Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A fegyverkezési versenyt a Szépművészeti Múzeum robbantotta ki 2003-ban a Monet és barátai című sztárkiállítással (200 ezer látogató), majd villámháborús stratégiájának megfelelően Giacomettivel kívánt végső csapást mérni a hatósugarába eső kulturális intézményekre.
A legközelebb fekvő Műcsarnoknak ezek után közel háromnegyed év kellett a talpra álláshoz, igaz, a decemberben megnyitott 400 év francia festészete című kiállítása a maga 300 ezer látogatójával méltó válasznak bizonyult. A konfliktus a Ludwig múzeum újabb három hónappal későbbi belépésével eszkalálódott. A Pompidou központ által kidolgozott, korszerű csapásmérő kiállítás hatékonyságát növelte, hogy szövetségesként mögöttük állt a Művészetek Palotája is.
Nem forradalmár
Az első pillanattól nyilvánvaló volt, hogy a Nemzeti Galéria Munkácsynál jobb fegyverzettel nem szállhatott volna be a háborúba. Munkácsy nem csak jelenleg a legismertebb és legkelendőbb magyar festő, hanem már életében sztár volt. Képei rekord áron keltek el munkásságának derekán, sok festményét pedig egy előnyös szerződésnek köszönhetően már akkor eladták, amikor a festő még csak a vázlatokat vitte vászonra párizsi műtermében.Munkácsy ráadásul nem a default magyar művészsorsot élte meg. A nyomorgást húszéves koráig letudta, onnantól támogatás, szakmai elismerés, külföldi tanulmányok mentén ívelt fölfelé pályája. Gyorsan tanult és könnyen alkalmazkodott, így tökélesedő technikájához mindig talált új, de a közönség számára már ismert és kedvelt formákat.
Munkácsy nem volt forradalmár, nem taposta lábbal a konvenciókat, nem kutatott új kifejezési módok után, és mindezt hódolatukkal hálálták meg a tömegek. A tömegek ugyanis nem szeretik a forradalmárokat, sem akkor, sem ma, amit a kiállítás megnyitásának első reggelén kialakult, hosszú sorból magunk is megállapíthattunk. A festő életében egyébként a Milton című képéért a párizsi világkiállításon odaítélt aranyérem, egy műgyűjtő tíz évre lekötött szerződése, és a rendszeres megrendelések jelezték, hogy a siker a kellemben és a magabiztos kézben rejlik.
Munkácsy festett ugyanis népi életképet érzékenyen, tájképet romantikus hatásokkal, szalonképeket mértékletes pompával, a vallási témájú festményeket pedig az elvárt pátosszal. Mindamellett vásznai pályatársainak is szolgálhatnak meglepetésekkel. Akiket ugyanis nem nyűgöz le a témaválasztás, azok a kompozíciók érettségén, a finom jellemábrázolásokon és az ecsetkezelési technikán merenghetnek el.
Újabb front
A nehéz, arany keretben lógó vásznakat a Műcsarnok Mesterművek című kiállításáról ismert módon vörös, zöld és kék szalonokban állította ki a Galéria. A pompát némileg ugyan csökkentik a szűk, és talán a légkondicionálók hiánya/elégtelensége miatt levegőtlen terek, de azért egyértelmű: Munkácsyval az MNG kijátszotta ütőkártyáját.A háborús stratégiára érzékeny műértő ebben a helyzetben joggal várja a pillanatot, amikor a lépéskényszerbe hozott Műcsarnok előrukkol Dalival, hogy aztán a Közlekedési múzeum az "Orient Expressz és Agatha Christie csontváza" című tárlatával, majd a Mezőgazdasági múzeum "Gazdatüntetések a honfoglalás előtt és után" című kiállításával beláthatatlan folyamatok vegyék kezdetüket.