Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A Budapesti Őszi Fesztivál (BÖF) honlapja szabatos választ ad a Nyugati vagy a Blaha Lujza tér nagy, sárga kérdéseire. Az objektumok funkciójukat tekintve köztéri szobrok alkotására buzdító pályázati kiírások. A cél olyan meglepő, hogy még az egyik ötletgazda, Bakos Gábor is meghökkent, mikor szembesítettük az olvasottakkal.
Bombasztikus
"Azt írtuk volna, hogy haladó szellemű és eredeti alkotások létrejöttét szeretnénk ösztönözni?" - kérdezte a képzőművész, aki egyébként a Felvonulási téri plakátpályázatot szervező ARC tagjaként vált ismertté. Hamarosan kiderült azonban, hogy - bár az idézett mondatot a szervező felolvasás után "kissé bombasztikusnak" találta - a szándékuk valóban köztéri szobrászatunk megújítása. Bakos szerint ugyanis a jelenlegi alkotások nem a köztereket használó emberekhez szólnak. Az utcai szobrok, emlékművek inkább a politikai-hatalmi reprezentáció objektumai. "Ne csak halott politikusok és államférfiak legyenek láthatóak az utcákon" - fogalmazta meg törekvésüket szemléletesen Bakos.
"A szobrok kerüljenek le a talapzatról a föld szintjére, ahol az emberek valóban kapcsolatba kerülhetnek velük" - utalt a jelenleg a Ludwig Múzeumban kiállító képzőművész arra, hogy pályázatukkal a köztéri művészetben eddig másodlagosnak számító esztétikai oldalt erősítenék.
Kiskanál és a vandálok
Bakos pozitív példaként hozta fel a Móricz Zsigmond körtéri, fűthető "kavicsokat". Irányvonalat adva pedig elmondta, olyan alkotásokat látna szívesen, mint például egy hatalmas kiskanalat formázó alkotást a Liszt Ferenc téri kávézó övezetben.
Kiemelte ugyanakkor, hogy a pályázási feltételek közt semmilyen műfaji, technikai kitétel nem szerepel. A zsűri csak azt vizsgálja, a pályamunka illeszkedik-e a hét helyszín, a Blaha Lujza tér, a Deák tér, a Ferenciek tere, a Gellért tér, a Kálvin tér, a Moszkva tér és a Nyugati tér stílusába, és hogy megállja-e a helyét, mint műalkotás. Szó lehet tehát hagyományos szobrokról vagy akár komoly technikai hátteret felvonultató multimédiás alkotásokról.
A hazai viszonyok ismeretében Bakos egyetlen kritériumot emelt ki. Mivel sárga kérdőjeleiket a Ferenciek terén és a Moszkva téren már összetörték, fontos, hogy az alkotások anyagukat és szerkezetüket tekintve is fel legyenek készítve a találkozásra az utca népével.
Hat hét a világ
|
Ráadásul ezek az alkotások "nem az örökkévalóságnak készülnek", hanem a 2004-es Őszi Fesztivál hat hetes időtartamára, mondta. Éppen ezért az alkotásokat a szervező szerint célszerűbb nem márványból vagy bronzból, hanem például műgyantából tervezni.
A pénzről szólva kiderült, hogy egyelőre még folyik a támogatók keresése, és "az ARC tapasztalataiból okulva" Bakos Gábornak "nincsenek illúziói".
"A hatalom kopjon le"
Sugár János képzőművész pozitívan nyilatkozott az ARC köztéri szoborpályázatáról. A nyári Moszkva tér köztéri képzőművészeti kiállításban is résztvevő művész Bakos Gáborhoz hasonlóan a civil szféra köztéri megnyilvánulásának jelentőségét hangsúlyozta. "A hatalomnak le kell kopni ebből a szférából" - fogalmazta meg indulatosan Sugár.
Szerinte véget kell vetni annak, hogy környezetünket a "hatalom pénzén és a hatalom elvárásainak megfelelően készített alkotások" határozzák meg. Mivel lakóhelyünk atmoszféráját még mindig "rossz ízlésű politikusok" formálják, támogatni kell minden olyan kezdeményezést, ami "a lakók, a környezet, a művészek szerepét növeli", foglalt állást a projekt mellett a képzőművész.
Végezetül rámutatott arra, értékes köztéri alkotások különösen fontosak a kreativitást háttérbe szorító oktatási viszonyaink közt. Amikor a "street art és a graffiti" világosan mutatják, hogy erős igény van környezetünk formálására.