Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRoma festőnők kiállítása New Yorkban
A kiállítás két témát dolgoz fel: a romák, illetve a nők helyzetét Magyarországon. A Shukar! (Szép!) című tárlat a novemberben zárult, New York-i és washingtoni helyszíneken zajlot tmagyar kulturális évad, az Extremely Hungary utóeseménye.
A 25 képből álló kiállítás anyagát Junghaus Tímea roma származású művészettörténész válogatta a Néprajzi Múzeum és a Kuglerart gyűjteményéből - nyilatkozta az Indexnek Szuhay Péter, a Néprajzi Múzeum munkatársa. A tárlat a magyarországi roma festőnők munkáit mutatja be: a salgótarjáni születésű Oláh Jolán, a komlói Orsós Teréz és Ráczné Kalányos Gyöngyi, valamint a monori Omara (Oláh Mara) olajfestményei tekinthetők meg április 8-ig a dél-manhattani kulturális központban.
A Néprajzi Múzeum roma anyaga főként 1990-2000 között gyűjtött képekből áll. Junghaus Tímea azokat a képeket válogatta ki, amelyek a legjobban illusztrálják a romák és a nők helyzetére jellemző "kettős elnyomást". A négy Európa-szerte híres festőnő képein hangsúlyos a család és a gyermek témája.
A cigány képzőművészet az 1970-es évek végére született meg. Kezdetben a művészeket a naiv és autodidakta művészet kategóriájába sorolták. A kiállítás rendezője, Junghaus Tímea gondolatmenete azonban abból a meglátásból indul ki, hogy nem el- és leválasztani kell a roma művészeket a kortárs és a fősodorba sorolt művészektől, hanem demokratizálni kellene a művészeti életet - mondta Szuhay Péter. A Shukar! anyaga nem tekinthető naivnak. Ezek az alkotások igényesek, provokatívak és gyönyörűek, méltó módon mutatják be a magyar kortárs roma festőművészetet.