Babaarcú gésa egykedvűen feltárja kebleit egy tradicionális japán tükör előtt. Bársonyos fényű faoszlophoz kötözött gésa álmatag tekintettel nem vesz tudomást a lábaihoz helyezett szabóollóról. Meztelen fenekű nő üres szakésüvegek társaságában eszméletlenül hever egy reprezentatív szobabelsőben. Állig begombolkozott gésa kifejezéstelen szemekkel áll egy virágzó cseresznyefa mellett.
|
Tekintse meg képeinket |
"Európai ember nem értheti meg a japánok szexualitását" - rémlett fel Nobuyoshi Araki fotói előtt állva japán filmrendező barátom udvarias mosolyok között tett megjegyzése. Vitatkoztam volna, de miután elmesélte a filmet, amelyben bogárszerűen csúszkáló párok szeretkeznek másfél órán át - nem a pornográfia, hanem a magas művészet kedvéért -, jobbnak láttam hagyni az érveket.
Különösen, hogy Oshima filmjeiből tudható, Japánban a férfi és női szerepek nem fedik a nyugati normákat. A MEO kétemeletnyi kiállítása azonban még a Tabu hiperagresszív testőrei között bonyolódó negédes szerelmi drámájánál is jobban elbizonytalanított.
A nő, mint eszköz
A giccsbe hajló, máskor viszont minimalizmussal tüntető fotók szinte kivétel nélkül Araki kedvenc tárgyát, a nőt ábrázolják. A tárgy szó szerint értendő: a fotós érezhető tisztelettel és gondossággal rendezi el nőalakjait a képen, de valahogy úgy, ahogy egy porcelánbabát helyez a polcra az ember, már aki szokott ilyesmit. Akkurátusan beállítva a kezeket, a tartást, az öltözetet.
Utóbbiról egyébként csak bizonyos esetekben kellett gondoskodnia a művésznek, a nők leginkább ugyanis meztelenségüket, bozontos szeméremszőrzetüket, potméterszerű mellbimbóikat kínálják fel a lencsének. Mégsem közönséges pornográfiáról van szó. A modellek tekintetéből és tartásából ugyanis zavarba ejtő távolságtartás sugárzik. Engedelmeskednek a fotós instrukcióinak. Testükkel nem ők, hanem a férfi rendelkezik.
A megkötözött, majd kezénél, lábánál a míves keresztgerendára függesztett nő képe előtt nekem mégsem az jutott eszembe, mint a csajának magyarázó, garbós kreatívnak. Túl egyszerű ugyanis Arakit a tradicionális, férfiközpontú keleti világkép kritikusának nevezni. Meglepő módon az odaadás, a visszafogott rajongás ugyanúgy hozzátartozik ezekheza modellekhez, mint a kiszolgáltatottság. Abban, hogy akkor mit gondoljunk erről az egyszerre hideg és fülledt világról, még a fotós szubjektív, nászútján készült sorozata sem igazít el.
Hiába a burjánzó táj, a két főre terített asztal, a bensőséges ellenfény, a feleség, Yoko ugyanolyan babaszerű eleme a képeknek, mint a sonkaként lógó modellek.
Kelet-európai misztikum
|
Nobuyoshi Araki élete és munkássága
| | Araki 1940 ben született Tokióban, 1959-től fotográfiát és filmezést tanult a chibai egyetemen. 1963-tól egy reklámcég fotósaként dolgozott. Itt ismeri meg későbbi feleségét, Yokot.
Híressé az 1971-ben Yokoval kiadott "Un Voyage sentimental" című albummal vált. Ez a fotósorozat a nászútjuk egyszerű pillanatait, intim szituációit, a napok múlását mutatja be.
Araki mániákusan fotózta a mindennapok apró részleteit, a képeken többnyire felesége életszerű cselekvéseit örökítette meg. 1990-ben, Yoko halálával ért véget a szisztematikus képgyártás. A legenda szerint ezek után néhány hónapig csak felhőket fotózott. Később visszatért a nők fényképezéséhez: prostituáltakról, iskolás lányokról készített felvételeket. Kiállításait világszerte nagy érdeklődés, gyakran felháborodás kíséri, amely egyes esetekben a képek elkobzásához, feljelentésekhez vezetett.
|
|
Úgy tűnik messze vagyunk Japántól ahhoz, hogy kontextusában értelmezzük a zavarba ejtő felvételeket. Arakinak a normális-abnormális viszonyát feszegető kérdéseit pedig a szexuális fantáziák teljes spektrumát biztosító internetes anyagok teszik súlytalanná.
Valószínűbb, hogy az egzotikum, a kimért stílus és a felkavaró tartalom keveredése ragadja meg a néző tekintetét, indítja be a fantáziáját. Történetek állnak össze a fejünkben, de ezek egyáltalán nem távol-keleti, hanem magyar sztorik lesznek.
Következtetésünk helyességét jelzi egyébként a MEO galéria szokatlan kiállítási koncepciója is, amely mellőzi a fotók közel felének megvilágítását, a címek, elkészítési helyek és dátumok feltüntetésével együtt, a végletekig fokozva Araki művészetét belengő, kelet-európai misztikumot.
Elhidegült erotika és luxus, kiváló papíron
| | Őszinte elismeréssel csettintett az Index riportere, amikor a Műcsarnok könyvesboltjában meglátott egy vaskos, első pillantásra fél négyzetméteresnek kinéző kötetet, 400 000 forintos árcédulával. Közelebbi tanulmányozás után kiderült, hogy csak 34,5-ször 50 centiméter, viszont a kiírt összeg tényleg négyszázezer forint, és tényleg egy könyvről van szó, ráadásul pont Araki fotóalbumáról.
Az értelmetlenül drága dolgok nagy rajongójaként kérdésekkel árasztottam el az eladót. Kiderült, hogy a 632 oldalas albumot - amit a különleges kivitel miatt úgy becsomagoltak, hogy nem lehet belelapozni, viszont tartozik hozzá egy kisebb formátumú ízelítő kiadvány - kedvenc kiadóm, a Taschen adta ki. Araki az összesen kinyomtatott 2500 példány mindegyikét saját kezűleg dedikálta. Hiába a lenyűgöző fotók, még egyetlen magyar milliomos sem vásárolt a kötetből. Bezzeg a Taschen óriás-sorozatának első darabjából, a Helmut Newton aktalbumból korábban három is elkelt, pedig közel kétszer ennyibe került. Igaz, ahhoz magán a könyvön kívül - ami 50-szer 70 centis és 30 kilós - tartozott egy fémasztalka is, amit maga Philippe Starck, a XX. század legviccesebb popkulturális dizájnere tervezett. A vevők nem néztek ki kiköpött fotórajongóknak - utalt az eladó arra, hogy a sznobizmus milyen drága kalandokba hajszolhatja bele az embert. A Helmut Newton-album egyébként világrekorder: az első kinyomtatott példány, amit a fotókon szereplő összes híresség aláírt, 304 000 dollárért kelt el 2001-ben, egy berlini jótékonysági árverésen. Soha ennyit nem adtak XX. században kinyomtatott könyvért.
Szily László |
|
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!