Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA magyar képregény egyik ígéretes tehetsége, Futaki Attila nem tudott arról, hogy a finn nép és a magyar intézetigazgatók milyen érzékenyek, ha szexualitásról van szó. Így megdöbbenve vette észre a képét kiállító galéria honlapján, hogy valaki eltávolította festménye egy elemét, a vászonra ragasztott óvszereket.
Az alkotó csak közvetve értesülhetett munkája átalakításáról, a képet ugyanis Helsinkiben állították ki. A borotvapengékből készített kerettel és két kotonnal kiegészített festmény egy nemzetközi képregény-kiállítás magyar tárlatának részeként került Finnországba, sok más magyar alkotó munkájával együtt.
Futaki Attila levélben érdeklődött a kiállítás kurátorától képének átalakulásáról, és meglepően egyenes választ kapott: "A finn csaj meg én is úgy éreztük hogy az gyerekes túlzás, ráadásul a magyar intézet igazgatójának szobájával szemben került elhelyezésre, nem kockáztattam hogy leszedeti a képet úgy ahogy van. Jobb így mindenkinek."
A biztató zárszavak ellenére is úgy gondoltuk, személyesen kérdezzük meg a kurátort, Zsigó Biankát, mi váltotta ki a beavatkozást. Vajon a világ számára észrevétlen konzervatív fordulattal vége lett az északi népek legendás szabadosságának? Vagy a magyar intézet munkatársai idegenkednek a fogamzásgátlás bizonyos módszereitől?
Biztosak voltunk benne, hogy a szexualitás párás mélységeiben rejtezik a válasz, hiszen a megcsonkított kép témáját tekintve meglehetősen nyomasztó. Az óvszerek eltávolítása pedig semmit nem enyhített a fekete, fehér, piros kockák brutalitásán. A valóság azonban megint csak sokkal szárazabbnak bizonyult.
Hülyeség
"Ez hülyeség" - válaszolta az eseményt szervező Karton Galéria kurátora, Zsigó Bianka, de aztán kiderült, hogy nem a festményről beszél, hanem arról, mi miért írunk cikket az önkényes cenzúra témájában. Az esetre terelve a szót Zsigó Bianka rávilágított, hogy az egész a művész érdekében történt.
"Gyerekes gesztus volt óvszereket ragasztani a képre. A kép sérthette volna a magyar intézet munkatársait, pedig ők biztosítottak lehetőséget a kiállításra. És a kiállításra gyerekeket is visznek.
Mi nem kiszúrtunk Attilával, hanem segítettünk neki. Az óvszerek kitakarták a kép nagy részét. Így most jobban látszik, hogy milyen fantasztikusan rajzol."
A kurátor szerint nem volt idő arra, hogy Futakival egyeztessék a tervezett változtatást. Zsigó ugyanakkor nem adott egyértelmű választ arra, előfordult-e korábban is, hogy a Kartonban kiállított munkákat a kurátor kicsit átalakította. "A művésszel egyeztetve történtek ilyenek" - mondta szűkszavúan a diplomával még nem rendelkező művészettörténész.