett egyetlen nyíl érzelmileg túlfűtött üzenettel fordul az ismeretlen dekódolóhoz: "Híres akarok lenni! Benny Remone! Igazi rockenroll!"
A városi közösség bevonásával működik a francia Space Invaders street art csoport városi pontgyűjtő játéka is, amely később egyébként ellenkulturális akcióból üzleti vállalkozás lett.