Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A magyar pavilonban Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) projektje volt megtekinthető, Timár Katalin kurátor rendezésében.
"A kiemelkedő nemzeti kiállításért járó Arany Oroszlánt egy olyan pavilon kapja, ahol az építészet és a kultúrtörténet segítségével elgondolkodtató és költői kapcsolatokat hoztak létre a tartalom, a képi nyelv és a kiállítás architektúrája közt. A zsűri elismerésre méltónak tartja a művész megközelítését is, amellyel a modernitást, illetve annak utópiáit és kudarcait vizsgálja közös történelmünk kontextusában" - áll a Műcsarnok közleményében idézett indoklásban.
A díjat szerda délben az Arsenaléban, a Teatro alle Tese-ben Davide Croff, a Velencei Biennále elnöke és Robert Storr, az 52. Velencei Biennále igazgató főkurátora adta át dr. Petrányi Zsoltnak, a Magyar Pavilon nemzeti biztosának, Timár Katalin kurátornak és Andreas Fogarasinak.
A Biennálé történetében eddig négy magyar, illetve a magyar pavilonban kiállító művész kapott díjat: Ferenczy Károly 1905-ben, László Fülöp 1907-ben nyert festészeti aranyérmet, Aba Novák Vilmos 1940-ben kapta meg a legjobb külföldi festőművésznek járó díjat, Joseph Kosuth pedig 1993-ban a biennále különdíját. A magyar pavilon most nyert először Arany Oroszlán díjat.
"Hatalmas elismerés a pavilonnak és a magyar művészeti szcénának is ez a díj" - mondta Tímár Katalin, a pavilon kurátora az Indexnek. Hozzátette: bár hetvennél több nemzeti pavilon szerepelt a biennálén, a díjátadáson a szakmai közönség úgy vélekedett: teljesen egyértelmű volt, hogy a zsűri a magyar kiállítás mellett döntött.
Andreas Fogarasi a magyar pavilon makettjével
A magyar pavilon témája idén a budapesti művelődési házak világa volt. A pavilonban néhány nagyméretű, fekete doboz szolgált vetítőteremül, amelyekben hat budapesti művelődési házról készült rövidfilmet nézhettek meg a látogatók. (A magyar pavilonról helyszíni riport itt, a kiállítás témaválasztásáról bővebben itt.
A biennálén a pavilondíj mellett még négy kategóriában osztanak Arany Oroszlánt, az életműdíjat idén Malick Sidibé, a központi kiállítás legjobb művészének járó díjat León Ferrari, a legjobb 40 év alatti művésznek járó díjat Emily Jacir kapta. A kortárs művészet területén tevékenykedő kritikusnak vagy művészettörténésznek járó Arany Oroszlánt Benjamin Buchloh-nak ítélték. Két különdíjat hirdettek idén, egyiket Nedko Solakov, a másikat a litván pavilon kapta.