Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Géniuszok és remekművek kiállítás-sorozat ötödik részeként a 20. század legismertebb és az egyik legellentmondásosabb művészét szerelmein keresztül mutatja be a centenáriumát ünneplő Szépművészeti Múzeum.
Új nő, új korszak
A hétmilliárd forintra biztosított Az olvasmány
A kiállítás központjában a párizsi Picasso Múzeumból kölcsönzött, Az olvasmány> című kép áll, amit a zseni 1932-ben festett Marie-Thérèse Walterről. A kép kubisztikus formatorzítások ellenére portrészerűen mutatja be a festő kedvesét és múzsáját. Picasso csak húsz évvel később, feleségének, Olga Koklovának a halála után kérte meg Marie-Thérèse kezét, aki - mivel a gesztust már elkésettnek érezte - elhárította az ajánlatot.
Pablo Picasso (1881-1973) minden korszaka egy-egy újabb asszony színre lépésével függött össze. A kiállításon szerepel Picasso első párizsi szerelme, Madeleine anyaként, vagy Picasso első élettársa, Fernande Olivier, akihez egy életen át barátság fűzte és a festő feleségének, az orosz származású balerina, Olga Koklovának a portréja, annak a fordulatnak a jellemző példájaként, amelyben a festő modernizmusa 1917 után a klasszicizmus stílusjegyeivel egészült ki.
Dora, Françoise, Jacquelin
Egy másik szerető, Dora Maar fotóművésznő a hisztériás rohamoktól síró nő, a háború, a megtestesült szenvedés jelképe lett Picasso számára. A fotósról készült portrék sorából a Dora Maar macskával című, 1941-es festmény legutóbb kétmilliárd forintért cserélt gazdát a Sotheby's árverésén.
Picasso 1943-ban ismerkedett meg a fiatal festőnővel, Françoise Gilot-val, akivel egy évtizedig tartó kapcsolatukból született két gyermekükről, Claude-ról és Palomáról készített kettős portré is látható a szeptember 17-ig nyitvatartó kiállításon. Picasso szerelmeinek sorát azok a rajzok zárják, amely a már majdnem nyolcvan éves mester utolsó feleségét, a nála negyvenöt évvel fiatalabb Jacquelin Roque-ot ábrázolják.
A Marie-Thérèse Walter portréja köré szerveződő kiállítás a Szépművészeti Múzeum saját gyűjteményéből, valamint külföldi közgyűjteményekből, a stuttgarti Staatsgalerie-ből, illetve a párizsi Picasso Múzeumból kölcsönzött grafikákkal egészül ki, a lehető legteljesebb képet adva a géniusz múzsáiról.