Szűk szavak, tág terek

2000.05.04. 14:01
Soha nem idéztem még sajátmagamat, de annyira büszke vagyok rá, hogy, mint a rémregények hátulján a híres íróktól a recenziókat, viszontláthattam tavalyi soraimat egy idei meghívón, amely erről az előadásról szól. Így hangzott: "A színpadon hét lény, tudattalan utazásunk főszereplői, magas, alacsony, meztelen és színtelen...Ismerős, elnyomott nagyvárosi energiák, néhány egyszerű és pontos, ősi mozdulatsorba feszítve, a jeleléstől a szexuális aktusokig, minden, ami verbális mankók nélkül élni tud, és az nem kevés. Felpörgetett butoh, grafikus térredukció, lynches lázálomképek. Az egész úgy kezdődik, mint egy robbanás, és úgy is ér véget."
Az előadás bemutatója óta eltelt egy év és az egyes kritikusok szerint zöldnek és lilának titulált koreográfus Frenák Pál ezzel a darabbal mégis bebizonyította, hogy majdnem mindent tud térről és időről és rá se ránt a színpadi hármas egységre meg a szakírókra. És játszották újra a kortárs művészetek fellegvárában. Mit is mondjak, ennek nagyon tudok örülni. A Tricks and Tracks beérett azóta, ahogy Frenák ösztöndíja is a felkelő nap országában.

A kristály felépült, a színpad helyén üveghegy, amit iszonyú vibrálások ráznak, de a nemes szerkezet nem omlik össze. Minden színész típusfigura, mindenki tudja hol kell bejönni és kifelé a sétát tovább folytatják, mint ahogy azt szem fel tudja fogni, párhuzamosokat húznak a Liliom utca végéig. Tíz méter magasból belendül kötélen egy meztelen test, félig "párnakönyvvé" írva, keresi a másik felét ide-oda himbálózva. Veszélyillúzió nyílt színen. Egy percig se higgyük, hogy a színpad csupán horizontális.

Itt kérem négy dimenzióban működik a tér, negyedik a lélek és, amit látunk a számunkra ponttá zsugorodott színpadon, az a végtelenben ér véget. Hozzá pedig helyben komponálja technozenét a ritmusfelügyelő, de hiába az illúzió, hogy ez egy folyamatos dübörgés, abban ugyanannyi a csendszünet, mint a zaj. A szavak már tényleg feleslegesek.